Tammikuu 2018:

Kirjoituskutsu Nuorisotutkimus-lehden teemanumeroon ”Nuorten muslimien arki ongelmakeskeisten puhetapojen varjossa” (katso tarkempi kuvaus linkit painikkeen alta)

KUTSU  Numur ‒ Islam ja minä -näyttelyn avajaisiin 28.2.2018

Tule juhlistamaan näyttelyn avajaisia kanssamme keskiviikkona 28.2.2018 kello 17–19. Näyttelyn avaavat Koneen Säätiön hallituksen puheenjohtaja Hanna Nurminen ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ylijohtaja Kimmo Puolitaival. Tilaisuuden juontaa Nuorten Muslimien Foorumin aktiivi ja Turun nuorisovaltuuston jäsen Abdel Bettahar.

Näyttely on osa Koneen Säätiön rahoittamaa Nuoret muslimit ja resilienssi –tutkimushanketta Helsingin yliopistossa. Näyttely toteutetaan yhteistyössä Globaalinuorten, Nuorten Muslimien Foorumin ja Siirtolaisuusinstituutin kanssa.

Numur – Islam ja minä

Siirtolaisuusinstituutti 28.2.–20.3.2018

Eerikinkatu 34

20100 Turku

Aukioloajat:

Ma-pe klo 9.00–18.00

La klo 11.00‒15.00

Menneet tapahtumat

Numur – Islam ja minä -näyttely Stoassa 1.11.–17.11.2017. Vapaa pääsy.

Joukko nuoria muslimitaustaisia suomalaisia kertoo taiteen keinoin, millaista on elää 100-vuotiaassa Suomessa. Kulttuurien välissä eläminen, suhde uskontoon, sukupuoliroolit, seksuaalisuus, kuulumisen ja turvallisuuden kokemukset, vanhemmuus, sukupolvien väliset suhteet, monikielisyys, kaupunkitila ja estetiikka, yhteiskunnallinen aktivismi, ja islam diasporassa ovat teemoja, joita nuoret nostavat keskusteluun omissa töissään ja näyttelyn yhteydessä  järjestettävissä seminaareissa ja työpajoissa.

Monipuolinen näyttely sisältää valokuvia, videoita, maalauksia, runoutta sekä audiovisuaalisia ja tekstiili-installaatioita. Näyttelyn lisäksi Stoassa järjestetään kaksi seminaaria ja työpajoja. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Näyttely on osa Koneen Säätiön rahoittamaa Nuoret muslimit ja resilienssi -tutkimushanketta.

Seminaarien ja työpajojen ohjelmat.

Numur – Islam ja minä
Stoan galleria 1.11.–17.11.2017
Turunlinnantie 1, 00900 Helsinki

Kuva: Uwa Iduozee. Graafinen suunnittelu: Tuukka Järventausta ja Issam Abbas Nasser.

Tiedekulma: Utopioita rauhasta 5.–6.10.2017.

To 5.10.2017 klo 12–14: Turvalliset tilat muslimitaustaisten nuorten arjessa

Mistä turvallisuus koostuu muslimitaustaisten nuorten arkielämässä? Onko se mielentila? Kuinka paikka ja erilaiset sosiaaliset tilanteet määrittävät turvallisuuden tunnetta? Missä päin Helsinkiä koet olosi kotoisaksi, ja miksi?
Muun muassa näistä aiheista keskustelevat Young Muslims and Resilience -hankkeen kanssatutkijat.

Utopioita rauhasta/Utopias of peace on GenderPeaceSecurity (GPS) tutkijakollektiivin järjestämä kahden päivän ohjelmakokonaisuus Helsingin yliopiston Tiedekulman tiloissa (Ylioppilaskatu 4).

Lisätietoja GPS-blogista.
Tapahtuma Facebookissa.