Pohdintaa bufferoinnin lomassa

Viidennellä kurssikerralla pääsimme hyödyntämään taitojamme Qgissin kanssa, pohtimaan niitä ja lisämausteena vielä oppimaan jotain uutta, eli bufferoimaan. Tämä blogi teksti ei siis sisällä yhtään upeaa karttaa, mutta sitäkin enemmän taulukoita.

Aloitetaan kertomalla vähän tämän hetkisestä tilanteestani Qgis-ohjelman kanssa.  Olenko oppinut jotain? Kyllä. Koen että hallitsen perusasiat joita Qgisin käyttö edellyttää, ymmärään miten aineistoa tuodaan ohjelmaan ja missä muodossa. Osaan käyttää atribuuttitaulukkoa ja tarkastella sitä kriittisesesti. Käytännössä Calculator-työkalulla tehtävät laskutoimitukset ymmärrän, jos vielä tietäisi aina että mikä laskutoimitus on mihinkin tilanteeseen paras. Myös karttojen ulkoasun muokkaaminen ja ”tulosteeksi” vieminen onnistuvat kohtalaisella tasolla. Mutta jottei liian kehuskeluksi menisi sanotaan nyt, että Qgis on mielestäni yksi haastavimpia ohjelmia joita olen ikinä käyttänyt. Pienet nippeli rastiruutuun kohdat, joita ilman homma ei toimi ovat milestäni liian hankalia ja epäkaytännöllisiä. Olen Qgis-ohjelman käyttäjänä enemmänkin selviytyjä, kuin osaaja. Selviydyn annetuista tehtävistä, mutta yhtään ylimääräistä Qgis-projektia en välttämättä huvikseni alottaisi. Edessä on kuitenkin vielä pari kurssikertaa, joten toivoa on.

Viidennellä kurssikerralla siis bufferoitiin ohjelmaan tuomiamme aineistoja. Keräsimme siis tietoa, kuinka suurta ihmisjoukkoa rajaamamme alue koskee. Bufferoinnilla tuntui saavan heti hyödyllistä tietoa, kuten Ida-Kaisa Svenssonkin omassa blogitekstissään sanoo: ”Bufferointi tuntui kuitenkin kiinnostavammalta kuin muut “GIS menetelmät” jos noin voi sanoa. Itseäni kiehtoo se, että bufferointia voidaan käyttää kun suunitellaan yritysten ja palveluiden sijaintia”.  Tehtävän aiheena käytimme Helsinki-Vantaan lentokenttää ja Malmin lentokenttää. Tehdyt tulokset on kerätty alla oleviin taulukoihin. Lisäksi alla on myös omissa pienissä taulukoissaan muita pääkaupunkiseudun tilastoja. Näistä taulukoiden luvuista olen edes jonkin verran vakuuttunut ja uskon niiden olevan edes sinne päin. Muutamia muita tekemiäni tuloksia jätin pois taulukoista, sillä epäilin niiden olevan vääriä.

 

Taulukko 1. Tilastoja pääkaupunkiseudun lentokentistä
Taulukko 2. Julkisen liikenteen tilastoja
Taulukko 3. Asutuksen sijainti pääkaupunkiseudulla
Taulukko 4. Asuinalueet joissa ulkomaalaisten osuus yli…

 

Lähteet:

Ida-Kaisa Svensson. Lentokentälle vaiko GIS luokkaan (27.2.2019)

https://blogs.helsinki.fi/isvensso/ (luettu 15.3.2019)

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *