Ympäristöviikon fiilikset

Koko syyskuun valmisteltu Ympäristöviikko on nyt takana! Viikko onnistui yli odotusten ja väki löysi hienosti tiensä tapahtumiin. Viikolla kuultiin puheenvuoroja mm. kansanedustaja Pekka Haavistolta, kirjailija Antti Nyléniltä, eläinfilosofi Elisa Aaltolalta, piispa Tapio Luomalta sekä monelta muulta oman alansa huipulta. Poikkitieteellisyys, sosiaalinen oikeudenmukaisuus sekä globaali vastuu olivat viikon pääteemoja. Tiimin tavoitteena oli tähdentää, että ympäristökysymykset koskettavat meitä jokaista alasta tai taustasta riippumatta. Positiivista palautetta olemme vastaanottaneet runsaasti, kiitokset tästä!

Tässä blogitekstissä vielä summataan viikkoa!

IMG_0329

Viikko alkoi Viikissä Eläineettisellä keskustelutilaisuudella, josta ilmestyi Elisa Aaltolan puheenvuoroa summaava juttukin! Viikin Think Company oli täynnä keskittynyttä porukkaa. Puhujat Elisa ja kirjailija Antti Nylén kiittelivät jälkikäteen vastaanottavaista ja hyvää tunnelmaa. Keskustelua höystivät vielä Emil Cateringin vegaaniherkut! Sitä vegaanista Ellen Svinhufvud -kakkua tulee vielä ikävä 😉 (kuvassa tosin vegaaninen voileipäkakku!).

IMG_0315

Viikissä käytiin katsomassa myös Infokeskus Koronan katolle rakennettuja aurinkopaneeleita, joita olikin kaikki Infon kattopinnat aivan täynnä. Paneeleita oli valehtelematta satoja! Aimo Hämäläinen valotti myös sitä kaikkea muuta, mitä taustalla tapahtuu koko ajan energiansäästämiseksi: pyrkimys on esimerkiksi kohti keskitettyjä pakastustiloja ja kemikaalivarastoja.

Ympäristöviikon päätapahtuma oli Ilmastonmuutos haastaa maailmankatsomuksen -keskustelutilaisuus, jossa piispa Tapio Luoma, ilmastotutkija Laura Riuttanen sekä kansanedustaja Pekka Haavisto keskustelivat siitä, mitä haasteita ilmastonmuutos asettaa nykyiselle kulttuurillemme ja millaista eri alojen välistä yhteistyötä tarvitaan.

IMG_0511

Keskustelua IMG_0562summasi paikan päällä facebookiin hienosti Laura Mäntylä, kannattaa tsekata! Tapahtuma täytti koko Porthanian salin III kaikki 160 paikkaa! Tilaisuuden juonsivat Vihertiimin Mikko Kurenlahti sekä kirkon kansainvälisen työn asiantuntija Anssi Almgren.

IMG_0536

Viikko jatkui keskiviikkona Ekososiaalisen sivistyksen merkeissä, kun ekososiaalisen sivistyksen käsitteen mm. valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin lanseerannut dosentti Arto Salonen tuli puhumaan opettajankoulutuslaitokselle. Dosentti Hannele Cantell avasi tapahtuman. Toisena puhujana oli ympäristökasvatuksen väitöskirjatutkija Essi Aarnio-IMG_0573Linnanvuori, joka kertoi siitä, miten yhteiskunnallisissa ja katsomusaineissa ympäristö- ja kestävän kehityksen teemoista puhutaan – vai puhutaanko? Ekososiaalisen sivistyksen idea on siinä, että se perustuu ekosysteemipohjalle, elämän edellytyksille. Sen jälkeen tulevat sosiaaliset arvot ja ihmisoikeudet ja talous on välineen arvossa. Ekososiaalisessa sivistyksessä tavoitellaan vastuullisuutta, kohtuullisuutta ja ihmistenvälisyyttä. Eli merkityksellistä elämää, joka turvaa elämän edellytykset, ihmisoikeudet ja arvokkaan elämän.

Torstaina vuorossa oli koko yliopistoyhteisön Suurkirppis, johon osallistui liki 80 myyjää ja satoja ostajia. Yhdeksi iltapäiväksi Päärakennuksen ja Porthanian aulat muuttuivat kirppispaikaksi, jossa tavarat vaihtoivat omistajaansa.

Samaan aikaan myös pohdittiin kestävää kehitystä Helsingin yliopiston opetuksessa Tule tekemään yliopistosta kestävämpi -työpajassa. Mukana olivat asiantuntijavieraat ympäristöneuvos Sauli Rouhinen, dos. Hannele Cantell, tutkijatohtori Sakari Tolppanen sekä ympäristöopetuksen yliopistonlehtori Janna Pietikäinen. Työpajan aikana pohdittiin sitä, mikä on HY:n rooli yhteiskunnan muutoksessa kohti kestävämpää tietä ja kuinka suuri merkitys on sillä, millaisilla taidoilla, tiedoilla, arvoilla ja asenteilla varustettuja ihmisiä yliopisto maailmaan pukkaa. Pitäisikö kestävä kehitys sisällyttää eri tasoilla kaikkeen Helsingin yliopiston opetukseen?

Viikko huipentui yhteistyökumppaniemme lahjoittamien palkintojen arvontaan! Arvonnassa oli lauantaibrunssilahjakortteja sekä lounaslahjakortti Armas Keittiö & Viinitupaan, Kluuviin. Lisäksi arvottiin Roastery Kluuvikadun kahvipaahtimon kahvia, kasvisravintola Silvopleen lahjakortti, vapaalippuja Helsingin Kirjamessuille sekä kaksi lippua Aleksanterin teatteriin vapaavalintaiseen näytökseen! Kiitämme kaikkia yhteistyökumppaneita mahtavista palkinnoista sekä onnittelemme voittajia!

Sponsorit

Viikon päätöksenä voidaan ehkä pitää keräystä vastaanottokeskuksiin: kaikilla yliopistomme neljällä kampuksella kerättiin miesten ja naisten vaatteita sekä laukkuja. Keräykseen lahjoitettiin valtavasti tavaraa ja jo viikon aikana kuulimme, että tavaroille on todellista tarvetta keskuksissa. Tavara siis todella päätyy niille, ketkä sitä tarvitsevat tultuaan Suomeen esim. pelkät yhdet vaatteet päällään.

Kiitos kaikille viikon toteuttajille, osallistujille ja sponsoreille! Mahtava viikko saatiin aikaiseksi!