Oppimisprosessista

Nyt kolmannen työskentelyviikon jälkeen on aika pohtia oppimisprosessia sekä kokemuksia tutkimuksen tekemisestä. Jokainen pääsi prosessin aikana kokeilemaan vähintään kahdessa eri osiossa työskentelyä. Työnjaosta päästiin yhteisymmärrykseen. Metaosiossa työskenteli kullakin viikolla yksi henkilö ja kirjallisuusosiossa sekä tilasto-osiossa kaksi henkilöä. Tämä työnjako koettiin hyväksi.

Käytetyistä ohjelmista etenkin Zotero, SPSS sekä Atlas.Ti koettiin hyödyllisiksi ja tulevaisuudessa opinoissa sekä työelämässä hyödynnettäviksi. Aiomme siis käyttää kyseisiä ohjelmia tulevaisuudessakin. Kohtasimme prosessin aikana joitakin teknisiä ongelmia, mutta nämä saatiin selvitettyä ja projektissa edettyä.

Osa ryhmäläisistä oli kuitenkin sitä mieltä, että kurssi sisälsi liikaa erilaisia ohjelmia ja näiden harjoittelua. Osan mielestä olisi ollut mielekkäämpää keskittyä tämän sijaan vain muutamaan ohjelmaan ja opetella näitä syvällisemmällä tasolla. Osa myös toivoi, että kurssi olisi alkuun sisältänyt teoriaopetusta, mikä olisi helpottanut itsenäistä työskentelyä.

Toinen kritiikkiä herättänyt aihe oli kurssin sekä ohjeistuksen hajanaisuus. Moodle -sivuilla informaatiota oli paljon ja tuntui, että oleelliset asiat hukkuivat tähän informaatiotulvaan. Emme esimerkiksi onnistuneet löytämään tarkkaa ohjeistusta lopputyön koostamisesta. Muidenkin vaiheiden ohjeistus oli sekavaa emmekä oikein olleet varmoja, että mitä meiltä kussakin vaiheessa vaadittiin.

Tämän lisäksi haasteita aiheutti se, että viiden hengen ryhmässä oli välillä vaikea saada aikatauluja täsmäämään sekä yhteyttä kaikkiin. Näiden suhteen ei ollut kuitenkaan mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia.

Kaiken kaikkiaan pääsimme oppimaan kurssin aikana paljon sekä itsenäisesti, toisiltamme työskennellessämme eri osioissa sekä ryhmätapaamisissa. Positiivisena nähtiin, että asioita päästiin opettamaan muille sekä oppimaan vastavuoroisesti toisilta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *