Näytteillä oleva artikkeli

Avoimen yliopiston verkko-opetuksen tukitiimin tiedotuskanava

Tervetuloa lukemaan ja kommentoimaan verkko-opetuksen tiimoilta. Sivusto on toteutettu ryhmäblogina, jossa sana on vapaa. Lähetä juttuaihe koulutusasiantuntijalle tai susanna.pitkanen@helsinki.fi

Tule mukaan bloggaamaan ja jakamaan ajatuksia ja vinkkejä avoimesti.

Seuraa Blogia tilaamalla kooste uusista artikkeleista omaan sähköpostiisi. Ohje

Sivuston toimituskunta: Nina Dementjeff ja Heidi Teikari (Avoin) sekä Susanna Pitkänen (Opetusteknologiapalvelut)

Helsinki Avoin Yliopisto, verkko-opetus

Mikä kamera, mikki, piuha?

Vaihtoehtoja oppimateriaalin tekoon ja etäopetukseen

 

Ehdotuksia kuvaus- ja äänityskalustoa tarvitseville. Kyseessä on siis vain yksi esimerkki toimintamallista ja varusteista. Monia muitakin vaihtoehtoja varmasti on. Näkemykset ovat kirjoittajan omia, mutta perustuvat Avoimen yliopiston kokemuksiin. Pääasiassa käytämme laitteita Adobe Connectin (AC) kanssa.

Lue loppuun

Etäopetusta ketterästi verkkoluennot omalta koneelta tai luentosalista

Suunnitteletko verkkoluennon pitämistä etä-opiskelijoille, eri kampuksille tai vaikka osana ulkomaista seminaaria?

Adobe Connect on monipuolinen työkalu, jolla voit mm:

  • Tehdä omalla koneellasi esityksen jossa ääni, kuva ja kalvot ovat synkassa ja opiskelijoita aktivoidaan eri tavoin. Jaat helposti tämän tallenteen linkin verkkosivuilla esim. Moodlessa
  • Pitää opetustapahtuman etänä. Tarvitaan vain verkkoyhteys, webkamera ja kuulokkeet. Koneellesi ei asenneta softaa, palvelu on verkossa.
  • Taltioida luennon salista, jossa ei ole Unitube varustelua
  • Tehdä ruudunkaappauksia ja ohjevideoita jakamalla screenin ja tallentamalla sen
  • Liittää etäopiskelijat osaksi lähiopetustilannetta (ns. välitetty luento)

Yliopiston kaikille opettajille tarjoama väline tähän on Adobe Connect järjestelmä, tuttavallisesti AC. Tämä selainpohjainen pilvipalvelu on nimetty Funet Tiimiksi ja se löytyy osoitteesta http://connect.funet.fi Lue loppuun

Opetuksen, verkko-opetuksen ja opetusteknologian trendejä

Osallistuin opetuksen ja opetusteknologian Bett Show 2018 tapahtumaan Lontoossa 24.-26.1.2018.

Havaintoja ja  pohdintoja tapahtuman herättämistä ajatuksista ja tarjonnasta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvaa on käytetty mielestäni erinomaisessa artikkelissa: Is Education 4.0 an imperative for success of 4th Industrial Revolution?

Digiajan lapset ovat jo aloittamassa yliopistoissa
Peruskoulut, lukiot ja ammatillinen opetus ovat paikoin jo hyvin digiajassa, joten joka vuosi kiihtyy sellaisten nuorten sisäänotto yliopistoon, jotka ovat jo tottuneet hyvin digitaaliseen, vuorovaikutteiseen ja visuaaliseen opetukseen erilaisilla päätelaitteilla. BYOD = Bring Your Own Device. Oppilaitoksille tämä on paitsi pedagoginen haaste niin myös haaste laittaa kaikki infra kuntoon niin tilojen, verkon kestokyvyn, sähkönsaannin kuin ohjelmistojenkin suhteen.
Lue loppuun

Suoritusten seuranta Moodlessa

Suoritusten seuranta -toiminnon avulla niin opiskelija kuin opettaja voi helposti seurata edistymistä kurssialueella. Toiminnon avulla näkee nopeasti, mitä kurssiin kuuluvia tehtäviä on jo tehty ja mitä on vielä tekemättä.

