Verkostoituminen kiinnostaa tutkijanaisia

Lokakuun ensimmäisenä päivänä Helsingin tutkijanaisten järjestämä verkostoitumistilaisuus sujui lämminhenkisessä tunnelmassa Kaisaniemen kasvitieteellisessä  puutarhassa. Sateesta huolimatta paikalle oli saapunut lähes kolmekymmentä naista tieteen eri aloilta ja tutkimuskentän eri tahoilta. Läsnä oli myös jatko-opiskelijoita ja emiritoja.

Oppimiskahvila-menetelmän mukaisesti läsnäolijat jakautuivat ryhmiin keskustelemaan tutkijanaisten kannalta ajankohtaisista teemoista.  Esille nousi muun muassa tenure track –järjestelmän ongelmallisuus naisten kannalta.  Havaintojen mukaan miehet saattavat ryhtyä joukolla ajamaan tehtävään oman sukupuolensa edustajaa.

Näyttää myös siltä, että post doc –tutkijoiden halukkuus lähteä ulkomaille on vähentynyt. Syyksi epäiltiin muun muassa koventunutta kilpailua ja pätkätyöläisyyttä, mikä pakottaa tutkijan pysyttelemään kotimaassa paikkaansa vartioimassa.

Rahalla ohjataan tutkijoita

Keskustelussa tuotiin esille, että yliopistojen strategiat eli pitkän tähtäimen suunnitelmat ovat tärkeämpiä nyt kuin koskaan aikaisemmin ja että ne kannattaa ottaa vakavasti. Toisaalta muistutettiin, että yksinkertaisesti voimavaroja suuntaamalla ja rahaa jakamalla saadaan tutkijat usein toimimaan asetettujen päämäärien mukaisesti.

Yleinen mielipide näytti olevan, että uusi yliopistolaki on vähentänyt avointa päätöksen tekoa. Sukupuolten tasa-arvon kannalta tämä on heikennys, koska se mahdollistaa entistä räikeämmän syrjinnän.

Nainen ja mies tasa-arvovastaaviksi

Uunituore avaus tasa-arvotyön saralta kuultiin Svenska social- och kommunalhögskolanista. Siellä oli juuri verkostoitumispäivänä tehty päätös siitä, että tasa-arvoasioista vastaa nyt kaksi henkilöä: nainen ja mies.  Taustalla on ajatus, että ihmiset ehkä kertovat havainnoistaan herkemmin oman sukupuolensa edustajalle.

Onnistuneen tilaisuuden jälkeen yksimielisyyttä näytti olevan siitä, että Tutkijanaisten kannattaa järjestää lisää verkostoitumistilaisuuksia. Seuraavalla kerralla kutsumme ehkä poliitikkoja keskustelemaan tutkijanaisten uraongelmista.