Opittujen taitojen testausta

Viimein oli koittanut viimeinen kurssikerta. Luennolla ei sen kummemmin höpisty vaan aloimme heti suorittamaan itsenäistä tehtävää, johon ohjeet löytyivät kurssin tiedotusbloigsta. Tehtävävaihtoehtoja oli kolme ja valitsin niistä ensimmäisen, jossa tarkoituksena oli luoda kartta, jossa esitetään kahta muuttujaa.

Haasteeksi osoittautui sopivan karttapohjan ja aineistojen löytäminen. Yritin etsiä aluksi Euroopan karttapohjaa, mutta en kuitenkaan onnistunut löytämään sellaista. Pinja kertoi blogissaan löytäneensä sen Eurostatin sivuilta (http://ec.europa.eu/eurostat), mutta en löytänyt sitä millään. Onneksi viimein löysin Helsingin alueen karttapohjan Helsingin kaupungin sivuilta avoimen datan kohdasta.

Sopivia aineistoja löysin Helsinki Region Infosharesta, joka on avoimen datan palvelu pääkaupunkiseudun jaetusta datasta. Valitsin aineistoiksi Helsingin alueella valmistuneet rakennukset vuosina 2016-2019 sekä viherkatot pääkaupunkiseudulla vuonna 2016. Kartan tekeminen itsessään oli ihan mukavaa, mutta aineistojen itsenäinen etsiminen oli puolestaan hyvinkin tuskastuttavaa.Tällainen valmiista kartasta tuli.

Kuva 1. Helsingin valmistuneet asunnot 2016-2019 ja viherkattojen ala vuonna 2016.

Kartan tekoon itsessään taisi mennä jopa vähemmän aikaa kuin aineistojen ja karttapohjan etsintään, tai siltä se ainakin tuntui. Viime kurssikertojen monien tuntien tuskailussa tähän tehtävään tarvittavat työkalut olivat tulleet jo varsin tutuiksi. Viherkattojen kohdalla tein uuden karttatason pelkästään helsingin alueen viherkatoista ja pistemuotoisen asuntotietokannan yhdisin pohjakartan kanssa. Asuntojen määrän perusteella tein koropleettikartan, johon yhdistin viherkattojen pinta-aloista summatun pylväskartan. Kartasta tuli mielestäni varsin hieno, vaikka en kyllä tiedä miksi nämä kaksi muuttujaa kukaan haluaisi laittaa samaan karttaan. Niilä ei ainakaan näin pienellä alueella näytä olevan yhteyttä toisiinsa.

Kaiken kaikkiaan tuntuu, että olen oppinut tällä kurssilla oppinut varsin hyvin käyttämään QGIS-ohjelmaa ja sen työkaluja. Olen siitä itsekin positiivisesti yllättynyt. Etäopiskelu sujui tällä kurssilla varsin hyvin, kun pystyi tehtäviä tehdessä katsomaan videoita aina uudelleen, mikä ainakin omalla kohdalla vielä vahvisti mieleeni opittuja asioita.

Lähteet:
Pinja Hägg (2.3.2021) https://blogs.helsinki.fi/pinjapik/

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *