Vecka 2

På det andra kurstillfället lärde vi oss om olika datakällor och skillnader mellan projektioner. Under föreläsningen gick vi igenom olika datakällor från olika nätsidor. Många av databaserna är gratis tack vare EU:s INPIRE-direktiv som vi redan bekantas oss med under en tidigare kurs. Vi fick lära oss hur man laddar ner datan och laddar upp den till QGIS programmet.

Själva veckans uppgift handlade om jämförelsen av kartprojektioner. Projektionen som vi använde som grund för jämförelserna är ETRS-TM35FIN eftersom den ofta används för finska kartor. I bild 1 på högra sidan jämförs TM35FIN med Robinsons projektionen. TM35FIN är en transvers Mercator projektion och använder ett geodetiskt datum som ger en ganska exakt bild av Finland. Robinsons projektionen är däremot en Mercator projektion över hela världen och visar därför inte en lika exkat bild av Finland.

På vänstra sidan i bild 1 ser man TM35FIN projektionen jämfört med Google maps global Mercator. Kartan ser tydlig annorluna ut än den tidigare nämnda jämförelsen. Jag gav samma antal klasser åt båda kartorna men den vänstra kartan visar bara fem av de sju klasserna. Jag tror att detta kan bero på att Google maps använder en Mercator karta som förvränger Finland på längden.

Bild 1. Två kartprojektions jämförelser

Ett annat sätt att se skillnaderna mellan mina valda projektioner är tabellen nedan. I tbellen ser man skillnaderna mellan TM35FIN, Robinsons world map och Google maps world mercator. Längden som jämförs är en strecka i norra Finland, arean likaså. Man ser tydligt att Google maps projektionen skiljer sig från de andra två.

tabell 1. Längd och area hos olika projektioner

Jag är nöjd med mina kartor och min tabell eftersom de är enkla att tolka. Noras tabell är dock mycket väl gjord och innehåller mycket information. jag lärde mig mycket genom att läsa hennes blogg och jag skulle säkert göra min tabell mera lik hennes om jag gjorde den pånytt. Jag lärde mig mycket denna veckas kurstillfälle om hur skillnader i kartprojektioner påverkar Finlands utseende och mått.

Källor:

Vecka 2 – Noras blogg (helsinki.fi)

ETRS-TM35FIN – Wikipedia

Robinson—ArcMap | Documentation (arcgis.com)