Tieteen ja politiikan suunnittelun vuoropuhelu: mitä se oikein on?

Seminaarikerta tieteen ja politiikan suunnittelun vuoropuhelusta siirtyy parilla viikolla. Lämpimästä tervetuloa pe 27.5.!

Tieteen ja tutkijoiden odotetaan enenevissä määrin tekevän työtään vuorovaikutuksessa erilaisten sidosryhmien kanssa. Vuorovaikutuksen edistämiselle on lausuttu lukuisia poliittisia ja yhteiskunnallisia tavoitteita, jotka ovat nostattaneet aktiivista keskustelua tiedeyhteisössä. Mutta mitä tämä paljon puhuttu vuorovaikutus käytännössä on? Vastaako todellisuus niitä mielikuvia, mitä tieteen ja yhteiskunnallisten sidosryhmien välisestä vuorovaikutuksesta on?

Kirsi Pulkkinen avaa näitä kysymyksiä tutkimuksen vuorovaikutusta ja vaikuttavuutta koskevia havaintoja ruotien. Esitys keskittyy pohtimaan sitä, miten vuorovaikutus mielletään suhteessa tutkimustoimintaan. Onko tutkimus sidosryhmäyhteistyöstä irrallista, rinnakkain kulkevaa vai toisistaan erottamatonta? Voiko yhteiskunnallista vaikuttavuutta olla ilman vuorovaikutusta tiedeyhteisön ulkopuolisten tahojen kanssa? Esityksessä pureudutaan siihen, mikä motivoi vuorovaikutukseen ja mihin sillä pyritään. Mikko Rask taustoittaa vuorovaikutuksen tutkimusta ja sen merkitystä PE2020-hankkeen kautta.

Politiikan suunnittelu – eli ministeriöiden virkakunnan asiantuntijat – ja tutkijat ovat suorassa vuorovaikutuksessa toistensa kanssa moninaisin menetelmin. Pulkkisen tutkimus keskittyy tiedolla vaikuttamisen käytäntöihin ja kanaviin, mutta rajaa pois etujärjestöjen lobbauksen ja yliopistojen suoran edunvalvonnan.

Lisätietoja taustalla olevista hankkeista voit käydä lukemassa täältä ja täältä.

Seminaari pidetään Helsingin yliopistolla osoitteessa Unioninkatu 35, kokoushuone 344

2 thoughts on “Tieteen ja politiikan suunnittelun vuoropuhelu: mitä se oikein on?

• Hei Risto,
      Hienoa, että pääset mukaan. Seminaari järjestetään pe 27.5. klo 13-15 Helsingin yliopistolla osoitteessa Unioninkatu 35, kokoushuoneessa 344. Lämpimästi tervetuloa keskustelemaan!
      Ystävällisin terveisin, Kirsi Pulkkinen