99 problems

Whazzup!

Kuudes gis koettelemus vei minut ja kanssa ystäväni ulkoilemaan. Aloitimme seuraavan suuren projektimme sieltä mistä rap-musiikkikin on saanut inspiraationsa, nimittäin kaduilta. New Yorkin sijaan tyydyimme kuitenkin Kumpulan lähikatuihin, eikä sieltä ollut tarkoitusta etsiä sanoja paperille vaan dataa koneen ruudulle. Kävimme pienen ryhmän voimin muutamissa eri lokaatioissa arvostelemassa niitä ja lopulta loimme takaisin sisälle päästyämme kartan, jossa hyödynsimme antamiamme arvosteluja ja paikkatietoa niistä. Kartassa (Kuva 1.) on valittu muuttujaksi turvallisuus, joka on kartassa jaoteltu asteikolla 1-5, jossa 1 kuvastaa turvatonta ja 5 turvallista. Muutamien alueiden voi huomata erottuvan turvatomampana kuin muiden, kuten Hämeentien ja Kustaa Vaasan tien risteys. Näin on huomannut myös Amelia blogikirjoituksessaan: ”Kun tarkastelee karttaa, pistää siinä silmään etenkin Kumpulan ja Arabian välillä kulkevan Hämeentien risteyksen punainen väritys, joka viittaa turvattomuuteen. Hämeentie on erittäin suuri ja vilkas tie, joten en ihmettele, jos tämän ylittäminen ja vieressä kulkeminen koetaan turvattomaksi.” Itse tuottamani kartta on valitettavasti puutteellinen ja hieman hassusti rajattu. Missä ovat pohjoisnuoli ja mittakaava, jotka jokainen hyvä kartta sisältää? Huomasin puutteet kuitenkin vasta tätä kirjoittessani, eivätkä hermot enää riittäneet kartan korjailuun. Kuten Jay-Z:lläkin oli aikoinaan 99 problems, oli minullakin tässä vaiheessa jakson loppukirissä vähinkäänkin yhtä monta muuta ongelmaa. Joten antakaa anteeksi pienet epätäydelliyydet.

Kuva 1. Kumpulan ja lähialuiden turvallisuus asteikolla 1-5

Kun ensimmäinen kartta oli paketissa hypättiinki seuraavien karttojen pariin. Tarkotuksena tässä harjoituksessa oli tuottaa kolme itsetekemää karttaa lunnonkatastrofeihin liittyen, ja ajatuksella, että ne voisivat toimia vaikka opetuskäytössä. En tiedä teinkö väärin vai oikein, mutta tein kaikki karttani samasta aiheesta ja tarkoituksena parantaa kartan laatua aina edelliseen nähden. Karttoja tehdessä tuli hyvin myös harjoiteltua tietokantojen liittämistä vektoriainesitoon.

Päätin tehdä karttani keskittyen koko maapalloon ja vuoden 1980 jälkeen tapahtuneisiin maanjäristyksiin, joiden suuruus on ylittänyt yli 6 magnitudin.  Kuva 2. on ensimäinen tekemäni kartta. Siinä maailmankartalle on lisätty tiedot kaikista yli 6 magnitudin maanjäristyksistä. Suuruudet on eroteltu erikoikoisilla palloilla, mutta kuten jo heti huomaa on kartta hieman epäselvä ja pallot hukkuvat toisiinsa. Selkeämmän kartasta olisi saanut erottelemalla suuruudet vielä eri väreillä, jolloin pallot olisivat paremmi erottuneet toisistaan. Näin yksinkertaisena kartta olisi voinut toimia esimerkiksi vain yli 8 magnitudin järistyksen voimakkuuksia kuvatessa.

Kuva 2. Yli 6 magnitudin järistykset maapallolla ajalta 1980-2019

Seuraavassa kartassa (Kuva 3.) on jälleen maanjäristykset kuvattuna, mutta tällä kertaa kartalle sijoitutetut pallot ovat eri värisiä. Vaaleampi pallo kuvaa alhaisempaa järistysvoimakkuutta, ja tummempi suurempaa. Karttaan on lisätty tällä kertaa myös tulivuorten sijainnit, joiden sijainneista suhteessa järistykseen voi yllätäen päätellä jotain.

Kuva 3. Vuosien 1980-2019 maanjäristykset (yli 6 magnitudia), sekä tulivuoret maapallolla

Kolmas karttani maanjäristyksistä ja tulivuorista (Kuva 4.) oli tarkoitus olla kolmikon onnistunein ja kuvaavin. Kartan grafiikka kuitenkin kärsi huomattavasti siirrettäessä Qgissistä kuvatiedostoksi, joten mistään mestariteoksesta ei tässä viimeisessäkään kartassa ole kyse. Se on mielestäni silti kaikista kuvaavin ja mielenkiintoisimman näköinen. Karttaan on lisätty myös mannerlaattojen reunat, jotka pitkän työn tuloksena onnituin löytämään netin syövereistä. Kuten tulivuorten sijainnista, myös mannerlaattojen reunoista voi päätellä kenties jotain…

Kuva 4. Yli 6 magnitudin Maanjäristykset vuosina 1980-2019, tulivuorten sijainnit ja mannerlaattojen reunat maapallolla

Lähteet:

Amelia Cardwell. Viikko 6: Mastossa seikkailua ja luonnonhasardeja (21.2.2019)

https://blogs.helsinki.fi/amca/ (luettu 18.3.2019)

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *