Tee se itse, kurssikerta 7

Mo.

Viimeinen kurssikerta ja sekin meni aivan ohi. Ja syynähän ei tietenkään ollut laskiainen eikä se fakta, että haalarit jalassa(repussa) kurssikerralle tultiin. Kuten Laaksonen (2017.) ja Lappalainen (2017.) kuvailivat hienoilla animaatioillaan fiilistä Kumpulaan saavuttuaan, voin täysin samaistua näihin mielentiloihin. En ole varmaan koskaan ollut näin hiljaa PAK-luokassa ja jopa Paarlahti ihmetteli Aaltosen ja minun hiljaisuutta.

Tällä kerralla tavoitteena oli tehdä kaksi karttaa aivan alusta asti itse. Tietokantoja olin etsinyt Uudesta-Seelannista, mutta aamulla ne avattuani eivät ne tehneet yhtään mitään järkeä, joten uudet tietokannat tuli etsi heti alkutöiksi. Uudesta-Seelannista en kuitenkaan halunnut luopua, joten päätin luoda kartan matkustamisesta löytämilläni tiedoilla. Tietokannoiksi valitsin uusiseelantilaisten matkustamisen sekä mistä Uuteen-Seelantiin matkustetaan. Tiedot ovat tammikuulta 2017 ja maat ovat valikoituneet lentojen ensimmäisen (lennettäessä Uudesta-Seelannista) ja viimeisen (lennettäessä muualta) mukaan. Eli jos Helsingistä lentäisi Aucklandiin Intian ja Thaimaan kautta, näkyisi tämä tieto Thaimaassa.

Kartta Uuden-Seelannin matkustustiedoista, minne kansalaiset matkaavat ja mistä maahan matkataan tammikuussa vuonna 2017 (Statistics New-Zealand.)

Aamulla tämä kartta ei tehnyt paljoakaan järkeä, olin vain ylpeä että sain kartan valmiiksi. Pohdinkin karttaa pitkään, sillä olen aivan varma, että Suomestakin matkustetaan Uuteen-Seelantiin päivittäin, mutta tämä ei näy tietokannoissa siitä syystä, että ei ole suoraa lentoa Suomesta maailman toiselle puolelle. Australia on tietenkin suosiossa molemmissa kategorioissa lyhyen lentomatkan takia. Kartta oli yllättävän helppo tehdä ja olinkin yllättynyt, että kuinka luonnollisesti eri toiminnot tulivat. Excelinkin käyttö sujuu kuin taikaiskusta, vuosi sitten ohjelman käyttö ei olisi todellakaan onnistunut näin, vaan olisi tullut Avada Kedavra. Tällä kurssikerralla tulikin siis fiilis, että hei, mä osaan!

Tässä vaiheessa luulin, että pärjäisin vain yhdellä kartalla, mutta totuus iski naamaan, että täytyi tehdäkkin kaksi karttaa. Toisen kartan kanssa kamppailin pitkään, sillä olin valinnut väärän pohjakartan edellisten kurssikertojen aineistoista, jolloin eri tietokantojen valtiot eivät osuneetkaan yksi yhteen. Valitsin aiheeksi valtioiden BKT:n vuonna 2016 ja lisäsin karttaan 10 suurinta valtiota ihmismäärältään. Tälläinen tuli lopputuloksesta:

Valtioiden BKT asukasta kohden vuonna 2016 (International Monetary Fund World Economic Outlook) sekä kymmenen maailman suurinta maata ihmismäärältään 2016 (Infoplease.) Listassa maat lueteltuna järjestyksessä.

Harmittaa, että valitsin aiheeksi niinkin tylsän aiheen kuin maailman valtioiden BKT, sillä tämä on kartta, jota on tuijoteltu jokaisessa maantieteen oppikirjassa ja nämä tiedot eivät vuosien varrella kovinkaan heilahtele. Onneksi siniset avaruusoliot kartassa lisäävät jotain uutta tähän karttaan, sillä ne kertovat, mitkä ovat suuria maita. Olisin voinut vielä nimetä karttaan nämä valtiot, jos joku maailmaa tuntematon henkilö ikinä katsoisi karttaa, tietäisi hän näiden valtioiden sijainnit. Tätä karttaa tehdessä todellisesti iski se, että jokainen tietokanta tulee tarkastaa ennen kuin alkaa luomaan karttaa. Ei ole kiva fiilis valmista karttaa katsellessa huomata, että koko kartta on tehty täysin päin helvettiä. Olisi pitänyt tehdä joku kartta, jossa olisi voinut hyödyntää bufferia ja tämän tuomia hienoja ominaisuuksia. Ensikerralla sitten, eiku ei, koska kurssi tais olla siinä!

Mielestäni oli hienoa näin viimeisellä kurssikerralla hyödyntää maailman tietokantoja. Lukiessani Maija Nikkasen (Nikkanen, 2017.) blogia, huomasin kuinka hienoja karttoja hän oli onnistunut luomaan Helsingin tietokannoista mitä mielenkiintoisimmilla yhdistelmillä. Näistä kartoista huomaa luovuuden ja sen, että kuinka mielenkiintoisia karttoja voi luoda!

Kaiken kaikkiaan olen kiitollinen tästä kurssista. Hakiessani yliopistoon lukemaan maantiedettä, paikkatieto oli aihe, mikä ei kiinnostanut minua ollenkaan. En halunnut olla missään tekemisissä koko aiheen kanssa. Tämä kurssi on muuttanut mieleni ja nyt olen jopa hieman harmissani kurssin päättymisestä! Saa nähä mitä tulevaisuus tuo tullessaan paikkatiedon suhteen.

KIITOS.

Lähteet:

Laaksonen, Iivari (2017.) 7. kurssikerta. https://blogs.helsinki.fi/iilaakso/ Luettu 3.3.2017.

Lappalainen, Jouko (2017.) Osa 7 – ”Sä oot viimeinen, sua jättäis en.” https://blogs.helsinki.fi/ladjouko/ Luettu 3.3.2017.

Nikkanen, Maija (2017.) Viikko 7: Viheralueita ja vaalituloksia. https://blogs.helsinki.fi/msnikkan/ Luettu 3.3.2017.

Statistics New-Zealand (2017.) Uuden-Seelannin matkustustiedot. http://www.stats.govt.nz/ Luettu 1.3.2017.

Infoplease (2016.) Maailman 50 väkirikkainta maata. http://www.infoplease.com/world/statistics/most-populous-countries.html Luettu 1.3.2017.

International Monetary Fund World Economic Outlook (2016.) Maiden BKT 2016. http://statisticstimes.com/economy/countries-by-projected-gdp.php Luettu 1.3.2017.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *