Tälle sivulle on kerätty tukiverkostolaisten monialaista ja vaihtelevaa työtä kuvaavia ominaisuuksia.
Osaaminen
- Pedagoginen osaaminen ja kokemus:
- Suositus vähintään Yliopistopedagogiikkka I:sen (10op) suoritus, mielellään vähitellen koko Ypeda
- Opetuskokemusta yliopisto-opetuksesta
- Opetusteknologian osaaminen ja kokemus:
- Opetusteknologiakeskuksen kautta keskitetysti tarjottujen opetusteknologiapalvelujen tuntemus ja käyttökokemus oman organisaation tarpeiden mukaan suuntautuen
- Lisäksi organisaation tieteenalaan liittyvää muutakin opetusteknologiaa
- Välineiden käyttökokemusta
- Arviointikykyä välineiden käytettävyydestä ja mahdollisista opetussovelluksista
- Substanssiin liittyvä osaaminen
- Konteksti, työskentelytaidot
- Yliopiston tuntemus; opetus- ja arviointikäytännöt, hallinto
- Tiedotus-, tiedonhankinta- ja tiedon jakamisen taidot
- Vuorovaikutustaidot, oma-aloitteisuus ja proaktiivisuus
Osaamisen kehittäminen
- Koulutukset: OK:n yleiset ja erikseen tukiverkostolle järjestetyt koulutukset, Ypeda, muut alan koulutukset
- Aktiivinen alan seuraaminen
- Aktiivinen oman osaamisen ja kokemusten jakaminen verkostossa; oman erikoisosaamisalueen löytäminen
- Alan seminaarit ja konferenssit
- Verkostoituminen kansallisesti ja kansainvälisesti: oman tieteenalan verkostot, opetusteknologia-alan verkostot
Työtehtävät
- Osallistuminen oman organisaation opetuksenkehittämistyöhön yhteistyössä pedagogisen yliopistonlehtorin kanssa ja erityisesti verkkopedagogiikan näkökulmasta; strategiatyö, opetushenkilöstön koulutus ja aiheeseen liittyvä tiedotus, opetushenkilöstön henkilökohtainen pedagoginen konsultointi, aiheeseen liittyvien tapahtumien järjestäminen
- Verkko-opetukseen liittyviä teknisiä tukitehtäviä
- Osallistuminen koko yliopiston laajuisen tukiverkoston toimintaan: säännölliset verkostotapaamiset, koulutukset, matkat
- Asiantuntijana toimiminen verkkopedagogiikan asioita omassa yksikössä käsiteltäessä
Työnkuva kokonaisuutena
- Selkeästi kuvattu, päätoiminen
- Nimike esimerkiksi verkkopedagogiikan asiantuntija, verkko-opetuksen pedagoginen asiantuntija, mahdollisesti myös yliopisto-opettaja
- Pääpaino verkko-opetuksen kehittämistehtävissä; mahdolliset muut tehtävät huomattavan vähäisellä tuntimäärällä
- Tilaa oman osaamisen kehittämiseen, sisältäen myös oman alan tutkimusta yhdessä pedagogisen yliopistonlehtorin kanssa
- Mahdollisuus tehdä oma työ ja sen merkitys näkyväksi
Pingback: Tukiverkostolaisen työnkuva blogissa - Verkko-opetuksen tukiverkosto
Pingback: Ypeda I syksyllä 2010 Kumpulassa – Verkko-opetuksen tukiverkosto