Viimeinen kerta ja omat sovellukset

Viimeisellä kurssikerralla ei enää ollut opetusta, vaan saimme nyt itse soveltaa kurssilla opittuja menetelmiä. Tehtävänä oli siis luoda karttoja itse hankituista aineistoista. Saimme kurssiblogiin joitakin esimerkkisivuja joissa jaettiin avointa spatiaalista dataa.

Suurimpana ongelmana kurssikerrassa oli lähinnä se, etten tiennyt mistä oman karttaesitykseni tekisin. Aineistojen etsiminen, valitseminen ja kokeileminen veikin ehdottamasti eniten aikaa tästä uurastuksesta. Lopulta päätin kuitenkin lähestyä tehtävää hieman eri näkökulmasta ja keskityin enemmän uusien toimintojen kokeilemiseen. Löysin mielenkiintoisen pluginin nimeltä OSM-tools. Tällä pluginilla tarkastellaan saavutettavuutta ajan tai matkan perusteella. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että lisäosalla tuotettu aineisto ei täysin vastaa todellisuutta, sillä se on automaattisesti generoitu. Plugin käyttää siis open street mapin matka-aikadataa ja luo niiden perusteella saavutettavuusalueita.

Saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, kuinka helposti jokin asia, ihminen tai paikka on saavutettavissa eri tekijöiden perusteella. Saavutettavuusanalyysillä on merkittävä osa esimerkiksi kaupunkisuunnittelussa. Kun mietitään, minne sijoittaa jokin palvelu on tärkeää katsoa kuinka monta asukasta tämä palvelu saavuttaa.

Päätin tarkastella Meilahden sairaalan saavutettavuutta luomalla kymmenen, seitsemän ja viiden minuutin isokronit. Tämän jälkeen liitin kuhunkin isokroniin väestödataa spatiaalisella liitoksella. Näin sain siis selvitettyä, kuinka monta ihmistä saadaan saavutettua henkilöautolla eri matka-ajoissa (Kuva 1). Taustalle laitoin esteettisistä syistä bing road-kartan, mutta lopullisessa esityksessä pienten katujen nimet häiritsevät kartanlukua. Olen kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen, sillä saavutettavuusanalyysi kiinnostaa ja sen ymmärtäminen ja osaaminen on varmasti hyödyllistä tulevaisuudessa.  Matti Moisalalla oli samaan aiheeseen liittyvä hieno karttaesitys.

Kuva 1: Saavutettavien asukkaiden lukumäärä henkilöautolla viiden, seitsemän ja kymmenen minuutin matkalla.

Kiitokset kurssista! Ehdottomasti mielenkiintoisin tähän mennessä.

Lähteet:

Moisala, Matti. 7. Datojen keräilyä.
https://blogs.helsinki.fi/moisalam/2018/03/15/7/
(Luettu: 28.3.2018)

Tekniikka & talous
Näin vältät aamuruuhkan ja etsit uuden asunnon hyvillä kulkuyhteyksillä – saavutettavuusanalyysi yhdistää alypuhelinten aineiston liikennedataan
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/nain-valtat-aamuruuhkan-ja-etsit-uuden-asunnon-hyvilla-kulkuyhteyksilla-saavutettavuusanalyysi-yhdistaa-alypuhelinten-aineiston-liikennedataan-6687680

HARVEY J. MILLER, YI-HWAWU
GIS Software for Measuring Space-Time Accessibility in Transportation Planning and Analysis
https://link.springer.com/content/pdf/10.1023%2FA%3A1009820006075.pdf

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *