Vuoden 2015 Vihertiimi esittäytyy

Vuoden 2015 Vihertiimi on aloittanut toimintansa jo elokuussa, mutta nyt lienee viimeistään sopiva hetki esittäytyä!

Tiimiin kuuluu tänä vuonna kolmihenkinen ja poikkitieteellinen poppoo kolmelta kampukselta: Leena Viikistä, Ympäristötieteiden laitokselta, Mikko Teologisesta tiedekunnasta keskustakampukselta ja Riikka Mantsalta, Kumpulasta.

Tiimi aloitti toimintansa tiiviisti orientoivan viikon merkeissä: kuljimme eri tiedekuntien fuksi-infoissa vetämässä infopläjäyksen yliopiston ympäristötoiminnasta ja samalla mainostimme lokakuussa tulevaa Ympäristöviikkoa (jonka ohjelma tulee tänne!). Lisäksi keräsimme tori-tapahtumissa parhaita ideoita siihen, miten kestävä kehitys näkyisi tai toteutuisi unelmien yliopistossa. Ideoita tulikin paljon ja tiimin tarkoituksena on lähteä viemään niitä eteenpäin. Joitakin ideoita päästään toteuttamaan jo Ympäristöviikolla.

Ideat koottiin kuvaksi, joten kurkkaa täältä millainen on opiskelijoiden
Unelmien yliopisto – miten kestävä kehitys voisi näkyä Helsingin yliopistossa

Tällä hetkellä tiimi kuhisee Ympäristöviikon valmistelun kanssa. Kolme vaivaista viikkoa ja sen jälkeen kaiken tulisi olla valmista. Ohjelma ei ole vielä aivan valmis, mutta paljastettakoon jo nyt, että mukaan on tulossa niin kansanedustajaa kuin piispaakin keskustelemaan arvoista, maailmankatsomuksesta ja ilmastonmuutoksesta. Lisäksi keräämme yliopistolaisten käyttökelpoista, ylimääräistä tavaraa vastaanottokeskuksiin pakolaisten auttamiseksi. Pääset myös katsomaan HY:n ensimmäisiä aurinkopaneeleita Viikissä. Hyyn Ympäristövaliokunta on viikossa mukana parinkin tapahtuman verran!

Vihertiimi pitää myös tätä blogia ja kutsuu mukaan vierailevia kirjoittajia antamaan kiinnostavia näkökulmia ympäristö- ja kestävyysteemoihin.

Me toivomme, että voimme toimia siltana Helsingin yliopistolla niin eri tieteenalojen kuin opiskelijoiden ja henkilökunnankin välillä. Ympäristöasiat eivät ole mikään pienen piirin juttu, vaan linkittyvät kaikkeen toimintaan ja kaikkiin tieteenaloihin.