Joogaa ja tietoista läsnäoloa

Piilopuistosta löytyy joogaa joka lähtöön! Miska Käppi Shakta Joogakoulusta kirjoitti meille tekstin joogasta ja tietoisesta läsnälösta.

Tietoinen vai tiedostamaton läsnäolo?
Erityisesti viime vuosina tietoisen läsnäolon (eng. mindfulness) vaikutukset mielenterveyteen ovat herättäneet mielenkiintoa akateemisessa maailmassa ja tietoisuustaitojen suurtutkimuksista uutisoidaan tasaiseen tahtiin valtakunnan ykkösmedioissa
(mm. http://www.hs.fi/terveys/a1378085539175). Tietoisen läsnäolon tekniikoille on nykyään valtavasti kysyntää ja aihe on läsnä myös Piilopuistossa.

Olen käyttänyt kolmanneksen elämästäni opiskellessani traditionaalisten jooga- ja meditaatiomestareiden ohjauksessa ympäri Etelä-Aasiaa. Kokeiltuani kaikkea mahdollista klassisista tietoisen läsnäolon tekniikoista rankkoihin joogatreeneihin, löysin
Etelä-Intiasta vielä elävän traditionaalisen koulukunnan. Tämä Kaula-niminen koulukunta näytti ymmärtävän tietoisen läsnäolon perustan – mutta täysin toisella tavalla kuin mihin olin aiemmin tottunut. Tietoisen läsnäolon sijaan huomio vietiinkin tiedostamattomaan.

Koko länsimaisen psykologian voidaan sanoa alkaneen yksinkertaisesta oivalluksesta: merkittävä osa meitä ohjaavista toiminnoista tapahtuu tiedostamattomasti. Kehon automaattisten toimintojen, kuten hengityksen ja ruoansulatuksen lisäksi
tiedostamaton ohjaa käyttäytymistämme. Niin käyttäytymisemme ihmissuhteissa kuin erilaiset riippuvuudetkin ovat tiedostamattoman ohjaamia. Klassisen psykologian mukaan tietoinen mieli on ruorissa vain silloin tällöin, kun vaikeasti ohjattava laiva kääntyilee tiedostamattoman aalloilla.

Voidaanko tiedostamatonta sitten muuttaa? Tietoisesti se on yhtä mahdotonta kuin oikealla kädellä oikeaan käteen tarttuminen. Uskon, että traditionaalisella joogalla on paljon tarjottavaa tähän keskusteluun. Nämä ongelmat ovat olleet Intiassa läsnä ikuisuuksia ja jooga onkin eräänlainen tiede siitä, kuinka oveluudella ja älyllä voimme päästä käsiksi tiedostamattoman
valtamereen ja muuttaa käyttäytymisemme perustavimpia malleja. Tärkeä osa menetelmää on ymmärrys siitä, kuinka perusteellisesti tiedostamaton on läsnä nimenomaan kehoissamme. Kukapa ei olisi huomannut stressin varastoituvan hartioihinsa tai tuntenut perhosia vatsassa ennen stressaavaa tilannetta. Jooga ei jaa mieltä ja kehoa eri lokeroihin, vaan
työskentelee samanaikaisesti kolikon molempien puolien kanssa. Hyödyntämällä sekä kehoa että mieltä, jooga tarjoaa avaimet tiedostamattoman muuttamiseen.

Joogamatosta kehkeytyy hiljalleen laboratorio, jossa viet itsesi eri asentoihin lähes tiedostamattomasti, täysin rentoutuen. Tästä seuraa pian itseään ruokkiva ketjureaktio, jossa kehoon varastoituneet jännitystilat, pelot ja neuroosit poistuvat, tuoden
mielenrauhaa ja vapauden tunnetta. Kehitys toimii myös toisin päin: vapautuneen mielen ansiosta keho palauttaa kaiken aikaa liikkuvuuttaan ja terveyttään.

Traditionaalisen joogan tulokset ovat olleet loistavia, mutta toistaiseksi hyödyistä on päässyt nauttimaan vain pieni joukko ihmisiä. Tieteellistä tutkimusta aiheesta on valitettavasti vielä hyvin vähän. Toisaalta harjoitus,joka on hionut muotoaan läpi tuhansien vuosien, voi olla kulkenut kuin huomaamatta läpi hyvinkin perusteellisen seulan.

Piilopuistossa on tilaisuus kokeilla traditionaalista joogaa lauantaina 11.10 klo 12.00 ja 13.30. Joogatunnille tarvitset mukaan rennot vaatteet. Jos sinulla on joogamatto tai huivi, voit ottaa sellaisetkin mukaan!

Kirjoittaja opettaa joogaa Shakta Joogakoulussa Helsingin Kalasataman metroaseman kupeessa.
Miska Käppi
www.shakta.fi