Kaisa Matschoss: Kansalaisten ja muiden sidosryhmien tutkimus- ja innovaatioprosesseihin osallistumista kehittävä tutkimus PE2020

”Public Engagement Innovations for Horizon 2020” eli lyhyesti PE2020 on Helsingin yliopiston politiikan ja talouden tutkimuksen laitoksen Kuluttajatutkimuskeskuksen koordinoima tutkimushanke. Sen tavoitteena on kehittää kansalaisten ja muiden sidosryhmien osallistumista tutkimus- ja innovaatioprosesseihin ja pohtia, miten osallistumisen tapoja voitaisiin laajentaa ja monipuolistaa. Tutkimushankkeessa myös pilotoidaan innovatiivisia osallistumismenetelmiä.

Hanketta rahoittaa Euroopan unionin seitsemäs puiteohjelma (FP7). Tutkimus alkoi vuoden 2014 alussa ja rahoituskausi kestää kolme vuotta. Hankkeen koordinaattori on yliopistotutkija, dosentti Mikko Rask Kuluttajatutkimuskeskuksesta.
PE2020-tutkimusprojekti on saavuttanut puolivälinsä ja se on alusta lähtien pistänyt tuulemaan! Ensimmäinen työpaketti (”work package”) on jo päättynyt. Se tuotti esimerkiksi raportin, jossa tarkastellaan kaikkein innovatiivisimpia kansalaisten osallistamismenetelmiä kehittäneitä hankkeita Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Toisessa työpaketissa kehitetään käsitteellinen malli, joka perustuu näiden ensimmäisessä työpaketissa tunnistettujen innovatiivisten tapausten käytäntöjen analysointiin. Tätä työpakettia johtaa Vilnan yliopiston kauppakorkeakoulu Liettuassa.

Helsingin yliopiston politiikan ja talouden tutkimuksen laitos on ollut mukana hankkeessa alusta alkaen vastuullaan erityisesti niiden pilottihankkeiden kehittäminen, joissa on mukana suomalaisia osapuolia. PE2020-projektikonsortio on järjestänyt yhdessä Itämeren suojeluun keskittyvän kansainvälisen BONUS-ohjelman (www.bonusportal.org) kanssa nuorille tieteentekijöille suunnatun työpajan Riikassa Latviassa kesäkuussa 2015. Työpajassa pohdittiin, minkälaista uudenlaista vuorovaikutusta tutkijoiden ja kansalaisten välillä voisi olla.

Lisäksi toukokuussa järjestimme yhteistyössä Globaalimuutostutkimuksen kansalliskomitean sihteeristön kanssa (futureearthfinland.fi) osallistavan workshopin, jossa tunnistettiin globaalimuutostutkimuksen prioriteetteja.
PE2020-projekti osallistui kesäkuussa myös EU:n yhteisen ohjelmasuunnittelun aloitteiden (joint programming initiative, JPI) sidosryhmätoimintaa käsittelevän seminaarin järjestämiseen Brysselissä. Seminaari keskittyi JPI:den erilaisiin tapoihin ottaa kansalaiset ja sidosryhmät ohjelmasuunnittelussaan huomioon pohtimalla mm. sitä, miten seniorikansalaisten palautetta tulisi kuunnella vanhenevassa Euroopassa. Suomessa pilotteihin keskittyvää kolmatta työpakettia johtaa Lapin yliopisto kesästä 2015 alkaen.

Italiassa projektin partneri Laboratorio di scienze della cittadinanza suunnittelee parhaillaan lisää pilotteja italialaisten ja kansainvälisten organisaatioiden kanssa. Se tuottaa hankkeen loppupuolella myös työkalun, joka hyödyntää hankkeessa tuotettua tutkimustietoa ja jonka avulla tiedepolitiikan toteuttajien ja kehittäjien on helpompi suunnitella hankkeita, joissa kansalaisten julkinen osallistuminen huomioidaan aiempaa paremmin.

Tutkimushankkeen kotisivuja päivitetään säännöllisesti, joten pysy kuulolla: www.pe2020.eu!

Artikkelin kirjoittaja on hankkeessa työskentelevä tutkijatohtori Kaisa Matschoss Kuluttajatutkimuskeskuksesta, Politiikan ja talouden tutkimuksen laitokselta.