OK:n terveiset (verkko-)opetuksen iltapäivässä

Annin keräämiä ajankohtaiskuulumisia Kumpulan (verkko-)opetuksen iltapäivään 4.5.

Opetusteknologiakeskus kehittää verkkovälineiden opetuskäyttöä sekä tukee ja kouluttaa opettajia yliopiston keskitetysti tuettujen verkkovälineiden käytössä. Näkyvimpiä välineitämme ovat Moodle, wiki, blogit ja Elomake. Välineiden monipuolisuutta kuvaa, että näistä vain Moodlen voi ajatella olevan “pelkkää” opetusteknologiaa, kun taas muita välineitä käytetään paljon muuhunkin, kotisivujen tuottamisesta työpalavereihin. OK kuitenkin keskittyy tukemaan opetushenkilöstöä ja välineiden opetuskäyttöä.

Opetusteknologiakeskus tiedottaa

• blogien kautta uutissyötteillä: tilaa syötteet lukijaasi tai seuraa virtaa näiltä sivustoilta:
    • kunkin palvelun tukisivustolla (osoitteet muotoa http://ok.helsinki.fi/palvelunnimi) palvelukohtaiset uutiset, jotka Moodlen ja Elomakkeen osalta heijastuvat myös palvelun pääsivulle, Moodlen osalta myös sillä kielellä, joka on valittu käyttöliittymän kieleksi
    • OK:n uutiset sekä palvelukohtaisten uutisvirtojen aggregaatti löytyvät OK:n pääsivulta sillä kielellä, joka sivustolla on valittuna
  • sähköpostitse: majordomo-listat opetusteknologia-lista@helsinki.fi, moodle-tiedotus@helsinki.fi, e-lomake@helsinki.fi
  • ja keskustelemalla opetusteknologian ajankohtaisista kuulumisista Signaali-blogissa

Lisäksi epävirallista verkko-opetukseen liittyvää yhteydenpitoa Yammerissa (liity helsinki.fi-sähköpostiosoitteella) ja koulutusten täsmätiedotusta aiempiin koulutuksiin osallistuneille sähköpostitse.

Opetusteknologiakeskukseen saa yhteyden

Moodleen liittyvää

• Moodleen pääsee tutustumaan ensi maanantain 10.5. koulutuksissa: aamupäivällä on kolmen tunnin perusteet ja iltapäivällä kolmen tunnin jatko. Molempiin ehtii vielä tänään ilmoittautua koulutuskalenterin kautta.
  • Opettajan opas on kohtuullisen kattava ja jatkuvasti päivittyvä ohje Moodlen käyttöön. Sinne on tulossa myös peda-case-kuvauksia ja niihin liittyviä esimerkkikurssialueita, joihin opettajat pääsevät tutustumaan omia kurssejaan suunnitellessaan. Suunnitelmissa on myös kurssin rakennepohjia, joita voi kopioida oman alueen rungoksi.
  • Opiskelijoille voitte neuvoa Opiskelijan oppaan ja sama löytyy in English.
  • Kumpulan verkko-opetuksen tukihenkilöiden aloitteesta Moodleen on lisätty kaavaeditori, jolla kaavojen ja symbolien tuottaminen on sujuvaa.
  • Uudet opiskelijat ovat tehneet TVT-ajokortin syksystä 2009 lähtien vain Moodlessa, joten Moodlen voi olettaa olevan opiskelijoille tuttu. Jos haluat itsekin tutustua TVT-ajokorttiin, laita minulle sähköpostia.
  • Muistutukseksi, että Blackboard tulee poistumaan, ja suositus on, että syksyllä 2010 käytettäisiin jo pääsääntöisesti muita välineitä.

Wikiin ja blogeihin liittyvää

Videoviestintään liittyvää

Koulutustoiveita?

• Kannattaa ehdottaa ja ideoida! Koulutusta järjestetään tarpeiden mukaan myös tiedekuntien ja laitosten tiloissa. Toiveita ja tarpeita voi laittaa vaikkapa em. palveluosoitteiden kautta tai tätä merkintää kommentoimalla.

One thought on “OK:n terveiset (verkko-)opetuksen iltapäivässä

Comments are closed.