Yliopistolaisen yrittäjyyden uusi ulottuvuus aukeaa Vuorikatu 5:een

Kun Tieteestä toimintaa -porukka alkoi kerääntyä yhteen viime keväänä, yksi ensimmäisistä yhteisistä päämääristä oli yhteisöllisen työtilan perustaminen. Samaan aikaan toisaalla, Helsingin yliopiston ja YritysHelsingin yhteistyötä viritettäessä oli herännyt ajatus yrittäjyystilasta yliopiston yhteydessä.

Yhteisistä haaveista tulee totta, kun yliopiston kuhinan ytimeen, Kaisa-kirjaston naapuriin Vuorikatu 5:een aukeaa huhtikuussa lähes 100 neliötä työ- ja tapahtumatilaa.

Henkisesti tila ei rajoitu vain neljään seinään, vaan se tarkoitus on olla keino ja koti yrittäjämyönteisen asennemuutoksen tekemiseen yliopistolla.

“Toden teolla hihat käärittiin joulukussa ja tilan aukisaamista on viety eteenpäin yrittäjähenkisesti tiukalla budjetilla mutta kovalla draivilla”, sanoo projektia vetävä Ira Leväaho Helsingin yliopiston yhteiskuntasuhteista. Käynnissä on remontti (muutto&kalustustalkoita luvassa!) sekä tilan toiminta- ja rahoitusmallin muotoileminen. Tilaidea on vetänyt ympärilleen monipuolisen verkoston tekijöitä.

Hyvä yritys -viikko päätettiin kertomalla tulevaisuuden suunnitelmista ja keräämällä näkemyksiä tilasta ja sen toiminnasta laajemmalta yleisöltä. Tähän asti tilaa eteenpäin vieneestä porukasta Ira Leväaho Helsingin yliopistolta, Tapio Koivu Helsinki Business and Science Parkista, Ruut Malmberg YritysHelsingistä, Oppo Nyrövaara 99 Venturesta ja Marko Rosenholm HYY:stä kohtasivat potentiaaliset tulevat käyttäjät kuten alumni-yrittäjä Ida Hakolan Vapa Mediasta ja opiskelija-yrittäjät Mariko Saton Avantosta ja Elina Maaniityn HelsinkiWalksista sekä maaseutuyrittäjyyden opintokokonaisuuden isän, professori Pekka Mäkisen maa- ja metsätaloustieteellisestä.

Pekka Mäkinen kiitteli, että tila on ennen kaikkea viesti, että yrittäjyyden edistämisessä ollaan Helsingin yliopistolla tosissaan.

Kaikkein eniten tilasta toivottiin paikkaa, josta omille ideoille saa kannustusta. “Vertaistuki on todella tärkeää, sillä sitä ei välttämättä saa oman tieteenalan parista. Esimerkiksi meitä yrittäjäksi aikovia historijoitsijoita on ihmetelty kovasti”, Helsingin historian tuotteisprojekti Helsinki Walksia professori Lauran Kolben ja muiden opiskelijoiden kanssa tekevä Elina Maaniitty kertoi. “Olemme joutuneet pohtimaan jopa sellaista, että saako sivistyksellä ‘rahastaa’.”

Vilkas keskustelu tiivistyi viiteen pointtiin

1. Tilan pitää olla ovi inspiroivan ja monialaisen yhteisön pariin, jolta saa vertaistukea omalle idealle ja innostukselle
  2. Tilan pitää olla ideoiden reaktori ja testausalusta, jossa hataratkin ideat saavat sparrausta vahvistuakseen
  3. Tilan pitää olla solmukohta, josta ohjataan laadukkaiden käytännön neuvontapalveluiden pariin, kun kehittyneestä ideasta lähdetään tekemään yritystä