Ajankohtaista videoviestinnässä

Siiryttyäni toukokuun alusta yliopiston tietotekniikkapalveluiden puolelle videoneuvotteluvastaavaksi pidin aamuklubilla pienen ajankohtaisten asioiden session, josta keskeisimmät kohdat alla.

Yliopiston videoneuvottelupalveluita kehitetään parhaillaan siihen suuntaan, että jokaisella kampuksella tulisi olemaan tietotekniikkapalveluiden ylläpitämä ja (klo 9-16) tukema tila, jota yliopiston henkilökunta ja opetustoiminta voi varata ilmaiseksi videoneuvotteluihin. Tällä hetkellä tuettuja tiloja on jo keskustassa, Kumpulassa ja Viikissä. Tavoitteena on päivittää kaikkien tilojen laitteet Full-HD-tasoisiksi, tällä hetkellä HD-laitteet löytyvät keskustan pisteestä. Suunnitteilla on myös tiloille yksi yhteinen varauslomake (pilottikäytössä), ja videoneuvottelupäivystysnumero, jolla tukea saa tarvittaessa nopeastikin. Lisäksi syksyn aikana on näillä näkymin tulossa pilotoitavaksi videoneuvottelusillan ConferenceMe-toiminnallisuus, joka mahdollistaa videoneuvotteluihin osallistumisen helposti omalta tietokoneelta.

Acrobat Connect -verkkokokouspalvelusta ajankohtaisena voisi mainita, että palvelussa on käyttökatko ensi tiistaina 17.8.2010 klo 8-12, jolloin ohjelmisto päivitetään uudempaan versioon.  Palvelussa on tällä hetkellä välillä tavattu add-in:in avautumisongelmaa Windows-koneissa, joissa on IE8-selain (ongelma ilmenee näissä koneissa myös Firefoxissa ym). Ohjeet ongelman korjaamiseen löytyvät AC:n tukiblogista.

Second Lifestä vielä pari sanaa; ok:n tonttia on uudistettu, ja toimintaa pyöritetään tällä hetkellä vapaaehtoisvoimin. Perjantaisia klo 13-14 kahveja on tarkoitus jatkaa, kuten myös perinteisiä yleisötapahtumia, kuten yliopiston avajaiset, jne. Tonttia saavat yliopistolaiset käyttää vapaasti omaan opetukseen tai muuhun käyttöön, kannattaa joku perjantai poiketa keskustelemaan lisää ja kyselemään vinkkejä.

One thought on “Ajankohtaista videoviestinnässä

1. Pingback: Syksyn 2010 toimintaa – Verkko-opetuksen tukiverkosto