1. ja 2. kurssikerta – MapInfo tutuksi

Hommiin, hommiin

Noniin, vihdoin pääsin itsekin karttojen ja kirjoittelun makuun Kambodzareissun jälkeen (Kuva 1.). Suomen talvi ja pimeys iski kyllä melko lujaa päin naamaa.

Kuva 1. Kivikasoja eli Angkor Thom Siem Reapissa, Kambodzassa.

Pienen puuskuttelun jälkeen pääsin kampukselle koneelle, avasin MapInfon ja moodlesta ohjeet. Ohjelmana MapInfo vaikutti hieman kömpelöltä syksyn CorelDrawin jälkeen, mutta varmasti molemmissa on puolensa.

Opettelin itsenäisesti MapInfon käyttöä moodlen step by step -ohjeiden avulla. Kömpelöä, mutta sainpa ainakin tehtyä hienot kartat 1. ja 2. harjoituskerroilta. Ensimmäisenä kunnon harjoitustehtävänä oli tehdä koropleettikartta, jostain valmiista datasta (ilmeisesti tilastokeskuksen). Kuva 2. näyttää ruotsinkielisten jakautumisen Suomessa kunnittain. Taisin käyttää luonnollista luokkajakoa ja viittä luokkaa, mutta en osaa perustella miksi. Luokkajaot ja se missä mitäkin kuuluisi käyttää jäi hieman epäselväksi. Huovelin oli tehnyt samasta aiheesta kartan ruotsinkielisten jakautumisesta Suomessa. Hän oli myös käyttänyt viittä luokkaa ja luonnollista luokkajakoa, mutta hän oli pyöristänyt luokat tasaluvuiksi helpottaakseen luettavuutta. Hän myös havaitsi selkeän jaon luonnonllisessa luokkajaossa. Se ensinnäki jakaa suomen kahteen; kuntiin, joissa ei ole ruotsinkielisiä ja kuntiin joissa on, ja toiseksi ruotsinkieliset kunnat neljään luokkaan, joista voi vertailla niiden ruotsinkielisten suhteelliseta osuutta. Nerokas oivallus!

Karttaa vimmeistelllesäni löysin vielä mittakaava- ja pohjoisnuolivalikot ja kokosin karttakuvasta valmiin kuvan legendan kera. Ihan hieno vaikka nopeasti väänsinkin.

Kuva 2. Ruotsinkielisten suhteellinen osuus kuntien väestöstä.
Kaksi päällekkäistä koropleettikarttaa

Kahden koropleettikartan esittäminen päällekkäin antaa paljon informaatiota, mutta vain jos se on tehty huolella. Anna Leonowicz (2006) tutki kahden koropleettikartan päällekkäisen esittämisen selkeyttä ja kuinka kartantekijällä on suuri vastuu valmiin kartan luettavuudesta. Artikkelissa kahta muuttujaa kuvaamaan oli valittu kaksi eri väriä, jotka olivat tummempia mitä suuremmat arvot muuttuja sai. Ja jos samalla alueella oli molempia muuttujia paljon, värit yhdistyivät ja siten muka kartta olisi selkeä. Omasta mielestäni kahden muuttujan koropleettikartassa selkeämpää on esittää toinen värein ja toinen rasterein. Näillä kartoilla on järkevintä visualisoida kahden muuttujan välistä riippuvuussuhdetta. Jos riippuvuutta ei ole, on vaihtoehtona muodostaa kaksi koropleettikarttaa vierekkäin, jolloin kartoista saatava informaatio voi olla helpommin tulkittavissa.

Samaan syssyyn väänsin sitten toisen harjoistustehtävän, mihin laitoin kaksi koropleettikarttaa päälleikkäin (Kuva 3.). Tälläisessä kartassa toinen teema täytyy esittää väreinä ja toinen rastereina, jotta ne erottuvat selkeämmin toisistaan. Omassa kartassa ruotsinkielisten osuudet ovat merkattu oranssilla ja muunkielisten osuudet ristikolla.

Kuva 3. Ruotsinkielisten ja muunkielisten osuudet väestöstä Helsingissä kaupunginosittain

Hieman epäselväksi kartan luomisessa minulle jäi vielä projektiot ja niillä kikkailu sekä tosiaan ne luokkajaottelut, mutta pitää ottaa selvää ensi kerralla. Kuvien legendatekstit ovat hieman liian pienet, eli seuraavissa kuvissa toivottavasti näkee kehityksen parempaan suuntaan. Omissa kartoissani tällä hetkellä pohjoisnuoli on hieman keno, ilmeisesti johtuen projektiosta. Täytyy sekin selvittää kunhan muistaa ja jaksaa.

Lopulta kuitenkin karttojen luominen vaikutti olevan melko selkeää pienen MapInfo -alkukankeuden jälkeen. Klikkailemalla ja kikkailemalla sitä oppii. Oikeastaan olen aika innoissani taas näistä kartoista !!

Seuraavaan kertaan

-A

Lähteet

Huovelin S. (2017). Pakki päälle ja menoksi! Luettu 23.2.2017. <https://blogs.helsinki.fi/suvihuov/2011/09/01/pakki-paalle-ja-menoksi/>

Leonowicz, A. (2006). Two-variable choropleth maps as a useful tool for visualization of geographical relationship. Geografija 42: 1.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *