Ohjelma

“Uudenlaisia työskentelymuotoja paikan päällä koulutuspäivinä sekä netissä. Monenlaiset keskustelupiirit ja asioiden kerääminen yhdessä fläpeille olivat mielenkiintoisia ja hyviä työmuotoja.” (opiskelijan palaute 2013)

Turvataidot tulevaisuuden opettajan taitoina 5 op -koulutuksessa nostettiin tietoutta väkivallasta, häirinnästä, tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta, sukupuolesta ja seksuaalisuudesta. Lisäksi heräteltiin ymmärrystä siitä, miten monipuolisesti lasten ja nuorten rajoista ja oikeuksista voidaan opetus- ja ohjaustilanteissa keskustella. Koulutuksessa hyödynnettiin jo olemassa olevia puuttumisen keinoja häirintä- ja väkivaltatilanteisiin sekä huomioitiin väkivaltatilanteisiin liittyvät erityishaasteet silloin, kun häirinnän ja väkivallan uhri on erityisen haavoittuvassa asemassa.

Tavoitteena oli, että koulutukseen osallistunut henkilö osaa hyödyntää turvataitokasvatusmateriaalia opetuksessa ja on perehtynyt väkivallan, häirinnän, tasa-arvon, yhdenvertaisuuden, sukupuolen ja seksuaalisuuden käsitteisiin. Lisäksi hän ymmärtää vallan ja kontrollin asetelmat, on perehtynyt väkivaltaa ennaltaehkäisevään toimintaan ja osaa käyttää työkaluja väkivaltaan puuttumiseksi.

Koulutukseen sisältyi verkko-oppimisjakso ja osallistujille annettiin mahdollisuus osallistua lähipäiviin etänä (AC -yhteyden kautta).

Koulutus toteutettiin keväällä 2013. Kehittämistehtävän laajuuden vuoksi suositellaan koulutuksen toteuttamista noin vuoden kestoisena prosessina.

 

kuvapankista otettu

Turvataidot tulevaisuuden opettajan taitoina -ohjelma 5op

  • Moduuli I. Väkivalta koskettaa koulua
  • Moduuli II. Turvataitokasvatus ja materiaalit turvataitokasvatuksen tueksi (verkko-oppimisjakso)
  1. Koulussa tapahtunut uhkaava tilanne
  2. Kouluväkivallan sukupuolittuneisuus
  3. Sukupuoli ja seksuaalisuus
  • Moduuli III. Turvataitokasvatuksen kehittäminen osana aineenopetusta ja koulun arkea (lähipäivä + kehittämistehtävän toteutus)
  • Muduuli IV. Turvataitokasvatus osana aineenopetusta ja koulun arkea (loppuseminaari)