Publications archive

Selection of Publications of researchers affiliated to AGORA Research Centre 2010-2016

2016

Brunila, K. (2009). Parasta ennen. Tasa-arvotyön projektitapaistuminen. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 222. Helsinki: Yliopistopaino.

Brunila, K. (2010). Sukupuolten tasa-arvo korkeakoulutuksessa ja tutkimuksessa [Gender Equality in Higher Education and Research]. Sosiaali- ja terveysministeriön Selvityksiä 2009:51. Helsinki: Yliopistopaino. Hallituksen ensimmäiseen tasa-arvopoliittiseen selontekoon pyydetty asiantuntijaselvitys.

Brunila, K., Ikävalko, E., Kurki, T., Mertanen, K., & Mikkola, A. (2016). Revisiting the ’Vulnerability ethos’ in Cross-Sectoral Transition Policies and Practices for Young PeopleResearch in Comparative and International Education, 11(1), 69–79.

Brunila, K., & Siivonen, P. (2016). Preoccupied with the self: towards self-responsible, enterprising, flexible and self-centred subjectivity in educationDiscourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 37(1), 56–69.

Hohti, R. (2016). Children writing ethnography: children’s perspectives and nomadic thinking in researching school classroomsEthnography and Education, 11(1), 74-90.

Hohti, R. (2016). Classroom matters: Research with children as entanglement. Doctoral thesis. (Opettajankoulutuslaitos, julkaisuja; Nro 387).

Varjo, J. & Kalalahti, M. (2016). Kunnat kouluvalintapolitiikan ristivedossa. Politiikasta.fi. 30.3.2016. Uutistamo.fi 1.4.2016.

2015

Anttila, S., Leskinen, J., Posti-Ahokas, H. & Janhonen-Abruquah, H. (2015). Performing Gender and Agency in Home Economics Textbook Images. In K. Hahl, P.-M. Niemi, R. Johnson Longfor  (Eds.), Diversities and Interculturality in Textbooks: Finland as an Example (pp. 61–84). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars.

Beach, D., & Lahelma, E. (2015). Introduction to the section Interpretation in ethnographic studies. In M. Griffiths, D. Bridges, P. Smeyers, & N. Burbules (Eds.), International Handbook of Interpretation in Educational Research Methods (pp. 679–683). Dordrecht: Springer.

Boonzaier, F., Lehtonen, J., & Pattman, R. (Eds.). (2015). Youth, violence and equality: Local-Global perspectives [Special issue]. African Safety Promotion 13(1).

Boonzaier, F., Lehtonen, J., & Pattman, R. (2015). Youth, violence and equality: Perspectives on engaging youth toward social transformation. African Safety Promotion 13(1), 1-6.

Brunila, K., Onnismaa, J., & Pasanen, H. (toim.). (2015). Koko elämä töihin. Koulutus tietokykykapitalismissa. Aikuiskasvatuksen 52. vuosikirja. Tampere: Vastapaino.

Ecclestone, K., & Brunila, K. (2015). Governing emotionally vulnerable subjects and “therapisation” of social justice. PedagogyCulture & Society, 23(4), 485–506.

Guttorm, H., Hohti, R., & Paakkari, A. (2015). “Do the next thing”: An interview with Elizabeth Adams St. Pierre on post-qualitative methodologyReconceptualizing Educational Research Methodology, 6(1), 15–22.

Hohti, R. (2015). Now — and Now — and Now: Time, Space and the Material Entanglements of the Classroom. Children & Society.

Karvonen, U., Tainio, L., Routarinne, S. & Slotte, A. (2015) Tekstit selitysten resursseina oppitunnillaPuhe ja kieli, 35(4), 187–209.

Lahelma, E. (2015). Tackling the gender divideCentre of Educational Research and Practice (CERP). AQA.

Lehtomäki E., Moate J., Posti-Ahokas H. (2015). Global connectedness in higher education: student voices on the value of cross-cultural learning dialogue. Studies in Higher Education.

