“Opin havainnoimaan omaa luokkaani entistä paremmin. Tutustuin ennalta tuntemattomiin materiaaleihin, joita aion hyödyntää tulevaisuudessa.” (opiskelijan palaute 2013)
Turvataidot tulevaisuuden opettajan taitoina –sähköinen työkirja koostuu koulutushankkeessa suunnitelluista ja toteutetuista kehittämistehtävistä, joissa on hyödynnetty jo olemassa olevaa turvataitokasvatus – materiaalia (mm. Turvataitoja nuorille, Turvataitoja lapsille, Uskalla puhua väkivallasta, Mun rajat -opetusmateriaali jne.). Tuntisuunnitelmat ja materiaalit on testattu kouluissa ja niihin liittyvät mahdollisuudet, haasteet ja jatkoehdotukset/pohdinnat on kirjattu kehittämistehtäviin. Ennen materiaalien testausta on tärkeää tutustua myös alan tutkimustietoon (ks. mm. [Kouluttajat] -sivusto tässä blogissa).
Nämä tuntisuunnitelmat ja kokemukset soveltuvat erityisesti ala- ja yläkoulujen sekä lukioiden käyttöön. Turvataitokasvatusmateriaaleja on testattu eri-ikäisten oppilaiden kanssa erilaisiin aihealueisiin kohdistuen. Tutustu materiaaleihin ja toteuta vastaavaa omassa koulussasi.
Haastamme sinut tekemään omat ratkaisut ja valinnat näiden hyvien käytäntöjen pohjalta.
- Suvaitsevaisuus vuorovaikutustaitojen rakentajana (turvataidot 1-2lk) Luokanopettajien kokemukset turvataitomateriaalien testauksesta
-
Oikeus elämään – ihmisoikeudet (turvataidot 2-4lk) Rehtorin kokemukset turvataitomateriaalien testauksesta
- Tunne- ja vuorovaikutustaitoja (4 lk) Koulupsykologin kokemukset turvataitomateriaalien testauksesta
- Turvallisesti netissä (5lk) Koulukuraattorin kokemukset turvataitomateriaalien testauksesta
-
Omat rajat – kuinka sanoa EI (turvataidot 7lk) Aineenopettajien kokemukset turvataitomateriaalien testauksesta
- Piilokiusaaminen (turvataidot 1-9lk) Erityisluokanopettajien kokemukset turvataitomateriaalien testauksesta
- Kuvataito tunnetaitokasvatuksen välineenä (8lk) Aineenopettajan kokemukset turvataitomateriaalien testauksesta
-
Kun raja tuli vastaan (turvataidot 8-9lk) Aineenopettajan kokemukset turvataitomateriaalien testauksesta
Omaa tuntia suunnitellessa on hyvä huomioida seuraavat asiat.
Alustava suunnitelma
- Kohderyhmä (minkä ikäisten oppilaiden/opiskelijoiden kanssa hanke toteutetaan)
- Toimijat, vastuuhenkilöt (ketkä hankkeessa ovat mukana)
- Tavoitteen asettelu
- Mitä: materiaali/teema
- Miten: tuntisuunnitelmat/työsuunnitelmat
- Missä: toteutusympäristöt (verkko- ja/tai lähiopetus)
- Aikataulutus
Toteutus ja reflektointi
- Huomioidaan mahdolliset huolta aiheuttavat tilanteet (lasten- ja nuorten reagointi) ja tarvittaessa puututaan niihin. (Ks. ohjeistusta esim. kasvunkumppanit.fi -sivustolta, HEVI -opettajan opas, opettajat väkivaltaa vastaan)
- Reflektoidaan toteutetun tunnin/tilaisuuden palautetta yhdessä oppilaiden ja kollegoiden kanssa.
- Otetaan palaute huomioon ja viedään ideoita ja oivalluksia eteenpäin.
Sähköisessä työkirjassa julkaistujen kehittämistehtävien lisäksi koulutus motivoi aihealueen käsittelyyn muun muassa koulun turvallisuuden ja siihen liittyvien ohjeistusten ja suunnitelmien kautta. Lisäksi mm. kouluohjaaja toteutti 8 – luokan oppilaiden kanssa videoprojektin aineistosta Mun Rajat. (Ei julkaisulupaa.)
Hei, milloin sähköinen työkirja tulee koskien Tunne-ja turvataitoja lapsille -kirjaa, joka on ilmestynyt vuonna 2015? Olisi hyödyllinen.
Hei,
Tässä vielä linkki THL:n sivustolle https://www.thl.fi/en/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/lahisuhde_perhevakivallan_ehkaisytyo/turvataitokasvatus
Yt. Tiina