Digitarinat innostavat oppimaan

Osallistuin FINNABLE 2020 tutkimusprojektin seminaariin Digitaalinen tarinankerronta 3.12.2013. Hankkeen johtaja professori Hannele Niemen mukaan tarinankerronta on kautta aikain ollut merkittävin ihmiskunnan tiedonvälityskeino. Digitaalinen tarinankerronta hyödyntää uusia teknisiä välineitä. Opiskelijat voivat kuvata omilla kännyköillään tai kameroillaan lyhyitä videoita ja rakentaa niistä tarinan opiskeltavasta aiheesta tai vaikka omasta arjestaan. Myös opettajat voivat tehdä tarinallisia opetusvideoita opiskelijoille. Projektitutkija Jarkko Myllärin mukaan digitarinoiden teko edistää opiskelijoiden 21. vuosituhannen taitoja. Näitä ovat hänen mukaansa mm. oppimis- ja innovaatiotaidot, medialukutaidot, elämäntaidot ja urataidot.

Helsingin yliopistossa on kehitetty MoViE-verkkoalusta, jossa opiskelijat voivat luoda digitarinoita. Tarinoihin voidaan ottaa valmiita videopätkiä tai kuvata itse kännykällä, johon on ladattu MoViE-ohjelma. Alustalla on hyvin helppo muokata videoita ja liittää niihin tekstiä tai vaikka pieniä kyselyitä. FINNABLE-projektissa on ollut mukana luokkia Suomesta ja ulkomailta. Oppilaat ovat tehneet videoita omasta elämästään tai käsiteltävästä aiheesta, esimerkiksi kierrätyksestä, laittaneet videoita kumppanikoulun nähtäväksi. Pääsipä erään kalifornialaisen alakoulun pehmolelu tutustumismatkalle Suomeen ja suomalaiset esikoululaiset tekivät yhdessä opettajiensa kanssa videon siitä, kuinka pehmolelu leipoi pipareita ja laski mäkeä suomalaisten lasten kanssa.

Jarkko Myllärin mielestä digitarinoiden teko sitouttaa oppilaita ja tukee multimedialukutaitoa. Kuudesluokkalaisten mielestä innostavinta digitarinoiden teossa oli se, että pääsi ulos koulusta. Asiapitoisten opetusvideoiden lisäksi opiskelijat voivat tehdä fiktiivisiä tarinoita, kertoa omia henkilökohtaisia tarinoita tai koota kollektiivisen tarinan. Hannele Niemi näkee menetelmässä myös soveltamismahdollisuuksia yliopisto-opetukseen. Opettajan-koulutuksessa opettajaopiskelijat voisivat kuvata omaa opetusharjoitteluaan. Opiskelijat voivat myös tehdä asiantuntijahaastatteluja ja koota niistä tainoita yhteiseen oppimisympäristöön. Vain mielikuvitus on rajana.

MoViE on suljettu verkkoalusta. Sinne voi saada käyttöoikeudet Jari Multisillalta Helsingin yliopistosta. Opettajan lisäksi myös opiskelijat saavat omat käyttöoikeudet. MoViE alustalle voi myös luoda alaryhmiä, jolloin tehdyt videot ovat vain tämän ryhmän nähtävillä. Alustaa luotaessa on pidetty tärkeänä, että yksityisyys suojataan mahdollisimman hyvin. Uskon, että Avoimessa yliopistossakin voitaisiin käyttää digitarinoita oppimisen tukena. Toivottavasti joku opettaja tai aktiivinen opiskelijaryhmä innostuu ja kokeilee. MoViE alusta on yksi vaihtoehto, mutta myös pienten videoklippien laittaminen moodle-alustalle on mahdollista.

Video digitaalisesta tarinankerronnasta

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *