Esimerkkejä ongelmista

Eletyn arjen ongelmat voivat olla mutkikkaita. Joskus ongelmia käsitellään viranomaisten tai neuvonantajien kanssa, joskus ongelma taas on lähtöisin viranomaisten kanssa asioinnista. Alla on esitetty joitain fiktiivisiä esimerkkejä sellaisista arkielämän ongelmista, joita tässä tutkimuksessa käsitellään.

Ostat autokaupasta käytetyn auton. Kun lähdet ajamaan, huomaat rikkoontumisen, joka täytyy välittömästi korjata. Viet auton takaisin myyjälle ja valitat asiasta. Myyjä väittää, että sinä olet syyllinen. Otat yhteyttä myyjän esimieheen joka ei myöskään auta. Lopulta otat yhteyttä kuluttajansuojaan ja asia ratkeaa.

Naapuri rakentaa vajaa mielestäsi liian lähelle yhteistä aitaanne ja kaataa puun joka vahingoissa kaatuu sinun pihallesi ja turmelee paitsi aitasi, myös vanhan, lapsuudestasi saakka omenoita antaneen omenapuun. Naapuri korvaa aidan, kun olette keskustelleet asiasta, mutta omenapuuta ei saada takaisin.

Yläkerran asunnossa tehdään remonttia, ja katosta valuu vesi sinun asuntoosi aiheuttaen mittavan vesivahingon. Yrität saada rahoja oman asuntosi vesivahingon korjaukseen, mutta kukaan ei ota vastuuta asiasta ja asia on vieläkin kesken.

Työskentelet freelancerina. Olet sopinut yrityksen kanssa kotisivujen teosta, ja olette laatineet kirjallisen sopimuksen. Saat kuitenkin huomattavasti enemmän tehtävää kuin mitä sopimus mielestäsi antaa ymmärtää. Yrittäjä latelee täysin asiattomia kommentteja jotka liittyvät henkilökohtaisiin ominaisuuksiisi. Onneksi kysyt neuvoa ammattiliitosi juristilta ja asiaan saadaan selvyys.

Kelassa tulkitaan antamiasi tietoja vahingossa puutteellisesti ja tämän takia työkyvyttömyyseläkkeesi käsittely viivästyy. Yrität korjata asiaa jälkikäteen, mutta asia on vieläkin kesken.

Haet töitä yrityksestä, mutta työsopimus on puutteellinen eikä sitä täydennetä pyynnöistäsi huolimatta. Ylitöistä ei makseta kuin harvakseltaan. Lopulta saat apua liittosi lakimieheltä. Sinulle lähetetään lasku tuotteesta, jota et ole mielestäsi ostanut. Otat yhteyttä ja neuvottelet laskun lähettäjän kanssa. Asiakaspalvelu ei ota asiasta mitään vastuuta. Saat jo toisen laskun ja perintäkirjeenkin ennen kuin asia lopulta ratkeaa sinun hyväksesi viranomaisten avulla.

Käyt läpi kipeää avioeroa. Entinen puolisosi väittää maksaneensa kokonaan viime kesänä ostamanne pienen veneen ja monia muita esineitä, vaikka olet aivan varma, että olette maksaneet kaiken puoliksi. Et löydä tarpeeksi todisteita tästä, ja sinua vaaditaan osituksessa maksamaan aivan liikaa tasinkoa hänelle. Lopulta annat vain periksi ja asia ratkeaa entisen puolisosi hyväksi.

Avioeron myötä ette pääse yksimielisyyteen lasta/lapsia koskevista tapaamisjärjestelyistä ettekä elatusmaksuista. Asiaa puidaan lastenvalvojalla ja lopulta ratkaisu saadaan käräjäoikeudesta. Kukaan ei oikeastaan ole tyytyväinen päätökseen, mutta tuntuu että asia on loppuun käsitelty.

Olet perustanut ravintolan. Yhtiökumppanisi on pitkäaikainen ystäväsi. Sinä hoidat ruokapuolen ja hän raha-asiat. Välillä kassasta vaikuttaisi puuttuvan rahaa. Kysyt yhtiökumppaniltasi mistä on kyse, mutta hän sanoo, ettei tiedä asiasta mitään. Lopulta viet asian poliisin tietoon, vaikka pelkäät että ystäväsi loukkaantuu.