Avoimen Verkot – Osaamisen arviointi verkossa

Avoimen verkot – pedagogisen kehittämisen iltapäivä keräsi n. 40 osanottajaa, joista kymmenkunta kuunteli esityksiä etänä. Ohjelmassa käsiteltiin monipuolisesti linjakasta arviointia yleensä ja vertailtiin  kokemuksia verkko-opiskelun arvoinnista. Avoimessa järjestetään liki 550 verkkotenttiä vuodessa. Alustuksia ja artikkeleita kootaan tälle sivulle.
torstai 11.2. klo 13.00-16.30
puheenjohtajana pedagoginen yliopistonlehtori Saara Repo

Osaamisen arviointi verkossa – pedagogisia näkökohtia  
anni rytkönenAnni Rytkösen esityksessä kysyttiin arvioidaanko prosessia vai tuotoksia vai molempia? Jos arvioidaan prosessia niin arvioidaan yleensä välitehtäviä ja opiskelijan edistymistä usein myös aktiivisuutta ja osallistumista. Tuotoksien arviointi on yleensä summatiivista arviointia, jossa käytetään erilaisia tenttejä, kotitenttejä, monivalintatenttejä jne. Anni peräänkuulutti luovuutta, eli tentitikin voivat olla monimuotoisempi kuin nykyisin ja niissä voi hyödyntää verkon mahdollisuuksia kuten aineistoja, multimediaa, käsitekarttojen tekoa, haasteteluaineistoja jne. Jos verkkotehtävä tulee palauttaa vaikkapa videona, niin välineiden käytön opiskelu ja ohjeet tulisi olla osa kurssin suorittamista. Kurssilaisten esittel voidaan pyytää videona jolloin varmistetaan, että itse tehtäväkin osataan teknisesti tehdä. Katso Annin koko Prezi esitys.
Anni Rytkönen toimii Matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa pedagogisena yliopistonlehtorina.

Avoimen yliopiston käytännöt ja moodlen välineet osaamisen arvioinnissa
Avoimen verkko-opetuksen tiimi:
Hanne Heckell, vinkkejä moodlen arviointityökalujen käyttöön kuten omien asteikkojen luominen, arviointimatriisin käyttö ja nopea arviointi.
Esityksessä keskityttiin toisaalta tehtävien arviointiin ja toisaalta keskustelupalstan arviointiin. Molemmat ovat mahdollisia sen lisäksi että luonnollisesti tenttiaktiviteetti tukee arviointia.

  • Nopea arviointi: “Jos haluat arvioida kaikkien /monen opiskelijan suorituksen samalla kertaa esim. pelkästään arvosanat kirjaamalla, rastita Nopea arviointi. Nopeassa arvioinnissa voit antaa niin arvosanan kuin sanallista palautettakin. Muista tallentaa nopean arvioinnin muutokset.” Moodle opettajan opas.
  • Arviontimatriisessä käytettiin esimerkkinä Erityispedagogiikan lehtori Juhani Lehdon matriisia ja kasvatustieteiden lehtori Erja Rusasen matriisia. Molemmissa arviointimatriisia on käytetty hieman eri tavoin. Lisätiedot ko. lehtoreilta.

Markus Platan esitteli tilastotietoja ja havaintoja verkkotenteistä.

  • Tenttitoimisto hoitaa verkkotentteihin liittyvät asiat yhdessä Markuksen kanssa. Normaaleja lähitenttejä on vuodessa n. 1200 ja verkkotenttejä n. 550. Verkkotenttein määrä on kasvanut ja lähitenttien määrä kokoajan vähenee. Tilastoista ilmeni, että verkkotentteihin ilmoittautuneet peruvat ilmoittautumisensa herkemmin kuin lähitentteihin tulijat. Lisäksi Markus esitti tulevaisuuden vision, jossa verkkotenttikäytäntöjä entisestäänkin  joustavoitettaisiin. Tämä on mahdollista esim.  ajastamalla tentit ja mahdollistamalla tentin aloittamisen opiskelijalle sopivana aikana. Erityispedagogiikka on  jo poistanut salasanaat verkkotenteistä eikä tentteihin tarvitse imoittautua jne.

Susanna Pitkänen, Osaamismerkit – Badge – MOOC kursseilla

Urkund -plagioinnin tunnistusväline opiskelijan ohjaamisen apuvälineenä
yliopistonlehtori Sai Väyrynen

Monivalintatehtävät alkukuulusteluna ja tentin osana ravitsemustieteessä
yliopisto-opettaja Eeva Voutilainen
Ravitsemustieteissä joissakin jaksoissa monivalintatentti toimii  alkukuulusteluna, sillä se on ensin läpäistävä ennenkuin voi jatkaa tentin essee osaan. Toisessa variaatiossa toimitaan niin,  että jos opiskelija ei pääse monivalintatentistä riittävän hyvin läpi, niin hänen essee vastauksiaan ei arvioida. Esitys aiheitti vilkasta keskustelua siitä kumpaan tenttimuotoon (lähi- tai verkkotentti) osallistujat  valmistautuvat paremmin ja millaisia kysymystyyppejä kussakin tenttimuodossa voi tai pitää olla.

Monivalintatehtävät ja automaattinen palaute kasvituntemuksen opetuksessa
opintosihteeri Iina Remonen

Edistymisen seuranta verkossa
koulutussuunnittelija Nina Dementjeff
Suoritusten seuranta -toiminnon avulla niin opiskelija kuin opettaja voi helposti seurata edistymistä kurssialueella. Toiminnon avulla näkee nopeasti, mitä kurssiin kuuluvia tehtäviä on jo tehty ja mitä on vielä tekemättä. Lue lisää

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *