VIIKKO 5: Buffereita ja itsenäisiä tehtäviä

VIIDES KURSSIKERTA

Julkisen liikenteen lakko osui itselläni aika huonoon paikkaan, enkä päässytkään kampukselle viidenneksi kurssikerraksi. Edellisellä kurssikerralla peloteltiin jo siitä, että seuraavaksi olisikin meidän itse osattava tehdä tehtäviä aiemmilla kerroilla opitun pohjalta. Sain työmaan lopulta valmiiksi, vaika aikaa kului hyvin monta tuntia ja meinasin välillä repiä hiukset päästäni, mutta se taitaa kuulua asiaan.

LENTOKENTÄT JA ASEMAT

Lämmittelyksi tein alkutehtävät, jossa harjoiteltiin buffer-työkalun käyttöä. Tehtävä auttoi valtavasti seuraavissa itsenäistehtävissä. Ensimmäisessä itsenäistehtävässä selviteltiin Helsinki-Vantaan sekä Malmin lentokenttien aiheuttamaa meluhaittaa sekä juna- ja metroasemien saavutettavuutta Vantaalla. Ensimmäisessä itsenäistehtävässä ei tullut vastaan suurempia ongelmia, enkä jäänyt jumiin missään kohtaa. Käytin enimmäkseen buffer-työkalua sekä Join Attributes By Location -työkalua. Kaikki tarvittavat vastaukset sain helposti luettua Statistics -paneelista. Vastaukset lentokenttiin liittyvän itsenäistehtävän kysymyksiin löytyvät taulukosta 1 ja asemakysymysten vastaukset ovat taulukossa 2.

Taulukko 1. Lentokenttien melun vaikutus asukkaisiin Vantaalla.

Taulukko 2. Juna- ja metroasemien saavutettavuus Vantaalla.

VANTAAN TAAJAMAT

Toisessa itsenäistehtävässä tutkittiin taajama-alueita Vantaalla. Tämän tehtävän tekeminen ei alkanut kovin hyvin ja heti alkuun tuli ongelma. Taajama-tietokanta ei jostakin syystä halunnut tehdä yhteistyötä. Taistelin sen kanssa hyvän tovin, kunnes olin hermoromahduksen partaalla ja päätin lopettaa tehtävien teon siltä päivältä. Kun kahden päivän kuluttua yritin uudestaan, tietokannan kanssa ei ollutkaan mitään ongelmia ja tehtävän teko lähti käyntiin sujuvasti. Kaksi ensimmäistä kohtaa sain tehty ongelmitta. Muistin myös näissä tehtävissä Select-työkalun olemassa olon ja aloinkin hyödyntää sitä. Kolmannessa kohdassa tulikin haasteita, joissa kurssikaverini onneksi osasivat auttaa. Haasteena oli se, etten saanut valittuja kohteita näkymään Statistics-paneelissa. Kyseessä oli kuitenkin vain oma tyhmyyteni, enkä tajunnut valita laatikkoa ”Selected Features Only” :D. Lopulta sain toisen itsenäistehtävän tehtyä ja vastaukset tehtävän kysymyksiin löytyy taulukosta 3.

Taulukko 3. Vantaan taajamat

HELSINGIN KOULUPIIRIT

Tässä kohtaa hommat alkoivat sujua jo hyvin. Vapaavalinnaisessa itsenäistehtävässä ei ollut suurempia haasteita ja löysin mutkattomasti vastaukset kaikkiin kysymyksiin. Vastaukset kysymyksiin on listattu taulukkoon 4.

Taulukko 4. Helsingin yhtenäiskoulu sekä sen koulupiiri.

Pohdintoja kurssikerrasta

Buffer-työkalun käyttö oli kurssikerran uusi asia, mutta se sujui oikein mukavasti. Bufferit ovat kätevä tapa tehdä tietyn kokoisia vyöhykkeitä tiettyjen kohteiden ympärille. Anna Seppälä oli blogissaan pohtinut buffer-alueiden visuaalista ilmaisua kartalla. Tehtävästä ei tehty lopullisia karttoja eivätkä työvaiheeni kartat olisi julkaisukelpoisia epäselvyytensä vuoksi. Kuvan 1 kartasta ei kukaan osaisi sanoa mistä on kyse ilman selitteitä. Seppälä olikin blogissaan kokeillut täyttää buffer-alueensa raidoilla, jolloin myös bufferin alle peittyvät alueet oli selkeämmin nähtävissä. Tällöin lukija voisi paremmin ymmärtää, millainen alue bufferin alle jääkään. Silti rakennuksiin liittyvät pisteet kartalla sotkevat kuvaa valtavasti, mikä haittaisi edelleen sen lukemista.

Kuva 1. Esimerkki bufferisotkusta, jonka pohjalta tein tehtävää.

Lopulta olenkin hyvin tyytyväinen siihen, miten hyvin tehtävien teko sujui. Itsenäisesti sopivasti haastavien tehtävien tekeminen tuo paljon itsevarmuutta, kun huomaa, että osaa jotain ilman opettajan mallia. Tehtäviä tehdessäni huomasin myös, kuinka tärkeää on tuntea aineistot etukäteen. On todella vaikeaa lähteä laskemaan uutta saraketta attribuuttitaulukkoon, jos ei entuudestaan tiedä, mitä taulukko pitää sisällään. Tätä en ole aiemmin niinkään joutunut pohtimaan, koska ohjeissa on pitkälti kerrottu kaikki tarvittava ja opettajajohtoisesti tehtäessä tarvittavat ilmaisut annetaan suoraan nenän eteen.

Lähteet

Seppälä, A. (2024). 5. viikko – Bufferointia Helsinki-Vantaalla. https://blogs.helsinki.fi/sexanna/2024/02/16/5-viikko-bufferointi-helsinki-vantaalla/. Viitattu 21.2.2024