Aamuklubi 25.11: Sukellus ytimeen, atomin halkaisua seuraavaksi

25.11 kokoonnuimme teemaklubin merkeissä pitämään parin tunnin tiiviin session aiheesta “Verkko-opetuksen tukihenkilön ydintä etsimässä“. Tilaisuudessa oli myös pari muuta lyhyempää asiaa:

• Anni tiedotti OK:n puolelta tulevaisuudensuunnitelmista Moodle 2:een liittyen, tukihenkilöille tulossa välineen koulutusta heti ensi vuoden alkupuolella helmikuussa ja itse Moodle 2 -asennus vanhan 1.9 -version päälle tapahtunee kesällä.
  • Teo Kirkinen tietotekniikkakeskuksesta oli vieraana ja peräänkuulutti tukiverkostolta ideoita ja toiveita mitä palveluja tikeltä toivotaan heidän tulevaan strategiaansa meidän näkökulmastamme, toiveita voisi tarkastella seuraavien kolmen pääkategorian osalta:
    1. Opetuksen infrastruktuuri – esim. voisiko tukiverkosto olla kirjattuna viralliseksi osaksi opetuksen infrastruktuuria?
    2.  Palvelutuotanto – ideoita siitä mikä tulee lisäntymään ja mikä vähenemään, esim. pilvipalvelut ja mikroluokkien määrä ja tarve
    3. Säästölinja – yliopiston Reformiryhmä suunnittelee yliopiston toimintojen tehostamista mihin liittyy taloustilanteen mukaan potentiaalisesti kaikkea laitoksien ja oppiaineiden lopettamiseen. Mitä meidän näkökulmasta voisi tehostaa, karsia päällekkäisyyksiä jne? Konkreettisena esimerkkinä tukiverkostolta nousi esille verkkotenttimiskäytäntöjen kehittäminen ja verkkotenttimisestä saatavat hyödyt.

Ajatuksia kaivattiin ensimmäiselle ideakierrokselle 10.12 mennessä ja 12.1 toinen, lopullinen deadline.

Ydinsäteilyä

Teemaklubissa käytiin läpi verkko-opetuksen työkuvauksia, etukäteismateriaaliin perustuen ja myös erinäisten kysymysten ja keskustelujen kautta. Tilaisuudessa olikin varsin paljon keskustelua ja tutkiskelua eri tukihenkilöiden työtehtävistä, koska osassa tiedekuntia ei tukihenkilöitä ole, osassa ne ovat määräaikaisia ja osassa vakituisia. OK:n ulkopuolella kukaan ei ole tässäkin blogissa esiintyvän tukihenkilön työkuvauksen mukaisen verkkopedagogian asiantuntija -nimekesuosituksen mukaan palkattu, vaan suunnittelija on yleisin titteli. Joillekin TVT-ajokortti on varsin suuressa roolissa arkityössä kun taas äänestyksessä enemmistö kuitenkaan ei mieltänyt ajokorttijakson kuuluvan tukihenkilön ydintehtäviin lainkaan.

(Äänestysklikkereillä pidetyt äänestykset ja niistä saadut tulokset valitettavasti tuhoutuivat teknisten ongelmien vuoksi, muuten niihin olisi voinut viitata enemmänkin tässä)

Pelkistettiin verkko-opetuksen tukihenkilön ydintyö muutamaan kohtaan:

Tehtäviä

• mukana opetuksen kokonaisuuden sekä yksittäisten kurssien suunnittelussa
  • antaa lähitukea tuettujen verkko-opetusvälineiden käyttöön, pedagogisella otteella
  • tiivis yhteistyö yliopistopedagogisen lehtorin kanssa

Taitoja

• tuettujen välineiden syvällinen tuntemus ja kyky soveltaa oikeaa välinettä oikeaan pedagogiseen tarkoitukseen
  • uusien välineiden jatkuva opetteleminen ja soveltaminen

Ydinaines -Gliffy-kuva

Aikaa olisi voinut laittaa aiheeseen enemmänkin, ja varsinainen atomin halkaisu jossa työnkuva “räjäytetään paikoilleen” (minne? miten?) jäi avoimeksi jälleen kerran, todettiin että tähän tarvitaan myös pedalehtoreiden kanssa tapaaminen koska tukihenkilöillä yksistään ei ole ehkä tarvittavaa auktoriteettia työkuvan saamiseksi virallisen näkyväksi kaikkialle. Jatkoa siis seuraa Ydinklubi II:sen myötä 24. helmikuuta 2012, Aleksandriassa jälleen – elokuvista poiketen tämä jatko-osa voi tällä kertaa hyvinkin olla ykkösosaa parempi! Huhtikuussa yritämme taas saada pedalehtoreiden kanssa yhteisklubin, joka on merkittävä asia tukihenkilön työtehtvien ydinasioiden selkiyttämisessä joten silloin jännittävä trilogia saadaan päätokseen. Kaikki tukihenkiöt mukaan, näissä tilaisuuksissa kaikki paikat ovat hyviä ja pääset itse vaikuttamaan juoneen…

Tämä oli Kristianin semi-objektiivinen tulkinta kyseisen klubin annista, kiitos kaikille osallistujille!