Uusi kirjoittaminen haastaa monipuolisuuteen

Lukion lehtori Outi Kalliopää esitteli ITK-seminaarissa uuden kirjoittamisen pedagogiikkaa. Kirjoittamisen paradigma on hänen mukaansa kokenut mullistuksen viime vuosina teknisen kehityksen myötä. Ennen koulussa kirjoitettiin joko asiatekstiä tai luovaa tekstiä opettajan antamista aiheista. Kirjoittaja istui yksin pulpetissa, kirjoitti paperille ja välillä pureskeli kynän päätä. Opettaja luki tekstin ja antoi siitä palautetta ennalta määrättyjen kriteerien pohjalta.Tulevaisuudessa tällaisilla kirjoitustaidoilla ei pärjää.

itk1_pTulevaisuudessa pitää osata kirjoittaa monenlaisia tekstejä, jossa asiakirjoittamisen ja luovan kirjoittamisen rajat rikkoutuvat. Tekstejä prosessoidaan ja kirjoitetaan yhdessä. Ne koostuvat linkeistä, puheesta, visuaalisista elementeistä, symboleista tai kuvista eli ovat multimodaalisia. Tekstien kohderyhmät voivat olla laajoja ja usein määrittelemättömiä, koska tekstit julkaistaan usein verkossa. Myös palautetta tulee kanssakirjoittajien lisäksi myös muilta lukijoilta. Kirjoitusympäristö on täynnä virikkeitä. Monisuorittamisen ja toisaalta keskittymisen taitoja tarvitaan aivan toisella tavalla kuin aikaisemmin.

Outi Kalliopää on kehittänyt uuden kirjoittamisen pedagogiikkaa lukion opetukseen. Lukiolaiset ovat riimitelleet rappejä Facebook-ympäristössä, käsikirjoittaneet draamaa SIMS-verkkopeliympäristössä ja tehneet fanifiktioita blogeissa. Pedagogiikassa on yhdistetty luovuutta, sosiaalisuutta ja tekniikkaa. Mitä uusi kirjoittaminen voisi tarkoittaa yliopisto-opetuksessa? Minkälaisia kirjoittamisen ja viestimisen taitoja tulevaisuuden asiantuntijat tarvitsevat? Pitääkö twiittaamista ja bloggaamista opettaa tuleville yhteiskuntatieteilijöille? Miten tulevaisuuden sosiaalityöntekijä hyödyntää verkkoa asiakkaidensa kanssa? Minkälaisia kirjoittamisen taitoja siinä tarvitaan?

Avoimessa yliopistossa on tänä vuonna käynnistynyt tiedejulkisuuden perusopintokokonaisuus. Sen yhteydessä voi opiskella myös sosiaalisen median hyödyntämistä tieteellisessä viestinnässä.

Outi Kalliopään teksti Uuden kirjoittamisen pedagogiikasta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *