Mitä blogit ovat?

Blogien avulla voi julkaista kotisivuja, jakaa materiaaleja, ja keskustella. Opetuskäytössä tämä mahdollistaa mm. tiedotuksen, ja erilaiset portfoliot.

Katso esittely YouTubesta:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=NN2I1pWXjXI]

Yhteisöllisyys

  • Blogeja luonnehtii henkilökohtainen sävy, mutta niiden ei silti tarvitse olla henkilökohtaisiin tapahtumiin liittyviä verkkopäiväkirjoja.
  • Blogit ovat aina julkisia, niihin on kaikilla pääsy.
  • Merkinnät ovat kommentoitavissa. Blogeissa käytävä keskustelu onkin hajautunutta, sillä sitä käydään jokaisesta merkinnästä, ja myös itse merkinnät kommentoivat toisten blogien merkintöjä.
  • Blogeissa voi olla useita kirjoittajia, mahdollisesti erilaisissa rooleissa.

» Lue lisää Blogiohjeet-wikistä

4 Replies to “Mitä blogit ovat?”

  1. Olisin tiedustellut, miten blogimaisuus eroaa tai pikemminkin, mitä etua opetuksessa blogilla saavutetaan esimerkiksi Blackboardin keskustelualustaan nähden lyhyen kurssin (

    Periaatteessa tällekin alustalle voi tuoda web 2:n tapaisia materiaaleja.mainittuihin

    Blogit ovat julkisia, mitä etua opetuksessa on julkisesta tilasta rajoitettuun tilaan, siis vain omien kurssilaisten käyttöön tarkoitetutuun tilaan nähden?
    Blogithan eroavat vain visuaalisesti. Ajatus voi toteutua vallan hyvin ns. vanhallakin välineellä.

  2. Kyllä vain Blackboard/Moodle on käypä väline. Blackboard-tietoni voivat olla hiukan vajaita (töihin palannut Jere voi täydentää), mutta puhtaasti opetuksen kannalta ajateltuna avoimessa verkossa olevien blogien päivityksiä voi ainakin seurata verkkosyötteiden avulla, myös kurssiin tutustuminen ennen sille osallistumista onnistunee kätevästi vanhaa kurssiblogia silmäilemällä.

    Saattaapaa aihe kiinnostaa satunnaista ohikulkijaakin, joilta saattaa saada myös hyviä kommentteja.

  3. Aivan, eli tuo julkinen/ ei-julkinen lienee oleellisin ero blogin ja tietylle joukolle rajatun ympäristön (Blackboard/Moodle) välillä. Julkisuudella on paljon hyötyjä, mutta myös omat rajoituksensakin, riippuen tietysti käsiteltävästä aiheesta ja osallistujista.

    Toinen eroavaisuus liittyy siihen miten nämä välineet tukevat hivenen eri tavoin vuorovaikutusta. Blogissa lähtökohtana on yksi merkintä (artikkeli) jota sitten muut kommentoivat. Kommenttien perusteella on sitten mahdollista kirjoittaa tietysti uusia merkintöjä, joko samaan blogiin tai muihin blogeihin.

    Oppimisympäristön keskustelualueella käydään taas yhdessä ja samassa paikassa sarja keskenään enemmän yhdenvertaisia puheenvuoroja. Eli vaikka yksi viesteistä on todennäköisesti toiminut aiheen käynnistäjänä, ovat viestit keskenään rinnasteisempia. Synteesi ja jatkokeskustelut voidaan käydä sitten uusissa aiheissa, kuten blogeissakin.

Comments are closed.