Luovuus kuolee koulun portaille, pelasta siitä palanen

Pian jaetaan lasten välitodistukset – meillä päin jo tämän viikon perjantaina. Eri aineissa on puserrettu kokeita arvostelun pohjaksi. Olen tänä vuonna miettinyt kokeiden sisältöjä ja numeroiden aiheuttamia reaktioita enemmän kuin ennen.

Katselin Netflixistä saksalaisen dokumentin Alphabet (2013). Se ruotii kriittisesti koulua, joka tekijöiden mukaan uhraa lapsissa luonnostaan olevan nerouden normin mukaisten suoritusten alttarille.

Dokumentissa Pekingin yliopiston professori Yang Dongping pohtii maansa kilpailullista koulukulttuuria:

”Kokeisiin perustuva opetus ei ota erilaisia ajattelutapoja huomioon. Tarkoituksena on löytää standardivastaus, ja standardivastaukset tappavat luovuuden. Tämän järjestelmän parissa kasvaneilla lapsilla ei ole valmiuksia käsitellä sosiaalista muutosta eivätkä he kyseenalaista asioita.”

Sama filmi esittelee André Sternin, ranskalaismiehen joka kasvoi täysin ilman opetusta. Edes hänen vanhempansa eivät kotiopettaneet häntä. Sen sijaan Stern opetteli kasvaessaan asioita siinä tahdissa kuin ne alkoivat kiinnostaa häntä ja loi omat kurinalaiset rutiininsa. Dokumentissa mies rakentelee kitaroita onnellisena aikuisena. Hän on erittäin kiitollinen, ettei häntä koskaan altistettu vertailulle tai kilpailulle toisten lasten kanssa.

Sillä oltiinpa kokeiden ja todistusten numeroista mitä mieltä tahansa, yksi hankala funktio niillä on. Ne järjestävät, järjestävät ja järjestävät lapsia suhteessa toisiinsa vuosien ajan. Yksi sementoituu seiskan oppilaaksi, toiselta ehkä katkeavat kokonaan jatkopolut koulutukseen. Kolmas menestyy mutta oppii tarvitsemaan hyviä numeroita ollakseen tyytyväinen itseensä.

Vaarallisen isoja paloja lapsen identiteetistä rakentuu sen varaan, miten hän pärjäsi suhteessa muihin. Siksi vanhempana yritän kommentoida arvosanoja isolla pensselillä. Yhdellä numerolla ei ole väliä – ja joskus kokeissa sitä paitsi kysellään aika hupsuja. Sen hoksaaminen voi itse asiassa olla suurempi oppi kuin biologian kasvi tai englannin sana, joka meni väärin.