SEITSEMÄS KURSSIKERTA
Viimeisellä kurssikerralla sai päästää luovuuden valloilleen ja luoda omanlaisen kartan. Kartalla oli tarkoitus esittää kahta muuttujaa sellaisella alueella, jonka voi jakaa osiin.
suuria haasteita
Edellisellä kurssikerralla annettiin kotitehtäväksi etsiä valmiiksi käytettävät aineistot. Tämä oli toinen suurimmista haasteistani kyseisellä kurssikerralla. Mikään löytämäni aineisto ei ollut sopiva ja selailin internetin ihmeellistä maailmaa tuntikausia vertaillen eri tietokantoja. Olisin halunnut tarkastella jotakin kansainvälistä ilmiötä, mutta eri tietokantojen määrä oli aivan valtava, enkä löytänyt sieltä miellyttävää aineistoa kartan pohjalle. Lopulta päädyin tekemään kartan vain Suomesta, koska aineistot olivat helpommin löydettävissäni.
Toinen suuri haaste kurssikerralla oli luovuuden puute. En millään keksinyt, millaisen kartan tekisin eikä yksikään aineistoista herättänyt erityistä mielenkiintoa. Kartta oli kuitenkin saatava tehtyä, joten valitsin Paituli-palvelusta WFS rajapinnan, josta löysin tietoa Suomen kunnista, väkiluvuista sekä oppilaitoksista. Näitä hyödyntäen tein väkiluvuista kunnittain koropleettikartan, johon liitin myös kaikkien Suomen lukioiden sijainnit pisteinä.
LÄMPÖKARTTA, PISTEKARTTA ja koropleettikartta
Halusin vähän testailla erilaisia esittämistapoja tällaiselle kartalle. Pidin todella paljon lämpökartan tekemisestä ajatuksena, mutta toteutus ei kuitenkaan lopulta ollut sitä mitä olisin halunnut (kuva 1). Koska Suomessa hyvin pitkälti jokaisessa kunnassa on lukio, ei lämpökarttaan jäänyt juurikaan tyhjiä alueita. Näin ollen koropleettikartta jäi ikävästi lämpökarttatason alle piiloon. Kokeilin erilaisia asetuksia, joilla voisi ratkaista tämän ongelman, mutta mikään ei tuottanut haluamaani lopputulosta.
Kuva 1. Lämpökartta Suomen luokioista ja kuntien väkiluvusta vuonna 2022.
Lämpökarttani ei ole parhaiten onnistunut, mutta siitä näkee hyvin, millä alueilla lukioita on eniten. Tummanpunaisena pallona erottuu pääkaupunkiseutu. Myös muiden suurempien kaupunkien, kuten Turun, Tampereen ja Oulun, on havaittavissa selvästi tiheämmin lukioita. Kartalta on haastavaa erottaa koropleettikarttaa, mutta kuntien väkiluku näyttää osittain vaikuttavan myös lukioiden määrään.
Koska lämpökartta ei toiminut haluamallani tavalla, päätin myös tehdä kartan, jossa lukiot ovat selkeästi vain pisteinä (kuva 2). Tällainen kartta kuvaa tarkemmin yksittäisten lukioiden sijaintia, mutta ei anna yhtä selkeää kuvaa siitä, missä lukioita on eniten. Tarkasti katsottuna voi huomata alueita, joilla pisteitä esiintyy tiheämmin kuin toisilla, mutta esitystapa ei ole yhtä selkeä ja helppolukuinen kuin lämpökartta.
Kuva 2. Suomen lukioiden sijoittuminen ja kuntien väkiluvut vuonna 2022.
Huomasin nyt jälkikäteen muiden blogeja selaillessani, että monet muut kurssilaiset olivat hyödyntäneet Our World in Data -sivustoa aineistojen hankkimiseen. Pidin erityisesti Laura Kaapun tekemästä kartasta, jossa hän kuvasi lukutaidottomuutta sekä köyhyysrajan alapuolella elävien ihmisten osuutta. Karttaa on helppo lukea, ja siitä pystyy huomata jonkinlaisen yhteyden kahden eri ilmiön välillä. Täytyy laittaa Our World in Data korvan taakse tulevia QGIS-aherruksia ajatellen!
lähteet
Kaapu, L. (2024). Kurssikerta 7. https://blogs.helsinki.fi/lakaapu/2024/02/27/kurssikerta-7/. Viitattu 7.3.2024