Plussat opiskelijalle:
+ opiskelija voi helposti seurata ja ylläpitää omaa tehtyjen ja tekemättömien tehtävien tilannettaan kurssialueella
+opiskelija voi itse merkitä suorittamansa osuudet
+ osa suoritusmerkinnöistä tulee automaattisesti opettajan asettamien ehtojen mukaisesti

Plussat opettajalle:
+ opettaja voi helposti seurata opiskelijoidensa edistymistä
+ opettaja voi valita, mitä aktiviteetteja ja aineistoja seurataan
+ suoritusmerkinnät voi automatisoida eli opettajan ei tarvitse erikseen merkitä suoritusmerkintöjä
+ opettaja voi etukäteen asettaa suoritusehdot, joiden mukaan suoritusmerkinnät tulevat
+ opettaja näkee yhteenvedon suoritustilanteesta yhdellä silmäyksellä raportista ‘Aktiviteettien suoritus’

Suoritusten seuranta laitetaan päälle kurssialueen asetuksista (Asetukset-lohko > Muokkaa asetuksia > Suoritusten seuranta: ‘Ota opiskelijoiden suoritusten seuranta käyttöön’. Katso tarkemmat ohjeet Moodle oppaasta.

Suoritusmittari on erillinen lohko opiskelijoiden kurssisuoritusten etenemisen visualisointiin.

Suoritusmittarit hyödyt:
+ opiskelija näkee omasta suoritusmittaristaan jo tehdyt aktiviteetit ja aineistot
+ värikoodisto kertoo opiskelijalle nopeasti yhdellä silmäyksellä kurssin pakollisten tehtävien tilanteen ja mitä vielä on suorittamatta. Värit auttavat myös konkretisoimaan mistä määräajoista opiskelija on ehkä myöhästynyt.
sininen –tulevat tehtävät, vihreä -tehdyt tehtävät, punainen- myöhässä olevat tehtävät
+ opettaja voi valita suoritusmittariin ne aktiviteetit ja aineistot, joiden suorittamista haluaa suoritusmittarilla valvoa
+ opettaja voi määritellä, mihin ajankohtaan mennessä tehtävät tulisi olla valmiina
+ opettajalle näytetään yhteenvetosivu kaikkien kurssilaisten suoritustilanteesta

Suoritusmittari lisätään kursseille, kuten muutkin lohkot. Lisää uusi lohko ja valitse ‘Suoritusmittari’. Lisää suoritusmittarista Moodle oppaassa.

Avoimen Verkot – Osaamisen arviointi verkossa

Avoimen verkot – pedagogisen kehittämisen iltapäivä keräsi n. 40 osanottajaa, joista kymmenkunta kuunteli esityksiä etänä. Ohjelmassa käsiteltiin monipuolisesti linjakasta arviointia yleensä ja vertailtiin  kokemuksia verkko-opiskelun arvoinnista. Avoimessa järjestetään liki 550 verkkotenttiä vuodessa. Alustuksia ja artikkeleita kootaan tälle sivulle.
Lue loppuun

Oma asteikko Moodleen

Moodlessa on arviointia varten vakiona kolme asteikkoa: Eristyvä ja sosiaalinen oppiminen, 2-portainen: hylätty, hyväksytty sekä 2-portainen: täydennettävä, hyväksytty. Jos nämä eivät riitä, uuden arviointiasteikon luonti on helppoa. Se tapahtuu Asetukset-lohkon kohdassa Kurssin ylläpito -> Arvioinnit. Välilehdellä Asteikot näet käytettävissä olevat asteikot ja painikkeella Lisää uusi asteikko voit luoda omasi.

Lue loppuun

Virtuaalinen osaamismerkki – Open Badge

Learn_Moodle_participant_2015_11_Jan_2015_39267f7eOsaamismerkit ovat uusi tapa tehdä hankittua osaamista näkyväksi. Osaamismerkit ovat leviämässä informaalista oppimisesta (harrastukset, vapaehtoistyö, itseopiskelu) formaaliin oppimiseen koulumaailmaan ja yliopistoihinkin. Esim. moodleen rakennetun verkkokurssin tai kokonaisen opintopolun sisään voi rakentaa tehtävät, joilla voi ansaita itselleen osaamismerkkejä. Osaamismerkki voidaan myöntää hakemuksesta kun sovitut näytöt on toimitettu merkin myöntäjälle tai se aktivoituu automaattisesti verkkokurssin aikana. Lue loppuun