Moodle-teemapäivän satoa

Tukiverkosto ja pedalehtorit tapasivat yhdessä Moodlen tiimoilta ti 4.9. Etukäteen aamuklubissa pohdittujen aiheiden ympärille rakennettiin kaksi teemaa: Yhteistyö ja Moodlen toiminnot. Näistä keräsimme yhteismuistiinpanot Yammeriin verkko-opetus-ryhmän sivuksi ja tapaamisessa kootut, parhaiksi koetut käytännöt kirjasin tukiverkoston wikiin (johon myös pedalehtorit nyt pääsevät!). Vaikka noihin kaikkiin kannattaakin tutustua, keräsin tähän sovitut konkreettiset seuraukset tapaamisesta.

Tapaamisen satona:

  1. Pohdimme, mitä (mm. osaamista) verkostot voisivat antaa toisilleen. Yhtenä konkreettisena nousi Ypeda-jatkokoulutus tukiverkostolle räätälöitynä. Viivi otti tästä kopin ja tukiverkostolle räätälöity YP4 on nyt sovittu keväälle 2013 – nyt kannattaa ilmoittautua!
  2. Koimme verkostot tärkeiksi ja näistä tukihenkilöiden ja pedalehtorien kolmas luonteva yhteistyötaho ovat koulutussuunnittelijat. Konkreettisena toimenpiteenä tukiverkostolaiset lupasivat kutsua “omat” koulutussuunnittelijansa jatkossa aamuklubeihin.
  3. Tiedekuntarajat ylittävät yhteistyö ja -tapaamiset on koettu Viikissä hyödyllisiksi. Konkreettisena jatkotoimenpiteenä viikkiläiset sopivat koko kampuksen yhteistapaamiset kalenteriin. Meilahdessa ja Kumpulassa kampus- eli tiedekuntatasoista yhteistyötä on myös ollut. Keskustan osallistujat kokivat kampuksen toimijat kovin heterogeeniseksi joukoksi eivätkä innostuneet yhteistapaamisesta. Kuitenkaan :)
  4. Totesimme myös, että koko verkostojen yhteistapaamisia olisi hyvä jatkaa, ja että tapaamisissa on tärkeä olla agenda, jotta niihin kannattaa tulla. Konkreettisina yhteistapaamisina kutsuimme pedalehtorit syyskuun aamuklubiin Minervaan pe 28.9. (muistakaa ilmoittautua, kahvittelun takia!). Lisäksi erikseen tänä lukuvuonna kutsuttavan agenda-tapaamisen aiheena on useita tiedekuntia pohdituttava itseopiskelu-verkkokurssien kehittäminen.
  5. Moodlen tuki kurssipohjien kautta uusille opettajille koettiin hyödylliseksi, ja konkreettisena toimenpiteenä sovimme uuden kurssipohjatyöpajan kutsumisesta. Se voisi olla hieman myöhemmin syksyllä, 2. periodissa. Laitan siitä doodlen myöhemmin molemmille verkostoille.

Tukiverkoston toimintakertomus 2011

Ensimmäistä kertaa kävi niin, että vallan unohdin tukiverkoston toimintakertomuksen kirjoittamisen vuodenvaihteen tienoossa! No, parempi myöhään kuin ei silloinkaan.

Kulunutta vuotta 2011 kuvasi tukiverkoston uusien toimintatapojen hakeminen ja kehittyminen. Tämä näkyi osaltaan puuharyhmän perustamisena ja aktivoitumisena, oma-aloitteisuutena ja hienoina blogimerkintöinä. Kesällä ehdotin tukiverkoston jäsenistä koostuvaa puuharyhmää, jollaisesta sovittiin ja ensimmäiset jäsenet nimettiin elokuussa Tarvaspäässä. Puuharyhmä kokoontui syksyn kuluessa ja ideoi heti uutuuksia toimintaan. Perinteisistä aamuklubeista osa sovittiin teemaklubeiksi, joissa yleisesittelyjen sijaan keskityttäisiin valittuun teemaan. Teemaklubeja ehdittiin toteuttaa syksyllä ensimmäinen marraskuussa, kun käsittelimme tukiverkoston työnkuvan ydintä syksyllä töihin palanneen Kristiinan pohdinnan aktivoimana.

Aktiivinen työnkuvasta keskustelu on toinen tukiverkoston vuotta 2011 kuvaava asia, ja se jatkuu alkaneen vuoden kevään teemaklubien merkeissä. Työnkuva-asiaa on pyöritelty aiemminkin ja yksi työnkuva-versio löytyy tästä blogistakin. Jatkuvasti kehittyvällä alalla on kuitenkin hyvä, että myös työnkuvaa muistetaan kehittää ja siksi siitä on myös tärkeää keskustella. Tässä on hyvä muistella, että myös osaamisalueita on joskus työstetty vastaavalla tavalla :)

Kehittymistä on kolmaskin huomioni viime vuodelta: blogiliikenne on hiljentynyt! Vuoden mittaan on kirjoitettu vain 16 merkintää, mikä on alle puolet verrattuna vuosiin 2010 ja 2009. Merkinnöillä oli kuitenkin yhdeksän eri kirjoittajaa, mikä on lähellä aiempien vuosien tasoa, ja näiden joukossa oli ilahduttavasti yksi uusi kirjoittaja. Erityisesti blogimerkintöjen kommentointi on hyytynyt viime vuonna: koko vuoden kaikkiin merkintöihin on tullut yhteensä vain kolme kommenttia! Tukiverkoston pääsyrajatun wikialueen käyttö on toki aktivoitunut syksyllä. Mutta onko mahdollista, että OK:n toimittama Signaali on imenyt osan tukiverkosto-blogin kirjoituksista; ovatko kevyemmät verkkovälineet, kuten Yammer, vaikuttaneet osaltaan; onko oman porukan kesken wikissä kirjoittaminen rennompaa; vai onko blogikirjoittaminen vain so last season?

Tukiverkoston tapahtumissa on käynyt osallistujia aktiivisesti vähintään entiseen malliin. Oma kouluttautuminen on tukiverkostolaisille tärkeä osa työtä ja siksi koulutuksia järjestettiin keväällä jäsenistön toivomista aiheista. Työpaja Moodlen kurssipohjista tuotti muutaman käytössä olevan kurssipohjan ja lisääkin olisi hyvä saada. Aamuklubeja, joista osa päivittyi syksyllä puuharyhmän ideoimana teemaklubeiksi, järjestettiin vuoden mittaan säännöllisesti sekä keväällä että syksyllä, vaikka kaikista tapahtumista ei enää blogimerkintöjä olekaan julkaistu. Mainittujen kehittymisasioiden lisäksi keväällä keskustelutti tammikuun aamuklubin aihe Yliopistopedagogiikan koulutusten yhteistyö pedalehtoreiden kanssa tiedekunnissa. Tämä pedalehtoriyhteistyökin on kestävä teema tukiverkostolla ja sekin saa jatkoa alkaneena vuonna. Teema on tärkeä jo siksi, että pedalehtorit ja tukihenkilöt ovat tärkeitä ja tiiviitä työpareja monissa tiedekunnissa. Kestoteemoista oli esillä myös verkostomuotoinen toiminta, nyt verkostoanalyysin näkökulmasta. Syksyllä kuultiin infoähkystä Kumpulassa ja kerättiin wikiin hyviä AC:n pedaideoita Meilahdessa. Syksyn päätti pikkujoulukeilaus ja yhteislounas Töölössä. Yhteensä vuoden aikana järjestetyissä tapahtumissa kävi 167 osallistujaa!

Aamuklubi 20.1.2012: kokemuksia Moodlesta ja vähän muustakin

Tammikuun aamuklubi kokoontui 20.1. keskustakampuksella, humanistisen tiedekunnan huomassa. Aamuklubin pääteemana oli tällä kertaa verkko-oppimisalusta (-ympäristö) Moodlen käyttäjäkokemukset. Heti aluksi tulikin todettua, että rakkaan “lapsemme” eli tässä tapauksessa Moodlen nimelle on jo kehkeytynyt monia erilaisia ääntämistapoja, kuten  “muudle”, “myydöl”, “moodle” ja “muuteli”.
Continue reading

Epäonnistunut luentonauhoite – virheistä oppii?

Kävin eilen nauhoittamassa AC:llä erään lääkiksen perusopintojen luennon. Toisin kuin viime kerralla, tällä kerralla lähes kaiki meni pieleen. Onneksi olimme tiedottaneet asiasta opiskelijoille ja korostaneet tapahtuman koeluontoisuutta, eli kukaan tuskin jätti luentoa väliin nauhoitteen toivossa.
Continue reading

Verkko-opetuksen tuen ydintä etsimässä

Tänään tulee kuluneeksi kaksi viikkoa siitä kun palasin takaisin töihin. Yli vuoden poissaolo alkaa tuntua lähinnä kauniilta muistolta. Poissaoloni tuoman uudenlaisen perspektiivin valossa olen viimeiset kaksi viikkoa pohtinut työtehtäviä, jotka sisältyvät omaan, verkko-opetuksen suunnittelijan toimenkuvaani. Erityisesti olen pohtinut sitä, mikä osuus mainitusta toimenkuvasta kohdentuu verkko-opetuksen tukitoimintoihin (kuinka suuren osuuden pitäisi?) ja ennen muuta sitä, mitkä oikeastaan ovat verkko-opetuksen tukihenkilön ydintehtäviä?
Continue reading

Onnistunut AC-pilotointi vuorokauden varoitusajalla

“Homma toimi hyvin jihuu!!!”

Näin kirjoitti ope sähköpostissaan onnistuneen etäkokouksen jälkeen. Vastoin kaikkia odotuksia, kokoushuoneen tekniikka toimi heti ekalla kerralla unelmasti ja kaikille osapuolille jäi kokouksesta tyytyväinen olo. Opettajien ei tarvinnut matkustaa Meilahdesta Kasarminkadulle, vaan aamupalaveri voitiin pitää yhdessä tiimin hajantuessa kahteen eri kohteeseen.
Continue reading