Sosiaalinen media

Mitä on sosiaalinen media?

Sosiaalisella medialla tarkoitetaan yleisesti sellaisia tietotekniikkaa hyödyntäviä verkkoviestinnän muotoja ja välineitä, joissa kuka vain voi toimia tiedon tuottajana sen vastaanottamisen lisäksi. Yhteisöllinen verkkoviestintä on luonteeltaan verkostoitunutta. Nämä verkostot voivat välineestä eli palvelusta riippuen perustua esimerkiksi ystävyyteen tai kiinnostuksen kohteisiin.

Yhteisöllisiin verkkopalveluihin rekisteröityminen tapahtuu palvelusta riippuen joko omalla nimellä tai nimimerkillä. Rekisteröitymällä palveluun käyttäjä pääsee hyödyntämään kaikkia sen ominaisuuksia ja osallistumaan sen verkostoihin, joskin useimpia sosiaalisen median sovelluksia voi myös käyttää rajoitetusti ilman rekisteröitymistä.

some2015

Käyttötarkoitukset

Sosiaaliset mediat ovat tyypillisesti erilaisia verkkosovelluksia, jotka on suunniteltu palvelemaan tiettyä tarkoitusta. Tällaisia voivat olla vaikkapa kuulumisten, mielipiteiden tai kiinnostavien uutisten jakaminen ystävien kesken, tai mahdollisuus jakaa esimerkiksi valokuvia tai videoita jonkin tietyn ryhmän kesken. Yhteisölliset verkkopalvelut lukeutuvat verkon suosituimpiin palveluihin, ja niihin kannattaa tutustua, vaikkei aikoisikaan rekisteröityä käyttäjäksi.

Alla on listattu erilaisia sosiaalisten medioiden tyyppejä:

Blogipalvelut

Blogit ovat kuin käyttäjiensä verkossa julkaistuja päiväkirjoja. Blogin aihepiiri voi olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Kommentointi- ja linkitysmahdollisuus tekee blogeista yhteisöllisiä ja vuorovaikutuksellisia viestintävälineitä.

Mediapalvelut

Mediapalvelut ovat sivustoja, joilla rekisteröityneet käyttäjät voivat jakaa esim. valokuvia tai videoita haluamilleen ryhmille sekä kommentoida toistensa jakamaa materiaalia. Tällaisia ovat esimerkiksi YouTube sekä Flickr.

Linkkien ja uutisten jakopalvelut

Palveluita, joiden avulla käyttäjät voivat jakaa itseään kiinnostavia linkkejä, keskusteluja sekä uutissisältöjä muiden kanssa.

Mikroblogipalvelut

Mikrobloggaukset ovat kuin blogikirjoituksia tekstiviestin koossa. Kuka tahansa voi alkaa mikrobloggaajaksi, mutta erityisen suosittuja ovat tunnettujen henkilöiden Twitter-palvelussa julkaisemat ”tweetit”.

Yhteisöpalvelut

Yhteisöpalvelut perustuvat ensisijaisesti kaveri- ja muihin verkostoihin sekä näissä tapahtuviin keskusteluihin ja uutisiin. Jotkin näistä ovat eriytyneitä, kuten vaikkapa eri alojen ammattilaisten suosima www.linkedin.com/, kun taas toiset yhdistelevät kaikkia yllä mainittuja sosiaalisen median muotoja, kuten esimerkiksi huikean suosittu Facebook sekä Google Plus.

Wikit

Wikit ovat erityisen suosittuja hakuteostyyppisen viestinnän välineitä, mutta erityisen hyviä niistä tekee se, että ne kannustavat monenkeskiseen sisällöntuotantoon ja prosessikirjoittamiseen. Ilmainen tietosanakirja Wikipedia on hyvä, joskaan ei missään nimessä ainoa esimerkki wikeistä.

Hyvä tietää

  • Monissa palveluissa sisältöjen ”tilaaminen” (subscribing) on olennainen osa kokemusta. Eri palveluissa toiminto saattaa toimia ja olla nimetty eri tavoin: esimerkiksi Facebookissa like eli tykkääminen tarkoittaa usein käytännössä samaa asiaa. Tykkäämällä tai tilaamalla jonkin asian ilmaiset muille mielenkiinnon kohteesi ja pääset samalla näkemään jatkossa itseäsi kiinnostavia päivityksiä.
  • Muista aina netiketti, tietoturva ja tietosuoja liikkuessasi yhteisöllisissä verkkopalveluissa! Näihin asioihin voit vaikuttaa paitsi omalla toiminnallasi, myös tutustumalla palveluiden sääntöihin ja asetuksiin. Lisää tietoa aiheesta löydät TVT-ajokortin päälukemiston tietoturvaosiosta.
  • Yllä esitettyjen lisäksi on olemassa toki muitakin verkkokeskustelun muotoja. Niistä löydät lisää tietoa tällä sivulla.