Fuksisitsit, mistä on kyse??

Useimmilla on varmasti epätietoa siitä, mistä on kysymys, siksi tähän alkuun pari lainausta, jotka selventänevät asiaa:
Näin kertoo sitseistä Wikipedia:

Sitsit on taustaltaan akateeminen pöytäjuhla, joissa syödään, lauletaan juomalauluja ja pidetään puheita sekä joissain tapauksissa seurataan myös ohjelmaa. Sitsien pitoa eli sitsaamista harrastavat pääosin yliopisto-opiskelijat. Juhlilla on yleensä jokin syy tai teema.

Sitsien alkuperästä ei ole varmuutta: yhden arvion mukaan perinne olisi lähtenyt liikkeelle brittiläisestä ratsuväkiosastosta, jossa raskaiden työpäivien jälkeen olisi syöty ja juotu. Saarivaltakunnasta tapa olisi sitten siirtynyt Ruotsiin ja lopulta Suomeen.

Sitseillä nautitaan kolmen ruokalajin illallinen, jonka päätteeksi tarjoillaan kahvi ja Jallu tai punssi. Tavoissa on kuitenkin eroja, joskus tarjolla on vain pääruoka salaatilla. Puheiden ja laulujen päätteeksi yleensä skoolataan joko snapsilla tai viinillä. Laulusta riippuen lasi joko tyhjennetään yhdellä kertaa tai siitä vain otetaan pitkä siemaus (ruotsalainen tapa on juoda esimerkiksi snapsi kolmessa huikassa). Skoolattaessa maljaa kohotetaan ensin oman (pöytä)avecin kanssa (miehet oikealle, naiset vasemmalle), seuraavaksi toiselle puolelle ja lopuksi vastapäätä istuvan henkilön kanssa. Laulamiseen liittyen sanotaan, että jos pääruoka on syötäessä vielä lämmintä, sitsien laulunjohtaja (myös seremoniamestari, toast master tai lukkari) ei ole hoitanut hommaansa.

Sitsien pukukoodi vaihtelee eri opiskelijajärjestöillä. Puvuksi valitaan esimerkiksi haalarit, siisti asu, naamiaisasu tai miehillä tumma puku ja naisilla cocktail-asu. Juhlien on aina tarkoitus olla rennot ja viihdyttävät verrattuna formaalimpiin akateemisiin juhliin, kuten vuosijuhliin tai promootiopäivällisiin.

Juhlijoille on yleensä osoitettu istumapaikat pöydistä plaseeraamalla. Tällöin miehet ja naiset pyritään sijoittamaan istumaan vuorotellen, siten että sitsaajan vierustoverit ja vastapäätä istuva ovat vastakkaista sukupuolta. Avec-pari plaseerataan useimmiten normaalin etiketin mukaan vierekkäin (nainen oikealla ja mies vasemmalla) tai, etenkin Otaniemessä, vastapäätä toisiaan. Jälkimmäisessä tapauksessa vierekkäin istuvia kutsutaan pöytäavec-pariksi.

Sitsit, Wikipedia, viitattu 7.10.2009

Sosiologian opiskelijain yhdistys Kontakti Ry:n blogissa kerrotaan sitseistä seuraavasti:

Sitsit ovat akateeminen pöytäjuhla, jossa nautitaan hyvästä ruoasta, juomasta ja seurasta. Sitsien olennainen osa on juomalaulujen laulaminen ja niihin liittyvät rituaaliset skoolaukset vierustoverien kanssa. Laulun jälkeen kaikki kohottavat maljan ensin pöytäavecilleen (naisen vasemmalla, miehen oikealla puolella), sitten toisella puolella istuvalle ja lopuksi vastapäätä istuvalle. Maljan kohotuksen jälkeen nautitaan kulaus viiniä, viinaa, vettä tai muuta juomaa.

Sitsien aikana ei ole kohteliasta nousta pöydästä muutoin kuin konferenssin aikana, josta ilmoitetaan pyörittämällä lautasliinaa pään yläpuolella. Mikäli pöydästä nousee muuna aikana ilman painavaa syytä, on velvollinen esittämään laulun tai muun esityksen.

Juomalaulun tai puheen aikana ei ole suotavaa syödä tai seurustella, vaan nämä aktiviteetit on hoidettava laulujen väleissä….

Sitsit?, Kontakti ry, viitattu 7.10.2009

Entä mitä mieltä olette näistä akateemisista pöytäjuhlista? Onko se täysin turhaa touhua, vai pitäisikö näitä olla enemmän? Olisiko näitä järjestettävä vain omalla porukalla, vai tulisiko ne järjestää aina yhteistyössä toisenainejärjestön tai toisten ainejärjestöjen kanssa?

One thought on “Fuksisitsit, mistä on kyse??

1. Iiro

Fuksisitsit ovat historiallinen tapahtuma Voluntasille myös siinä mielessä, että ne ovat ensimmäiset missä olemme mukana järjestämässä! Tulkaa kaikki ihmeessä paikalle, tutustutte samalla myös muihin taloustieteiden ja elintarviketieteiden opiskelijoihin!