På de båda inhemska – molemmilla kotimaisilla

GISSFUL THINKING

Jämförelse av projektioner vecka 2

Välkommen tillbaka!

Veckans föreläsning började med en genomgång av olika typer av datakällor. Geografiska datakällor hittar man i dagens läge på många olika nätsidor, där största delen av data är gratis tack vare EU:s INSPIRE-direktiv. Direktivet handlar om att ge öppen tillgång till de mesta geografiska data som medlemsländerna använder, för att främja informationsspridningen internationellt men också till medborgarna. Endast de privata eller mest känsliga data, som till exempel invånarinformation, kan vara fast bakom en betalning.

Veckans uppgift handlade dock om något helt annat, nämligen olika typer av projektioner. I Finland använder vi främst ETRS-TM35FIN i våra grundkartor, som är en transversal Merkatorprojektion. Vår uppgift var att skapa tre olika kartor, där man visualiserar skillnaden de olika projektionerna gör på olika områden. Eftersom Finland är ett nordiskt, avlångt land, syns skillnaderna i olika världsprojektioner bra. Jag valde att använda mig av Merkators-, Winkel tripel- och Robinsonprojektionen i mina kartor. I bild 1-3 ser man temakartor över Finland, där de olika färgerna symboliserar hur annorlunda kartornas projektioners areor visar.

Bild 1: Skillnaden mellan ETRS-TM35FIN och Winkel tripel-projektionen.

Slutligen var skapandet av kartorna relativt smidigt, då man en gång gått igenom processen. En sak jag dock skulle kunna förbättra i mina tekniska färdigheter är att lära mig hur man sparar projekt på datorn. Då jag efter min lunchpaus kom tillbaka till GIS-rummet för att fortsätta på min uppgift hade inte mina lager sparats ordentligt och jag tvingades göra om dem. Tack vare min korta paus hade jag dock tekniken färskt i minnet och kunde därmed snabbt skapa kartorna igen.

Jag är nöjd med slutresultatet, trots att skillnaden inte kanske syns lika tydligt som jag hade hoppats. Om jag skulle göra om uppgiften skulle jag välja andra typer av projektioner som starkare visar skillnaden på kartan. Jag skulle även följa Hilla Kontinens tips på att göra alla klasser i samma färgskala och i liknande klasser, så att man tydligare kan jämföra de olika kartorna sinsemellan. I så fall skulle kartorna alltså ha olika färger men tillsammans bilda en tonande färgskala.

I karta nummer 1 ser man skillnaden i Winkel tripel projektionen och ETRS-TM35FIN. Winkel tripel är en kompromiss-azimutal projektion, där skillnaderna är utjämnade från de extrema: allt är lite fel men ingenting är helt fel. Vid ekvatorn och nollmeridianen är winkel tripel exakt, medan polarområdena blir mest förvrängda. Jag valde att använda mig av sju klasser till alla av mina kartor, för att lättare visualisera skillnaden i dem. Klasserna i winkel-tripel kartan är mycket små jämfört med de andra projektionerna. Största skillnaden har denna karta till den jag gjorde om Mercatorsprojektionen. Då man jämför dem ser man att en större del av Lappland är blått, medan den gula färgen på mercators-karta är mer norrut i landet.

Bild 2: Skillnaden mellan Mercator och ETRS-TM35FIN

Mercatorsprojektionen syns på karta nummer 2. På kartan ser man att förvrängningarna är ganska stora, eftersom de olika klasserna är breda och har relativt höga tal, i alla fall då man jämför till de andra kartorna. Mercatorsprojektionen är en cylindrisk projektion som är mest använd inom navigering, eftersom storlekarna på länderna blir mycket förvrängda. Finland som ett nordiskt land som är långt från ekvatorn lir därmed mycket förvrängd med denna typ av projektion.

Bild 3: Skillnaden mellan Robinson och ETRS-TM35FIN

Karta 3 är en jämförelse med ETRS-TM35FIN och Robinsons-projektion. Robinsonprojektionen är en kombination av flera olika projiceringssätt, vilket förklarar dess likhet till Winkel tripel. Det som skiljer dessa två åt är dock att Winkel tripel förvränger mer i nordlig sydlig riktning medan Robinson förvränger mer i östlig västlig riktning. Winkel tripel är gjord för att framställa en så riktig karta som möjligt, oavsett hur utseendet ser ut, medan Robinson satsar mest på det visuella. Eftersom de båda är så lika varandra var det kanske ett dåligt val av mig att jämföra dem båda med TM35FIN, men i detta fall är det också intressant att veta skillnaden på de två trots dess likheter.

I tabell 1 har jag skrivit in förändringarna i area och längd i de olika projektionerna i förhållande till ETRS-TM35FIN. Jag mätte en sträcka med mätverktyget i QGIS, från Vasa till Ilomants, och resultatet kan ses på tabellens första kolumn. Mercatorsprojektionen förvränger längden mest av alla de jag undersökt, på en sträcka på ca 500km blev den 1107km, alltså över dubbelt så mycket större. Skillnaden på Mercators och ETRS-TM35FIN ligger på ca 65%. Minst förvrängd blir längden med Winkel tripel, men fortfarande rätt så hög på ca 25%. Arean, som jag mätte mellan Vasa, Ilomants och Uleåborg, förvrängs i Mercatorsprojektionen också mycket, ungefär 80% och på Robinson blir den runt 22%.

Tabell 1: De procentuella förändringarna i projektionerna

Under veckans föreläsning var målet att lära sig använda QGIS-programmet bättre, att repetera det vi lärde oss förra veckan samt illustrera hur fel kartor kan se ut ifall man använder fel projiceringsmetod. Jag anser att jag lärt mig mycket om programmet och känner mig självsäkrare efter varje övning. Mitt mål för hela kursen är att lära mig använda QGIS snabbt och smidigt, och att varje uppgift jag tar itu med inte känns som att bestiga ett berg.

Vi ses här igen nästa vecka!

Källor:

Kontinen, H. 2024. Karttaprojektioihin tutustumista. Hämtad 25.1.2024