Opiskelijat suunnittelevat väliaikaiskäyttöä vanhaan satamamakasiiniin yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa. Kaupunkitapahtuma Helsingin Jätkäsaaressa la 11.10 on avoin kaikille.

kaupunkikulttuuri-aloituskuva-l3-makasiini-draft3x

Noin 25 kaupunki- ja kulttuurimaantieteen, sosiologian ja arkkitehtuurin opiskelijaa Helsingin yliopistosta ja Aalto-yliopistosta ideoivat tapahtumaa kaupunkikehityksen polttopisteessä olevaan vanhaan satamamakasiiniin Jätkäsaaressa.

Helsingin yliopiston geotieteiden ja maantieteen laitos sekä sosiaalitieteiden laitos järjestävät syyskuussa 2014 kaupunkikulttuuria ja sen uusia toimijoita käsittelevän syventävien opintojen kurssin. Sille osallistuu noin 25 kaupunki- ja kulttuurimaantieteen, sosiologian ja arkkitehtuurin opiskelijaa. Kurssilla perehdytään tilojen väliaikaiskäyttöön, kaupunkikulttuuriin ja kaupunkirakenteen kehitykseen niin teorioiden kuin oman toiminnan kautta.

Kaupunkikulttuuri-ilmiöistä esillä ovat muun muassa uudet kaupunkiliikkeet, varjokaavoitus ja kokeellinen kaupunkisuunnittelu. Case-esimerkit vaihtelevat Helsingistä Nevadan autiomaahan rakennettavaan väliaikaiskaupunki Black Rock Cityyn.

Kurssi järjestetään yhteistyössä Helsingin kaupungin Tilakeskuksen kanssa. Se kytkee yhteen keskeisiä kaupunkikulttuurin asiantuntijoita ja tutkijoita, ja opettajina kurssilla ovat muiden muassa:

• Stuba Nikula, kulttuurijohtaja, Helsingin kaupunki
  • Sampo Ruoppila, tutkimusjohtaja, Turun yliopisto
  • Pasi Mäenpää, dosentti, Helsingin yliopisto
  • Vesa Peipinen, tutkija, Arkkitehtitoimisto Livady Oy
  • Veikko Eranti, tutkija, sosiaalitieteiden laitos, HY
  • Arto Sivonen, yhteiskunnallisen markkinoinnin asiantuntija, Måndag
  • Tuomas Siitonen, arkkitehti, Tuomas Siitonen Office, Aalto
  • Hannu Kurki, kehityspäällikkö, Helsingin kaupungin Tilakeskus
  • Timo Hämäläinen, Niilo Tenkanen & Miika Norppa, Urban Helsinki -ryhmä
  • Pauliina Seppälä, yhteiskuntatieteilijä ja sosiaalisen median asiantuntija, Yhteismaa ry, Mesenaatti.me
  • Petteri Niskanen, kaupunginosa-aktiivi, Myyrmäki-liike
  • Teemu Lehto, kaupunkikulttuuriaktiivi, Elmu-säätiö
  • Anssi Laurila, Burning Man Festival Regional representative, Aalto
  • Rami Ratvio, kulttuurimaantieteen yliopistonlehtori, geotieteiden ja maantieteen laitos, HY
  • Aino Kuusimäki, geotieteiden ja maantieteen laitos, HY
  • Lasse Tarkiainen, tutkija, sosiaalitieteiden laitos, HY

Opiskelijoista aktiivisia toimijoita – kaupunkitapahtuma Jätkäsaaren L3-makasiinissa 11.10.2014

Osana opintojaan kurssilaiset tuottavat kaikille avoimen kaupunkitapahtuman Helsingin Jätkäsaaren historiallisessa L3-makasiinissa lauantaina 11.10.2014. Sataman käytöstä vapautunut Lars Sonckin suunnittelema tiilimakasiini L3 sijaitsee keskeisellä paikalla Jätkäsaaren uuden kaupunginosan rannassa. Se on erityisen kiinnostava kohde tilojen väliaikaiskäytön näkökulmasta, koska Helsingin kaupunki pohtii makasiinin tulevaa käyttöä ja kehittää Jätkäsaaren aluetta.

Ennakkotehtävänä Kaupunkikulttuuri ja uudet toimijat -kurssille oli ideoida uusi kaupunkitapahtumakonsepti. Teeman lisäksi opiskelijat pohtivat mahdollisia yhteistyökumppaneita ja käytössä olevia resursseja. Tapahtuma tehdään yhdessä Helsingin kaupungin Tilakeskuksen, HYY:n kulttuurijärjestö Hytkyn ja UPM11 -tuotantoryhmän kanssa. Opiskelijat valitsevat lopullisen tapahtumakonseptin ensimmäisellä kurssikerralla seitsemästätoista laatimastaan ehdotuksesta. Viime vuoden tapahtumaksi valikoitunut tee-se-itse-kaupunkikulttuuritapahtuma ”Vapaampi Helsinki” keräsi Suvilahden Kattilahalliin noin 600 kävijää.

Lisätiedot ja kuvat:

Rami Ratvio, kulttuurimaantieteen yliopistonlehtori, geotieteiden ja maantieteen laitos, Helsingin yliopisto, rami.ratvio@helsinki.fi, 050 359 4572
Aino Kuusimäki, geotieteiden ja maantieteen laitos, Helsingin yliopisto, aino.kuusimaki@helsinki.fi
Lasse Tarkiainen, sosiaalitieteiden laitos, lasse.tarkiainen@helsinki.fi