Lukiolaisten nettilähteiden luotettavuuden arviointitaidoissa on vielä kehitettävää

Nettilähteiden luotettavuuden arvioimisen opettamiselle on lukioissa selvästi tarvetta. Näin kertoo TtM Elina Hämäläinen juuri valmistuneessa kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassaan “Lukiolaiset internetlähteiden luotettavuuden arvioijina”.

Tutkimus on osa ARONI-tutkimushanketta ja siihen osallistui 186 lukiolaista Kanta-Hämeestä. Lukiolaiset tekivät nettilukutaitoja mittaavan tehtävän, jonka yhtenä osana tuli etsiä kaksi nettilähdettä lasten rokottamisen tarpeellisuutta tarkastelevaa selvitystä varten. Lähteiden luotettavuutta opiskelijat arvioivat asteikolla luotettava – melko luotettava – epäluotettava ja lisäksi heidän tuli perustella tämä luotettavuusarviointi.

Lukiolaiset valitsivat pääosin suhteellisen luotettavia lähteitä. Mutta erityisen taitavia lähteiden luotettavuuden arvioijia ei tutkimuksessa löytynyt lainkaan ja heikkoja arvioijia  lukiolaisista oli lähes joka viides. Kriittisiä huomioita valitsemiensa lähteiden luotettavuudesta esitti kuitenkin yli 42 % lukiolaisista.

Pro gradu -tutkielma on luettavissa Jyväskylän yliopiston julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706062683.