Edistymisen seuranta verkkokeskustelussa

Verkko-opetuksen tukeen (VOT) tuli kysymys, miten opettaja voisi helpoiten tarkistaa Moodlessa, että opiskelija on suorittanut vaaditun verkkokeskustelutehtävän? Tehtäväksi antona oli ollut että jokainen tekee yhden oman viestin muille ja kommentoi vähintään 2:ta toisten viestiä. Tässä ohjeessa on kuvankaappauksin höystetty ohje mahdollisesta ratkaisusta.

Suoritusten seuranta_Verkokeskustelu

 

 

 

Continue reading

AC ja UniTube – tallennusmuotojen vertailua

Adobe Connect -ohjelmalla voi tehdä tallenteita millä tahansa tietokoneella, jossa on Internet-yhteys. UniTube-tallennus toimii Aleksandrian studiossa.

Mitä muita eroja näillä tallennusmenetelmillä on? Se selviää oheisesta taulukosta:

AC_UniTube_vertailu

UniTube perehdytystä järjestetään 17.3. klo. 14-15 ja 15-16. Imoittautuminen e-lomakkeella.

Jos olet suunnittelemassa ja opettamassa  Avoimessa yliopistossa kursseilla, johon halutaan videotallenteita, niin ota yhteyttä oman koulutussuunnittelijaasi. VOT järjestää perehdytystä ja käyttökoulutusta myös tilauksesta.

Tekisinkö opetusvideon?

Kirjoittaja: Eira Rosberg-Airaksinen, FL, tuntiopettaja, ympäristötieteet

Artikkeli perustuu yliopistopedagogiikan kurssilla tehtyyn oman opetuksen kehittämistehtävään, jossa kirjoittaja pohti videotallenteen mahdollisuuksia.

Kansainväliset tutkimukset osoittavat, että ainakin luonnontieteellisellä ja tekniikan alalla opiskelijat ovat hyötyneet videotallenteiden käytöstä opetuksen apuna. Sen aiheena voi olla johdatusluento aiheeseen tai vaikkapa laskuharjoitukset. Opiskelijat ovat pitäneet hyvänä, että tallennetta voi katsoa useampaan kertaan ja vaikeaan kohtaan voi palata uudestaan.
Continue reading

Teaching with Moodle – MOOC käynnistymässä !

Käytä hyväksesi hieno mahdollisuus osallistua MOOC-kurssille, verkostoitua ja samalla oppia Moodlen perusteita kansainvälisessä ilmapiirissä. Maailmanlaajuinen, opettajille suunnattu Moodle-aiheinen MOOC-kurssi (Massive Open Online Course) aiheella ”Teaching with Moodle” käynnistyy 11.1.2015. Ilmoittautuminen: https://learn.moodle.net/
Kurssille ehtii vielä ilmoittautua mukaan! Ilmoittautuneita on nyt n. 800 eripuolilta maailmaa.
Continue reading

Mobiilioppiminen ja mobiiliopettaminen – lisää haasteita 2015

Uusi Vuosi 2015 pyörähtää kohta käyntiin – olemmeko valmiita ?

” 2015 tabletteja myydään maailmalla enemmän kuin PC:tä ja kannettavia tietokoneita yhteensä”.

Avoimen yliopiston verkko-opetuksen tuki seuraa, pilotoi ja tukee mobiilioppimista tehostetusti ensi vuonna, koska näyttää siltä että kriittiset massat ovat jo siirtyneet tablet laitteiden käyttäjiksi. Myös yliopiston verkkosivu-uudistus on edennyt mobiililaitteiden ehdoilla, eli responsiivinen teema ja sivusuunnitttelu on jo tätä päivää.

Verkko-opetuksen tuki saa enenevässä määrin kyselyitä opiskelijoilta, siitä miten he pääsevät kirjautumaan Moodleen tai osallistumaan verkkoluennolle erilaisilla tableteilla ja alykännyköillä. Myös opettajat ovat ottamassa innokkaasti käyttöön esim. Presemon kaltaisia verkkotyökaluja, joihin opiskelijoita pyydetään kirjautumaan älykännyköillä.
Continue reading

Suosikki-linkit kirjanmerkkipalkkiin

Teksti: Nina Dementjeff

Voit järjestää ja kerätä suosikkilinkit käyttämäsi internet-selaimen kirjanmerkkipalkkiin (Bookmarks Toolbar). Palkkiin kannattaa sijoittaa sellaiset linkit, joissa käyt päivittäin tai erittäin usein. Kirjanmerkkipalkkiin voit esimerkiksi kerätä omien opintojaksojesi Moodle-sivujen osoitteet. Tämä vinkki nopeuttaa työtäsi! Continue reading

Suoritusten seuranta ja oppimateriaalin ehdollinen näkyvyys kurssilla

Haluatko seurata miten opiskelijat etenevät opinnoissaan verkkokurssillasi tai antaa opiskelijoille mahdollisuuden pitää kirjaa suorituksistaan? Haluatko rajoittaa kurssin eri osa-alueiden näkyvyyttä opiskelijoille, perustuen heidän aiempiin suorituksiinsa?

Ohjatulla itseopiskelukurssilla Suomen maantiede (3 op) on käytetty useita edistyneitä Moodlen työkaluja ja ominaisuuksia. Tästä toimintatavasta on saatu hyvää palautetta opiskelijoilta ja opettajalta.

Continue reading