Antiikin vihaiset miehet

Nykypäivän kirkkopoliittista keskustelua seuratessa tulee väistämättä mieleen, että kahdentuhannen vuoden aikana ei ole kauheasti opittu. Onneksi ajallinen etäisyys tekee varhaisten kristittyjen kinastelusta siedettävämpää. Välillä se jopa huvittaa.

300-luvulla jälkeen ajanlaskun alun kristinuskoa muovattiin kovalla kädellä yhtenäisempään muottiin, jonka se uuden virallisen asemansa vuoksi tarvitsi. Kirkolliskokouksissa julistettiin oikeaa oppia muun muassa Jeesuksen kahdesta luonnosta sekä Pyhästä kolminaisuudesta, joskus ilmeisesti kiivaankin väännön päätteeksi.

Kahdessa keskiaikaisessa Nikean konsiilia (325 jaa.) kuvaavassa tekstissä tunteet ovat kuumenneet toden teolla. Niissä nimittäin kerrotaan, kuinka pyhä Nikolaus (”Santa Claus”) pysäyttää vastustajansa puheenvuoron lyömällä tätä kasvoihin. Nikolausta rangaistaan kertomuksissa teostaan, joten läpsäytystä ei kuvata erityisen positiiviseen sävyyn. Monia se on siitä huolimatta inspiroinut:

Joulupukki vetämässä toisinajattelijaa turpaan, siinäpä lämminhenkinen mielikuva seuraavaan aattoiltaan.

Kertomuksilla malttinsa menettäneestä Nikolauksesta ei ole historiallista arvoa (hän ei luultavasti edes ollut Nikeassa), mutta varhaisten kristittyjen keskinäisestä polemiikista on runsaasti kirjallista todistusaineistoa. Henkilökohtaisuuksiin meneminen oli antiikin retoriikassa varsin tavallista, ja teksteissä vastustajia syytettiin tyypillisesti esimerkiksi seuraavista asioista:

  • tekopyhyys ja valheellisuus
  • salaiset päämäärät ja salamyhkäisyys
  • noituus
  • moraalittomuus
  • paisunut itsetunto
  • epäjärjestyksen lietsonta
  • yhteys epäilyttäviin historian henkilöihin (tai paholaiseen)

Tapaa noudatettiin ansiokkaasti; monet kirjoittajat esimerkiksi sovelsivat viimeistä kohtaa niin, että he totesivat kaikkien harhaoppien olevan lähtöisin Simonista, samarialaisesta noidasta, joka mainitaan lyhyesti Apostolien teoissa. Yksi tiukimpia kiistakirjoittajia oli Epifanios, Salamiin piispaksi Kyprokselle vuonna 367 valittu kiivailija. Hänen piispa-aikanaan kirjoittamansa Lääkelaukku on ärhäkkä teos yhteensä kahdeksaakymmentä harhaoppia vastaan.

Epifanios kuvailee vastustajiaan värikkäin sanankääntein. Esimerkiksi Ebion, ebionien harhaopin kuvitteellinen perustaja, nimetään ”kamalaksi käärmeeksi” ja ”monipäiseksi Hydraksi”. Epifanioksen esille nostamassa anekdootissa Ebion joutuu pakenemaan nolosti kylpylästä kohdattuaan siellä oikeamielisen apostoli Johanneksen. Näin ”järjeltään köyhä” Ebion asetetaan naurunalaiseksi.

Huvittavaa on, että Epifanios myös syyttää vastustajiaan, tässä tapauksessa siis ebioneja, samanlaisesta panettelusta, jota hän itse harjoittaa:

— he väittävät, että Paavali meni Jerusalemiin ja pysyi siellä jonkin aikaa. Hän halusi mennä naimisiin ylipapin tyttären kanssa ja kääntyi sen takia proselyytiksi ympärileikkauttaen itsensä. Ja kun hän ei saanut sellaista tyttöä vaimokseen, suuttui ja kirjoitti ympärileikkausta, sapattia ja lakisäännöstöä vastaan. (Lääkelaukku, 30.16.8–9)

Riemastuttava syytös! Apostolin kirjoitusten arvovalta saattaisi tosiaan hieman kärsiä, jos niiden motiiviksi olisivatkin paljastuneet epäonnistuneet rakkauskuviot. Tässäkään syytöksessä ei juurikaan ole totuutta tavoiteltu, mutta mehukas huhu se varmasti olisi ollut.

Antiikin poleemista retoriikkaa tarkastellessa on olennaista huomata, että syytöksiä ei varsinaisesti suunnattu vastustajille. Sen sijaan retoriikan tehtävänä oli osoittaa ulkoryhmä, ”toiset” – ja näin vahvistaa oman sisäryhmän rajoja sekä legitimoida sen ajattelutapoja. Epifanioskin tekee erottelua oikean ja väärän välillä, mutta ei pyri käännyttämään harhaoppisia, vaan pikemminkin osoittamaan heidän syntinsä omille lukijoilleen. Yllä mainitut ebionit puolestaan jatkoivat kristittyinäkin juutalaisen lain ja puhtaussäädösten noudattamista, joten he kokivat tarpeelliseksi vähätellä niitä kritisoivan apostoli Paavalin arvovaltaa.

Antiikin kiistakirjoitukset syntyivät hitaasti ja niiden yleisö jäi väistämättä suhteellisen rajalliseksi. Kuka meni keksimään Twitterin?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *