Kurssin starttaaminen

QGIS-haahuilusta karttojen syntyyn

Ensimmäinen luento piti sisällään QGIS-ohjelman yleisimpien ja välttämättömimpien toimintojen tutkiskelua. Klikkaus klikkaukselta ohjeiden mukaan sain kuin sainkin omaa QGIS-osaamistani edistettyä. Harjoituskartta muodostui lopulta jokseenkin ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Jee!

Ei kuitenkaan liikaa innostuta! Nimittäin, aiemmalla kurssilla oppimani oli jäänyt unholaan tai ruostunut – miten sen nyt haluaa ilmaista. Tallennettu karttani tallentui maille tuntemattomille ja ottamani kuvakaappaus oli viimeistelemätön. Ehkä tässä nimenomaan syy siihen, miksi opettelemme karttaohjelman käyttöä ja luotujen aineistojen hyödyntämistä.

HELCOM-merialueen typpipäästöistä tehty kartta tehtiin QGIS-ohjelmistolla. Kartta on informatiivinen, vaikka viimeistely on jäänyt puolitiehen (kuva 1). Valtioiden värisävyt kuvaavat kunkin valtion osuutta typpipäästöihin kyseisellä alueella.

Kuva 1. Typpipäästöt HELCOM-merialueella

Kartta kunta-aineistosta

Itsenäisenä harjoitteena QGIS:ssä toteutettiin koropleettikartta, jonka teeman sain valita annetusta Suomen kunta-aineistosta (2015), joista itse valitsin 0-14-vuotiaiden osuuden kuntakohtaisesti Suomessa. Haahuilin eri symboleja klikkaillen jonkin aikaa, mutta lopulta löysin paikan kartan visualisointiin. Pian kartassa näkyi kaikki olennainen (kuva 2). Koropleettikartasta tuli mielestäni selkeä ja ymmärrettävä, vaikkakin jäin pohtimaan legendan luokkavälejä – olisiko näitä riittänyt 3-4 tai olisivatko luokkavälit voineet olla jaoteltu muutoin kuin luonnollisin välein.

kuvakaappaus_0-14-vuotiaat_tehtävä1_2022.PNG

Kuva 2. 0-14-vuotiaiden jakautuminen kunnittain (2015)

Masa Solonen totesikin blogissaan, että kurssikerran niksit usein unohtuvat nopeammin kuin odottikaan, ja että yritysten ja erehdysten kautta ohjelman käytännöt jäävät muistiin. Tähän ajatukseen nojaten odotan tulevia harjoitteita mielenkiinnolla ja valmiina oppimaan uutta!

Lähteet:

Solonen, Masa (27.1.2022). MASAN MAA-202 BLOGI. Geoinformatiikan menetelmät -kurssin tehtäviä ja toimeksiantoja. Kurssin alkuaskeleet.  Masan MAA-202 blogi – Geoinformatiikan menetelmät -kurssin tehtäviä ja toimeksiantoja (helsinki.fi) 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *