19.1.2021
GEM-2021 Harjoitus 1.
Ensimmäinen harjoituskerta oli positiivinen kokemus. Koin, että harjoituksen etenemistä oli helppo seurata, vaikka ollaankin etäopetuksessa. Henkilökohtainen haasteeni pitkillä luennoilla on keskittymisen vaikeus, mutta onneksi reipas etenemistahti auttoi ylläpitämään keskittymistä ja mielenkiintoa. Luento eteni itse kurssin sisällöstä QGISin perusteisiin ja sitten itse tekemiseen. Ohjelmiston kanssa harjoittelu sujui luennolla melko hyvin, kun ohjeet olivat selkeät ja niitä oli helppo seurata ja tehdä itse samalla harjoitusta. Luennon harjoituksen lopullisesta tuotoksesta ei tässä tekstissä ole kuvaa koska sen kanssa tuli ongelmia eikä lopullinen tuotos näytä siltä miltä pitäisi. QGIS vaikuttaa vaikealta ja ahdistaa jo valmiiksi mitä tästä tulee, mutta olen kuitenkin motivoitunut opettelemaan sen käyttöä. Haluaisin myös yleisesti ymmärtää paremmin tietotekniikkaa. Uskon, että kärsivällisesti harjoittelemalla ja itse tekemällä oppii parhaiten.
Tein itsenäisistä tehtävistä vaikeustason 1. tehtävän, sillä oma tekeminen tuntuu vielä epävarmalta ja halusin päästä helposti alkuun. Tehtävässä laadin Suomen kuntien tietokantaa hyödyntäen koropleettikartan. Vaikeuksia oli jo heti alussa aineiston avaamisessa, mutta lukemalla ohjeita tarkasti ja kokeilemalla sain aineiston avautumaan ohjelmistosssa. Uskon ymmärtäväni nyt paremmin esim. eri tiedostomuodoista ja niiden merkityksestä. Koen oppivani paremmin siten, että harjoittelen samaa asiaa useana eri päivänä, jotta tekemiseen tottuisi ja asiat jäävät paremmin mieleen. Uusilla silmillä näkee myös helpommin omat virheet: uskoinkin ensimmäisenä päivänä tehneeni harjoituksen oikein, mutta muutaman päivän päästä huomasin, että asioita oli jäänyt tekemättä ja lopputulos olisi voinut olla parempi. Ensimmäisestä yrityksestä olivat jääneet pois mm. lukuarvojen suhteuttaminen, pohjoisnuoli ja mittakaava(hups).
Kuvassa 1. näkyy tuottamani kartta kunnassa asuvien maahanmuuttajien määrästä suhteutettuna maahanmuuton kokonaismäärään. Kuten voidaan arvata, suurimmat osuudet keskittyvät Pääkaupunkiseudulle, Jyväskylään, Tampereelle ja Turkuun eli suuriin kaupunkeihin. Mielestäni karttaa on helppo tulkita, mutta värit eivät ehkä ole parhaat mahdolliset. Olisin myös halunnut muuttaa luokkavälien suuruutta jotenkin järkevämmäksi, mutta en ollut varma miten sen tapahtuu. Kaiken kaikkiaan harjoituksen teko ei loppujen lopuksi ollutkaan niin vaikeaa, mutta liikkuvia osia on paljon ja tekemiseen upposi paljon aikaa, kun kaikki on vielä niin uutta.
Koen, että oppimista ja kommunikaatiota on tukenut myös muiden blogien lukeminen. Esimerkiksi Saaran kokemukset ensimmäisestä itsenäisestä harjoituksesta olivat oivallista vertaistukea ja myös hauskaa luettavaa! Myös Martan blogitekstissä on inspiroivasti ja perusteellisesti käsitelty Saamenkielisyyttä Suomessa, joka kannattaa käydä lukemassa.
Lähteet:
Kurssimateriaali
Heikkinen, S (2021). Eka kurssikerta Viitattu 28.1.2021
<https://blogs.helsinki.fi/heikkins/2021/01/26/eka-kurssikerta/>
Huttunen, M (2021). Harjoitus 1. Viitattu 28.1.2021
<https://blogs.helsinki.fi/humartta/2021/01/22/harjoitus-1/>
Mielenkiintoinen aihe ja onnistuneen näköinen kartta!
Kiitos Martta! 🙂