Selected Publications
Books
Theorizing Globalization. A Critique of the Mediatization of Social Theory.
Boston / Leiden: Brill; US paperback edition by Haymarket Books 2013.
(This book is revised version of my doctoral dissertation.)
The Media and the Academic Globalization Debate. Theoretical Analysis
and Critique. Media and Communication Studies Research Reports 2/2010. Communication Research Centre (CRC), Department of Social Research,
University of Helsinki. (PhD dissertation.)
Journalismikritiikin vuosikirja 2006 [The yearbook of journalism critique 2006] (Tiedotustutkimus 1/2006) (member of the editorial board).
Journalismikritiikin vuosikirja 2005 [The yearbook of journalism critique 2005] (Tiedotustutkimus 1/2005) (member of the editorial board).
Noam Chomsky: Ideologia ja valta 1-2. [Noam Chomsky: Ideology and power 1-2] Like / Rauhanpuolustajat 2002. (Selected and edited by M. Ampuja,
J. Yli-Vakkuri & E. Öörni; introduction by M. Ampuja & J. Yli-Vakkuri.)
Journal articles and book chapters
Strong and Weak Forms of Mediatization Theory. A Critical Review.
Nordicom Review 35 (2014) Special Issue, pp. 111–123.
(With Juha Koivisto & Esa Väliverronen.)
From ‘Post-Industrial’ to ‘Network Society’ and Beyond: The Political Conjunctures and Current Crisis of Information Society Theory. TripleC 12(2) (2014): 447–463. (With Juha Koivisto.)
Teknologian historiaa mutta kapeasti. Kuinka viestintäteknologiasta ja sen kehityksestä keskustellaan nykyisessä yhteiskuntateoriassa? [How is the development of communication technology discussed in contemporary social theory?] Tekniikan Waiheita 2/2013, pp. 24-43
Globalization Theory, Media-Centrism and Neoliberalism: A Critique of Recent Intellectual Trends. Critical Sociology, Vol. 38 (2012):2, pp. 281–301.
Kulturstudien (Cultural Studies). In Wolfgang Fritz Haug (Hrsg.). Historisch-kritisches Wörterbuch des Marxismus. Band 8/I; Krisentheorien bis Linie Luxemburg – Gramsci. Argument-Verlag; Berlin – Hamburg 2012, pp. 432–449.
(With Juha Koivisto.)
Totaliteetti, esineellistyminen ja ideologia. Kulttuuriteollisuusteorian aktuaalisuudesta 2000-luvulla. [Totality, reification and ideology. On the actuality of the theory of culture industry in the 2000s] In O-P Moisio (ed.): Kätkettyjä Hahmoja.
Tekstejä Theodor W. Adornosta. Minerva Kustannus Oy 2008, pp. 161–209.
Massapetoksen äärellä. Theodor W. Adornon kulttuuriteollisuusteoria ja kulttuurintutkimus. [On mass deception. Theodor W. Adorno’s theory of culture industry and cultural studies.] In I. Moring, T. Mörä & S. Valtonen (eds): Mediatutkimuksen vaeltava teoria. Helsinki: Gaudeamus 2004, pp. 13–37.
Critical Media Research, Globalisation Theory and Commercialization.
Javnost – The Public, Vol. 11 (2004):3, pp. 59–76.
Joukkoviestinnän kaupallistuminen ja mediatutkimuksen haasteet.
[The commercialization of the media and the challenges of media research] Tiedotustutkimus 4/2002, pp. 3–17.