Vecka 6, Trygghet och jordskalv

Interpolation

Den här kursgången började med att vi använde oss av data som samlats insamlats av kursen deltagare, mestadels från Helsingfors. Det data vi använde oss av var trygghet på en skala 1-5 där 1 är otrygg och 5 är trygg. Vi Interpolerade ett passligt stort område så att alla datapunkter rymdes med och på det sättet skapade vi en sort “heat map” över helsingfors (Bild 1). Interpolering är en av de lättare verktygen som inte kräver alldeles för svåra funktioner för att använda, 5/5.

Bild 1. Interpolerad karta över tryghet i Helsingfors.

Hasarder

Till följande började vi med lektionens verkliga uppgifter som gick ut på att använda oss av olika data från webben över olika hasarder (jordbävningar, tsunamier, vulkanutbrott) och av dem framställa kartor som man skulle kunna använda inom undervisningen (Bild 2-5).

Det var inte så svårt att söka data eftersom webbsidorna USGS och NCEI är ganska lätta att navigera. Man bara väljer vilken typ av hasard man vill kolla upp och definierar variabler enligt eget tycke, t.ex. år, plats eller status. Datat laddades ned antingen som .csv eller .tsv filer vilket betyder att man måste vara lite extra noggrann då man för in datat i QGIS. Man måste välja koordinater och se till att man använder sig av rätt avskiljare (komma, punkt, semikolon, etc.) för att skapa rätt data. Efter det är allt ganska “smooth sailing” och man kan redigera datat hur man vill för att framställa t.ex. en karta över hur jordbävningar och tsunamier korrelerar mellan åren 2000 och 2021 (Bild 2).

Aningen besvärligt ännu är att få QGIS att lyda när man vill få fram specifikt data med många variabler som endast jordbävningar mellan åren 2000-2021 av en minsta magnitud av 7 och sedan kombinera det datat med vulkanutbrott (Bild 3). Jag lagade inte själv desto fler och mer invecklade variabler men om man har kunskapen så kan man i princip jämföra vad som helst. Aino Schulz lagade väldigt bra kartor med olika variabler som magnituder, dödsoffer och positionering.

Som en liten bonus gjorde jag en karta över några olika typer av vulkaner som haft utbrott (eruption) i Sydostasien för att jag tyckte det såg fint ut (Bild 4).

Bild 2. Jordbävningar och tsunamier sida vid sida under åren 2000-2021 med en magnitud av åtminstone 7 hos jordbävningarna.
Bild 3. Jordbävningar (minimi magnitud 7) och vulkanutbrott under åren 2000-2021 i Sydostasien.
Bild 4. Olika vulkantyper som haft utbrott i Sydostasien sedan 1800-talet.
Bild 5. Jordbävningar runt om i världen av en magnitud över 6.

Källor:

Aino Schulz blogg, hämtad 3.3.2021: https://blogs.helsinki.fi/scsc/2021/03/01/24-2-2021-maa-202-luento-ja-itsenaistehtava/

USGS, science for a changing wordl, Earthquake Hazards Program: https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/search/

NCEI, National Centers for Enviromental Information, Natural Hazards: https://www.ngdc.noaa.gov/hazel/view/hazards/volcano/loc-data?region=13#

One thought on “Vecka 6, Trygghet och jordskalv”