Pois puhuva pää! Yhteistoiminnallisia tekniikoita verkkoluennoille

Verkkoluennoilla voi käyttää samanlaisia toiminnallisia menetelmiä kuin lähiopetuksessakin. Tätä mieltä olivat Satu Aksovaara ja Minna Koskinen Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, kun he esittelivät AdobeConnect-ohjelman käyttöä ITK-konferenssissa Aulangolla. Heidän mielestään perinteiset osallistamismenetelmät (esim. äänestykset ja chatit)eivät aina riitä.

Aksovaaran ja Koskisen esittelemiä tekniikoita olivat mm.:

  • Kuusi ajatteluhattua (ns. bono-tekniikka) share-ikkunoina:  keskellä video johon nostetaan kuusi opiskelijaa, muut seuraavat ja kommentoivat jälkikäteen.
  • Draama – joku case draamana, opiskelijat keskustelevat.
  • Kalamalja-keskustelu: videoikkuna ja osallistujalista, kolme kerrallaan.
  • Ryhmätyöskentely:  breakoutroomit, joista tuodaan lopuksi muistiinpanot päänäkymään.
  • Millä fiiliksellä tänään? Äänestys kuvakorteista.
  • Prosessin vaiheistus valkotauluna.
  • Kahvitauko – kiva kuva ja aika milloin ja jatketaan
  • Itsenäinen työskentely samaan Note-lappuun, nimetyt kohdat. Saman voi toteuttaa useammalla chatillä.
  • Janatyöskentely valkotaululla.

Monet näistä tekniikoista edellyttävät, että kaikilla osallistujilla on web-kamera, headset ja langallinen laajakaista. Laitteet kannattaa myös testata etukäteen. Ei siis ehkä massaluentojen tekniikoita, mutta varmasti monella verkkokurssilla kokeilemisen arvoisia

Luennon kulku kannattaa suunnitella huolella ja rakentaa tarvittavat layoutit etukäteen.

ITK-esityksen kalvot (pdf) Kannattaa katsoa!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *