Tuntuuko kreikka vaikealta?

Syksy etenee, päivät pimenevät ja kreikan ensimmäinen välikertaus lähenee. Kreikan opiskelun erilaisuus ja haasteellisuus aikaisempiin kieliopintoihin verrattuna voi yllättää. Jos kieliopin taivutuskaaviot eivät jää päähän eikä harjoitusten tekeminenkään tunnu auttavan, älä jää yksin murehtimaan vaikeuksien keskelle. Tässä muutamia näkökohtia ja neuvoja tilanteeseen:

1) Hyödynnä vertaistukea. Ehkä joukosta löytyy muitakin, joilla kreikka takkuilee. Toisaalta muilta voi myös löytyä keinoja, joiden avulla vaikeuksia voi voittaa. Harjoituksia on joka tapauksessa paljon mukavampi tehdä yhdessä. Siksi kannattaa perustaa pieniä opintopiirejä, jotka antavat tukea ja tuovat ryhtiä opiskeluun.

2) Pohdi millainen oppija olet. Harkitse erilaisia strategioita sanojen ja kieliopin muistamiseen. Ehkä opitkin paremmin aloittamalla tekstistä ja siirtymällä vasta tekstin lukemisen jälkeen kielioppiin. Luo itsellesi muistisääntöjä. Käytä kaikkia aistejasi. Ihmiset ovat hyvin erilaisia oppijoita. Jos tunnistat vahvuutesi ja tyylisi kielen oppimisessa, olet tehnyt hyvin tärkeitä havaintoja itsestäsi. Gnôthi seauton.

3) Älä epäröi tulla vastaanotolle puhumaan vaikeuksistasi. Opettajalla ei ehkä ole patenttiratkaisua ongelmiisi, mutta keskustelu voi silti auttaa eteenpäin. On tärkeää, että opettaja saa kuvan vaikeuksien luonteesta, sillä toisinaan syyksi saattaa paljastua esim. (vielä koulussa piiloon jäänyt) lukihäiriö. Tällöin opettaja voi ohjata opiskelijan eteenpäin oppimisvaikeuksiin perehtyneen ammattilaisen puheille.

4) Tarjolla on myös tukiopetusta. Kreikan vastuuopettaja Jarmo Kiilunen pitää ensimmäistä välikertausta edeltävällä viikolla kreikan klinikkaa, jonne voi tulla esittämään kysymyksiä ja pohtimaan kielen opiskeluun liittyviä ongelmia. Ryhmä kokoontuu Kiilusen työhuoneessa tiistaina 28.10. klo 16.00-17.00. Suunnitteilla on myös tukiopetusta toisen välikertauksen edelle.

Missään nimessä ei pidä vähin äänin keskeyttää kurssia, vaan hyödyntää kaikki mahdollisuudet ja työntää tappiomieliala syrjään.