Kirja

Selected Publications


Books

Theorizing Globalization. A Critique of the Mediatization of Social Theory.
Boston / Leiden: Brill; US paperback edition by Haymarket Books 2013.
(This book is revised version of my doctoral dissertation.)

The Media and the Academic Globalization Debate. Theoretical Analysis
and Critique
. Media and Communication Studies Research Reports 2/2010. Communication Research Centre (CRC), Department of Social Research,
University of Helsinki. (PhD dissertation.)

Journalismikritiikin vuosikirja 2006 [The yearbook of journalism critique 2006] (Tiedotustutkimus 1/2006) (member of the editorial board).

Journalismikritiikin vuosikirja 2005 [The yearbook of journalism critique 2005] (Tiedotustutkimus 1/2005) (member of the editorial board).

Noam Chomsky: Ideologia ja valta 1-2. [Noam Chomsky: Ideology and power 1-2] Like / Rauhanpuolustajat 2002. (Selected and edited by M. Ampuja,
J. Yli-Vakkuri & E. Öörni; introduction by M. Ampuja & J. Yli-Vakkuri.)

Journal articles and book chapters

Strong and Weak Forms of Mediatization Theory. A Critical Review.
Nordicom Review 35 (2014) Special Issue, pp. 111–123.
(With Juha Koivisto & Esa Väliverronen.)

From ‘Post-Industrial’ to ‘Network Society’ and Beyond: The Political Conjunctures and Current Crisis of Information Society Theory. TripleC 12(2) (2014): 447–463. (With Juha Koivisto.)

Teknologian historiaa mutta kapeasti. Kuinka viestintäteknologiasta ja sen kehityksestä keskustellaan nykyisessä yhteiskuntateoriassa? [How is the development of communication technology discussed in contemporary social theory?] Tekniikan Waiheita 2/2013, pp. 24-43

Globalization Theory, Media-Centrism and Neoliberalism: A Critique of Recent Intellectual Trends. Critical Sociology, Vol. 38 (2012):2, pp. 281–301.

Kulturstudien (Cultural Studies). In Wolfgang Fritz Haug (Hrsg.). Historisch-kritisches Wörterbuch des Marxismus. Band 8/I; Krisentheorien bis Linie Luxemburg – Gramsci. Argument-Verlag; Berlin – Hamburg 2012, pp. 432–449.
(With Juha Koivisto.)

Totaliteetti, esineellistyminen ja ideologia. Kulttuuriteollisuusteorian aktuaalisuudesta 2000-luvulla. [Totality, reification and ideology. On the actuality of the theory of culture industry in the 2000s] In O-P Moisio (ed.): Kätkettyjä Hahmoja.
Tekstejä Theodor W. Adornosta
. Minerva Kustannus Oy 2008, pp. 161–209.

Massapetoksen äärellä. Theodor W. Adornon kulttuuriteollisuusteoria ja kulttuurintutkimus. [On mass deception. Theodor W. Adorno’s theory of culture industry and cultural studies.] In I. Moring, T. Mörä & S. Valtonen (eds): Mediatutkimuksen vaeltava teoria. Helsinki: Gaudeamus 2004, pp. 13–37.

Critical Media Research, Globalisation Theory and Commercialization.
Javnost – The Public, Vol. 11 (2004):3, pp. 59–76.

Joukkoviestinnän kaupallistuminen ja mediatutkimuksen haasteet.
[The commercialization of the media and the challenges of media research] Tiedotustutkimus 4/2002, pp. 3–17.