Niemi, A.-M. (2015). Erityisiä koulutuspolkuja?: Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen. 264 ed. Helsinki: Unigrafia.

Sahlström, F., Kalalahti, M., Kauko, J., & Varjo, J. (2015). För snabba slutsatser om finska skolan. Dagens nyheter 24.04.2015.

Sahlström, F., Kalalahti, M., Kauko, J., & Varjo, J. (2015). För fort från observation till konklusion om skolanHufvudstadsbladet 01.05.2015.

Varjo, J., & Kalalahti M. (2015). The Conceivable Benefits of Being Comprehensive – Finnish Local Education Authorities on Recognising and Controlling the Social Costs of School ChoiceEuropean Educational Research Journal, 14(3–4), 312–330.

Varjo, J., Simola, H. & Rinne, R. (2016). Arvioida ja hallita – Perään katsomisesta informaatio-ohjaukseen suomalaisessa koulupolitiikassa. Kasvatusalan tutkimuksia 70. Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura.

2014

Arnesen, A.-L., Lahelma, E., Lundahl, L., & Öhrn, E. (Eds.). (2014). Fair and competitive? Critical perspectives on contemporary Nordic schooling. Lontoo: Tufnell Press.

Brunila, K. (2014). The Rise of Survival Discourse in the Era of Therapisation and Marketisation of EducationEducation Inquiry, 5(1), 7–23.

Brunila, K., & Isopahkala-Bouret, U. (toim.). (2014). Marginaalin voima! Aikuiskasvatusseuran 51. vuosikirja. Helsinki: Kansanvalistusseura.

Brunila, K., & Mertanen, K. (2014). Nuorisotakuu ajaa projektimarkkinoilleUutistamo.

Ikävalko, E. (2010/2014). Tasa-arvosuunnitelmien seuranta. Lukioiden, ammatillisten oppilaitosten ja vapaan sivistystyön oppilaitosten tasa-arvosuunnittelu. Opetushallitus.

Lahelma, E. (2014) Troubling discourses on gender and educationEducational Research, 56(2), 171–183.

Lehtonen, J. (2014). Ei-heteroseksuaalisten ja transnuorten kokemukset työelämästäTyöelämän tutkimus – Arbetslivsforskning, 12(3), 302–308.

Lehtonen, J. (2014). Muistot ja ajallisuus – Setan nuorten toiminta muutoksessaSuomen Queer-tutkimuksen seuran lehti, 8(1–2), 22–35.

Siivonen, P., & Brunila, K. (2014). The making of entrepreneurial subjectivity in adult education. Studies in Continuing Education, 36(2), 160–172.

Siivonen, P., & Isopahkala-Bouret, U. (2014). Adult graduates’ negotiations of age(ing) and employability. Journal of Education and Work.

2013

Hohti, R. (2013). Lapsuuden rajat. Duodecim129(23), 2519–2525.

Kauko, J. (2013). Dynamics in higher education politics: a theoretical modelHigher Education, 65(2), 193–206.

Lehtonen, J. (2013). Sukupuolivähemmistöt koulussa – moninaisia tarinoita ja haastavia tutkimusvalintoja? Suomen Queer-tutkimuksen seuran lehti, 7(1–2), 42–49.

2012

Brunila, K. (2012). From Risk to ResilienceEducation Inquiry, 3(3), 451–464.

Guttorm, H. (2012). Becoming-(A)-Paper or An Article Undone: (Post-)Knowing and Writing (Again), Nomadic and So Messy. Qualitative Inquiry, 18(7), 595–605.

Hohti, R., & Karlsson, L. (2012). Kevätjuhlat – koululaisena toimimisen tilat ja rajat. Teoksessa E. Pekkarinen, K. Vehkalahti, & S. Myllyniemi (toim.), Lapset ja nuoret instituutioiden kehyksissä: Nuorten elinolot -vuosikirja 2012 (s. 128-142). Helsinki: Nuorisotutkimusseura.

Kalalahti, M. & Varjo, J. (2012). Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus perusopetukseen sijoittumisessa ja valikoitumisessa. Kasvatus & Aika, 6(1), 39–55.

Lehtonen, J. (2012). Moninaisuus ja normatiivisuus haasteina – ei-heteroseksuaaliset ja trans-nuoret ammatillisissa oppilaitoksissa. Teoksessa K. Bildjuschkin, & S. Ruuhilahti (toim.), HOT, huolehdi, ohjaa, tue. Puheenvuoroja seksuaalisen hyvinvoinnin vahvistamiseksi toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa (s. 262–290). Turku: Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimi.

Vaahtera, E. (2012). Compulsory Able-Bodiedness and the Stigmatised forms of NondisabilityLambda Nordica, (1-2)17, 77–101.

Vaahtera, E. (2012). Vammaistutkimusta vammattomuudesta? Teoksessa T. Oikarinen, & H. Pölkki (toim.), Näkökulmia vammaisuuteen (s. 84–91). Helsinki: Vammaisfoorumi ry.

2011

Lehtonen, J. (toim.). (2011). Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Tasa-arvo- ja sukupuolitietoisuus opettajankoulutuksessa –projektin julkaisu. Helsinki: Helsingin yliopisto.

2010

Niemi, A.-M., Mietola, R., & Helakorpi, J. (2010). Erityisluokka elämänkulussa. Selvitys peruskoulussa erityisluokalla opiskelleiden vammaisten, romaniväestöön kuuluvien ja maahanmuuttajataustaisten nuorten aikuisten koulutus- ja työelämäkokemuksista. Sisäasiainministeriön julkaisut 1/2010, Helsinki: Sisäasianministeriö.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Guttorm, H., Arvola-Orlander, A., Niemi, A.-M., Vaahtera, E., Mertanen, K., Tammi, T., Mononen-Batista Costa, S., Brunila, K., Kouhia, A., Paakkari, A., Kainulainen, V., & Ikävalko, E. (2014). Akateeminen kapitalismi ja kollektiivisuuksien paradoksaalisuudet tohtorikoulutuksessa. Aikuiskasvatus34(2), 121–128.

Guttorm, H., Hohti, R., & Paakkari, A. (2015). “Kohti seuraavaa” – Elisabeth Adams St. Pierren ajatuksia laadullisesta tutkimuksesta. Kasvatus, 46(3), 287–293.

Hakala, K. (2014). “Kyllä ihmisoikeuksissa olis parantamisen varaa!” Itsenäisen elämän haasteita vammaispalveluissa. Kehitysvammaliiton tutkimuksia 9. Kouvola: PackageMedia Oy.

Hjelmér, C. & Lappalainen, S., & Rosvall, P.-Å. (2014). Young people and spatial divisions in upper secondary education: a Cross-cultural perspective. In A.-L. Arnesen, E. Lahelma, L. Lundahl, & E. Öhrn (Eds.), Fair and competitive? Critical perspectives on contemporary Nordic schooling. London: Tufnell Press.

Hohti, R. A. K., Rautio, P., Leinonen, R-M., & Tammi, T. J. (2016). Shitgulls and shops are nature: Urban child–within–nature reconfigurations. Environmental Education Research.

Hohti, R. & Puroila, A-M. (2016). Valon, varjon ja muutoksen kertomukset. Teoksessa L. Karlsson, A-M. Puroila, & E. Estola (toim.), Välkkeitä, valoja ja varjoja (s. 54–70). Latvia: N-Y-T NYT.

Ikävalko, E. (2014). Valta ja nomadinen tutkijuus tasa-arvotyöryhmässä. Sukupuolentutkimus-Genusforskning27(4), 17–29.

Isopahkala-Bouret, U. (2015). Graduation at age 50+: Contested efforts to construct ‘third age’ identities and negotiate cultural age-stereotypesAging Studies, 35, 1–9.

Isopahkala-Bouret, U. (2015). Educational Credentialing of an Aging Workforce: Uneasy ConclusionsAdult Education Quarterly, 65(2), 83–99.

Isopahkala-Bouret, U. (2015). ‘It’s Considered a Second Class Thing’. The Differences in Status between Traditional and Newly Established Higher Education Credentials. Studies in Higher Education. 40(7), 1291–1306.

Isopahkala-Bouret, U. (2014). A master’s degree in one’s fifties: A way to stay active beyond the retirement age. In A. Leist, J. Kulmala, & F. Nyqvist (Eds.), Health and Well-Being in Old Age: From Biomedical and Life Course Factors to Policy and Practice (pp. 247–258). New York: Springer.

Isopahkala-Bouret, U., Lappalainen, S., & Lahelma, E. (2014). Educating model ‘worker citizens’: visions and divisions in curriculum texts. Journal of Education and Work, 27(1), 92–109.

Janhonen-Abruquah, H., Posti-Ahokas, H., Palojoki, P., & Lehtomäki, E. (2014). Developing Learning Games for Culturally Responsive Home Economics Learning. International Journal of Home Economics, 7(2), 2–16.

Kalalahti, M., Silvennoinen, H., & Varjo, J. (2015). Vuorovaikutusta ja valintoja – kodin ja koulun välinen vuorovaikutus ja sen yhteydet lapsen koulumenestykseen ja kouluvalintoihin. Nuorisotutkimus, 33(3–4), 37–58.

Kalalahti, M., Silvennoinen, H., & Varjo, J. (2015). Kouluvalinnat kykyjen mukaan? – erot painotettuun opetukseen valikoitumisessa. Kasvatus, 46(1), 19–35.

Kalalahti, M., Silvennoinen, H., Varjo, J., & Rinne, R. (2015). Education for all? Urban parental attitudes towards universalism and selectivism in the Finnish comprehensive school system. In P. Seppänen, A. Carrasco, M. Kalalahti, R. Rinne, & H. Simola (Eds.), Contrasting Dynamics in Education Politics of Extremes: school choice in Chile and Finland (pp. 205–224). Rotterdam: SensePublishers.

Kauko, J. (2014). Complexity in higher education politics: bifurcations, choices and irreversibility. Studies in Higher Education, 39(9), 1683–1699.

Kurki, T., & Brunila, K. (2014). The Wheel of (Mis)fortune. Education and training as projectised and precarious politics. Power and Education, 6(3), 283–294.

Lahelma, E. (2015). Steps towards a more international Gender and Education journal: a Nordic viewpointGender and Education, 27(2), 106–108.

Lahelma, E., Lappalainen, S., Mietola, R., & Palmu, T. (2014). Discussions that ‘tickle our brains’: Constructing interpretations through multiple ethnographic data sets. Ethnography & Education, 9(1), 51–65.

Lahelma, E., Lappalainen, S., Palmu, T., & Pehkonen, L. (2014). Vocational teachers’ gendered reflections on education, teaching and care. Gender & Education, 26(3), 293–305.

Lappalainen, Sirpa (2014). Locality, mobility and labour market citizenship: Reflections of Finnish vocational students in social services and health carePedagogy, Culture and Society, 22(3), 425–445.

Lappalainen, S., & Lahelma, E. (2015). Subtle discourses on equality in the Finnish curricula of upper secondary education: reflections of the imagined societyJournal of Curriculum Studies.

Lappalainen, S., Lahelma, E., & Mietola, R. (2015). Problematizing evaluative categorisations: collaborative and multi-sited interpretations on constructions of normality. In M. Griffiths, D. Bridges, P. Smeyers, & N. Burbules (Eds.), International Handbook of Interpretation in Educational Research Methods (pp. 843–864). Dordrecht: Springer.

Lehtomäki, E., Posti-Ahokas, H., & Moate, J. (2015). Global Connectedness in Higher Education: Student Voices on the Value of Cross-cultural Learning DialogueStudies in Higher Education.

Lehtonen, J. (2016). Experiences of Non-Heterosexual and Trans Youth on Career Choice and in the Workplace. In T. Köllen (Ed.), Sexual Orientation and Transgender Issues in Organizations: Global Perspectives on LGBT Workforce Diversity (pp. 289–306). Springer.

Lehtonen, J. (2015). Going to the ‘Men’s School’? Non-heterosexual and trans youth choosing military service in FinlandNORMA: The International Journal for Masculinity Studies, 10(2), 2015, 117–135.

Lehtonen, J. (2014). Sukupuolittuneita valintoja? Ei-heteroseksuaaliset ja transnuoret koulutuksessa. Sukupuolentutkimus, 27(4), 67–71.

Lehtonen, J., Palmu, T., & Lahelma, E. (2014). Negotiating Sexualities, Constructing Possibilities: Teachers and Diversity. In M.-P. Moreau (Ed.), Inequalities in the Teaching Profession. A Global Perspective (pp. 118–135). Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Mononen Batista-Costa, S., & Brunila, K. (2016). Becoming Entrepreneurial – Transitions and education of unemployed youthPower and Education, 8(1), 19–34.

Niemi, H., & Isopahkala-Bouret, U. (2015). Persistent work of teachers toward equity and lifelong learning in the Finnish educational systemThe New Educator, 11(2), 130–145.

Niemi, A.-M. (2014). Tuki, tarve, leima, oikeus? Erityisyyden muotoutuminen ammatillisen koulutuksen diskursseissa. Kasvatus, 45(4), 349–363.

Ojala, K. & Isopahkala-Bouret, U. (2015). Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon ja maisterin tutkinnon suorittaneet työmarkkinoilla – tutkintojen statuserot, työkokemus ja työtehtävien eriytyminen kilpailuasetelman määrittäjinä. Teoksessa H. Aittola, & J. Ursin J. (toim.), Eriarvoistuva korkeakoulutus? (s. 89–110). Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto Koulutuksen tutkimuslaitos.

Paju, E., Salo, U.-M., Guttorm, H., Hohti, R., Lappalainen, S., Mietola, R., & Niemi, A.-M. (2014). Feministinen etnografia: tietämistä ja tutkimista kasvatuksen kentillä [Feminist ethnography in the field of edducational research]. Sukupuolentutkimus–Genusforskning [Finnish Journal of Gender Studies], 27(4), 30–41.

Posti-Ahokas, H., Haveri, S., & Palojoki, P. (2015). Eläytymistarinat nuorten itsenäistymisen tulkkina [Empathy-based stories in the study of young people’s percpections of becoming independent]. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti, 52(4), 324–333.

Posti-Ahokas, H., Janhonen-Abruquah, H., & Longfor, R. (2015). Urban spaces for intercultural encounters: cultural plunges for future teachers. World Studies in Education, 16(2), 45–55.

Posti-Ahokas, H., & Lehtomäki, E.  (2014). The significance of student voice: Female students’ interpretations of failure in Tanzanian secondary education. Gender and Education, 26(4), 338–355.

Posti-Ahokas, H., & Okkolin, M.-A. (2015). Enabling and constraining family: Young women building their educational paths in Tanzania. Journal of Community, Work and Family.

Posti-Ahokas, H., & Palojoki, P. (2014). Navigating transitions to adulthood through secondary education: Aspirations and value of education for Tanzanian girls. Journal of Youth Studies, 17(5), 664–681.

Puroila, A.-M., Hohti, R., & Karlsson, L. (2016). Hassuja juttuja – lasten huumoria päiväkoti- ja kouluympäristössä. Teoksessa L. Karlsson, A-M. Puroila, & E. Estola (toim.), Välkkeitä – valoa ja varjoja lasten hyvinvointikertomuksissa (s. 71–89). Latvia: N-Y-T NYT.

Seppänen, P., Kalalahti, M., Rinne, R., & Simola, H. (toim.). (2015). Lohkoutuva peruskoulu – Perheiden kouluvalinnat, yhteiskuntaluokat ja koulutuspolitiikka. Kasvatusalan tutkimuksia 68. Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura.

Siivonen, P., & Isopahkala-Bouret, U. (2016). Adult graduates’ negotiations of age(ing) and employabilityJournal of Education and Work, 29(3), 352−372.

Silvennoinen, H., Kalalahti, M., & Varjo, J. (2015). Why Fix something that is not Broken? The Implementation of School Choice Policy and Parental Attitudes towards Equality and Uniformity of Comprehensive School System in Finland. Athens Journal of Education, 2(1), 37−51.

Simola, H., Rinne, R., Varjo, J. Kauko, J., & Pitkänen, H. (2015). Quality assurance and evaluation in Finnish compulsory schooling: a national model or just unintended effects of radical decentralization? In H. Simola (Ed.), The Finnish Education Mystery – Historical and sociological essays on schooling in Finland (pp. 48–66). London: RoutledgeFalmer.

Simola, H., Varjo, J., & Rinne, R. (2015). Vasten valtavirtaa. Teoksessa H. Simola (toim.), Koulutusihmeen paradoksit – Esseitä suomalaisesta koulutuspolitiikasta. Tampere: Vastapaino.

Simola, H., Varjo, J., & Rinne, R. (2015). Against the flow: path dependence, convergence and contingency in understanding the Finnish QAE model. In H. Simola (Ed.), The Finnish Education Mystery – Historical and sociological essays on schooling in Finland (pp. 224–251). London: RoutledgeFalmer.

Tainio, L., & Karvonen, U. (2015). Finnish Teachers Exploring Gender Bias in School Textbooks. In S. Mills & A.S. Mustapha (Eds.), Gender Representations in Learning Materials. International Perspectives (pp. 124–149). New York, NY: Routledge.

Tainio, L., & Laine, A. (2015). Emotion work and affective stance in mathematics classroom: the case of IRE sequences in Finnish classroom interactionEducational Studies in Mathematics, 89(1): 67–87.

Tainio, L., & Siponmaa, E. (2015). Lukukoira ei hauku. Koira, lapsilukija ja aikuiset lukemistapahtuman rakentajina. Kasvatus, 46(4), 364–378.

Vaahtera, E. (2016). ‘We swam before we breathed or walked’: able-bodied belonging in popular stories of evolutionary biology. Disability & Society, 31(5), 591–603.

Vaahtera, E. (2016). Biopolitics and the repressive hypothesis of the body. The case of swimming training in FinlandScandinavian Journal of Disability Research, 18(2), 142–153.

Vaahtera, E. & Vähäpassi, E. (2014). Vammaisuuden haluaminen ja kulttuuriset normit. In Mianna Meskus, Sari Irni & Venla Oikkonen (toim.), Muokattu elämä: Teknotiede, sukupuoli ja materiaalisuus (s. 233–263). Tampere: Vastapaino.

Varjo, J, Kalalahti, M., & Lundahl, L. (2016). Recognizing and Controlling the Social Cost of school Choice. In G. Noblitt, & B. Pink (Eds.), Education, Equity, Economy: Crafting a New Intersection (pp. 73–94). Heidelberg: Springer.

Varjo, J., Kalalahti, M., & Silvennoinen, H. (2014). Families, school choice and democratic iterations on the Right to Education and Freedom of Education in Finnish municipalities. Journal of School Choice, 8(1), 20–48.

Varjo, J., Kalalahti, M. & Silvennoinen, H. (2015). The middle classes, municipalities, and democratic iterations on basic educational rights in Finland. In P. Seppänen, A. Carrasco, M. Kalalahti, R. Rinne, & H. Simola (Eds.), Contrasting Dynamics in Education Politics of Extremes: school choice in Chile and Finland (pp. 159–180). Rotterdam: SensePublishers.