BioPopin uutiskirje (03/2016)

Helsingin yliopiston Viikin kampuksella toimii Biotieteiden opetuksen keskus BioPop, jonka tehtävänä on kohottaa kiinnostusta biologiaa kohtaan sekä tukea lasten ja nuorten biologian opiskelua, oppimista ja harrastuneisuutta. Lisäksi autamme nykyisiä ja tulevia biologian opettajia opetustyössä ja ammatillisessa kehittymisessä. BioPop-keskus on osa Helsingin yliopiston LUMA-keskusta.

BioPopin uutiskirjeessä kerrotaan biologian opetukseen liittyvistä ajankohtaisista asioista.

 – –

1. Vastaa tutkimuskyselyyn biologian opettajankoulutuksesta


Biologian opettajat, opettajaksi opiskelevat ja opettajankouluttajat! Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisessä tiedekunnassa sekä Biotieteiden opetuksen keskus BioPopissa tehdään kehittämistutkimusta biologian aineenopettajien koulutuksesta. Tutkimusta varten halutaan tavoittaa myös työssä toimivia biologian opettajia ja opettajankouluttajia. Tavoitteena on tutkia, millaiseksi biologian opettajat kokevat teknologis-pedagogisen sisältötietonsa hallinnan. Tämän tiedon avulla pyritään kehittämään biologian aineenopettajakoulutusta.

Jos toimit biologian opettajana tai opettajankouluttajana, toivomme sinun vastaavan lyhyeen tutkimuskyselyyn osoitteessa https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/67604/lomake.html. Tutkimustietoja käsitellään luottamuksellisesti. Kyselyn avulla saamme lisätietoa biologian opettamisen tilanteesta Suomessa. Lisäksi vastauksillasi on aidosti vaikutusta myös biologian aineenopettajakoulutuksen kehittämiseen!


Lisätietoja tutkimuksesta antaa Biotieteiden opetuksen keskus BioPopin koordinaattori Justus Mutanen (biopop-keskus@helsinki.fi). 

2. BioPopin järjestämässä Dyna-miitissä Helena Ranta 20.4.


BioPop järjestää 20.4. klo 16–18 tapaamisen peruskoulu- ja lukioikäisille, jossa puhujana on oikeushammaslääkäri Helena Ranta. Mukaan voivat ilmoittautua myös kiinnostuneet yliopisto-opiskelijat. Tapahtuman lisätiedot ja ilmoittautuminen: http://www.eluova.fi/index.php?id=2113

3. BioPopin kesäleirit kesä- ja elokuussa


BioPop järjestää jälleen kesällä 2016 supersuosittuja kesäleirejä alakouluikäisille! Leireillä on ensi kesänä yhteensä 144 paikkaa. Lisätietoa leireistä ja ilmoittautuminen: http://luma.fi/tapahtumat/4337/biopop-keskuksen-kesaleirit-viikissa-yht-144-paikkaa

4. Uusia työideoita blogissa


BioPopin blogista (http://luma.fi/tapahtumat/4337/biopop-keskuksen-kesaleirit-viikissa-yht-144-paikkaa) löydät uusia kokeellisia töitä ja opetusideoita opetukseen. Lisäksi blogissa on myös julkaistu työt, joita voit tehdä vierailulla Viikin kampuksella. Suurin osa töistä on julkaistu avoimella Creative Commons -lisenssillä, joten voit käyttää ja muokata töitä vapaasti!

5. Kurssi ”Johdatus biologian opetukseen” huhti-toukokuussa

BioPop järjestää Viikissä ensimmäistä kertaa kurssin biologian opetuksesta. Kurssi ”Johdatus biologian opetukseen” (59917) löytyy Weboodista ja siihen on vielä muutamia vapaita paikkoja!

6. Uusia oppiaineita integroivia oppimiskokonaisuuksia


LUMA SUOMI-ohjelmaan kuuluvassa kehittämisohjelmassa ”Mitä sitten?” on kehitetty oppiaineita integroivia oppimiskokonaisuuksia. Oppimiskokonaisuuksissa perehtydään ympäristökasvatukseen sekä mobiililaboratorioihin.

Lue lisää ja lataa työohjeet osoitteista http://luma.fi/artikkelit/4260/uusi-huolehdi-ymparistostasi-oppimiskokonaisuus-perustuu-ekososiaalisen-sivistyksen-mukaiseen-kasitykseen-yksilon-vapauksista-ja-vastuista ja http://luma.fi/artikkelit/4259/uudessa-mobiililaboratorio-oppimiskokonaisuudessa-tuotetaan-paikkatietoa-lahiymparistoa-tutkimalla.

7. TVT:tä maastoon


BioPop-keskuksessa on kehitetty tapoja, jolla tieto- ja viestintäteknologiaa voidaan tuoda maasto-opetukseen. Menetelmästä on julkaistu artikkeli myös LUMAT-tiedelehdessä: http://luma.fi/lumat/4276

DNA:n eristys eläinsoluista

BioPopin aikaisemmin julkaistussa työohjeessa DNA:ta eristettiin banaanista tai muista kasvisoluista. DNA:ta voi vastaavalla tavalla eristää myös omista soluista, esimerkiksi posken epiteelikudoksesta. Maksasoluista DNA:ta saa varmasti irti niin paljon, että se erottuu todella selvästi!

DNA:n rakenne

DNA:n rakenne

BioPopin viikon työohjeessa DNA:n eritysohje on optimoitu eläinsoluille. Maksan sijasta työssä voi käyttää myös esimerkiksi jauhelihaa, munuaisia tai muuta eläinkudosta.

Lataa työohje pdf-muodossa tästä.

Lataa työohje muokattavassa docx-muodossa tästä.

Tutki jakautuvia soluja

Jakautuvien solujen mikroskooppinäytteistä voi opiskella myös perinnöllisyyden perusperiaatteita. Esimerkiksi sipulin juuren kärjen soluissa on paljon jakautuvia soluja, joissa kromosomit ovat selvästi näkyvissä.

Työohjeessa käytetään valmiita preparaatteja, joissa on värjätty kromosomit. Jos teet preparaatit itse, muista, että monet kromosomeja värjäävät väriaineet ovat syöpävaarallisia.

Lataa työohje tästä pdf-muodossa.

Lataa työohje tästä muokattavassa docx-muodossa.

Rakenna DNA-malli karkista

DNA:ta voi mallintaa myös hieman makeammalla tavalla! Yksinkertaisen DNA-mallin voi rakentaa kaupasta löytyvien välineiden avulla: tarvitset vain nauhamaista karkkia tai metrilakua, neljää eri väristä karkkia ja hammastikkuja.

Karkki-DNA-malli sopii sekä yläkouluun että lukioon. Jos haluat lisähaastetta rakentamiseen, voit rakentaa malliin oikean geenin, joka alkaa aloituskodonilla ja loppuu lopetuskodoniin. Millaista proteiinia ”geenisi” koodaa?

Karkista rakennettu DNA-malli

Karkista rakennettu DNA-malli

Lataa työohje pdf-muodossa tästä.

Lataa työohje muokattavassa docx-muodossa tästä.

Mahalaukun ja haiman toiminnan tutkiminen

Ruoansulatusta käsitellessä puhutaan usein siitä, missä ruoansulatuskanavan osassa ruoka-aineet pilkkoutuvat ja imeytyvät. Myös entsyymit ovat äärimmäisen tärkeässä roolissa ruoansulatuksessa. Esimerkiksi syljessä on tärkkelystä pilkkovaa amylaasia, mahassa proteiineja pilkkovaa pepsiiniä ja haimanesteessä monia ruoka-aineita hajottavia entsyymejä.

Liitteenä olevassa työohjeessa tutkitaan mahanesteen ja haiman vaikutusta ruoka-aineiden hajoamiseen. Haiman toimintaa voi tutkia esimerkiksi käyttämällä apteekista saatavia pankreatiinikapseleita, jotka sisältävät haiman valmistamia ruoansulatusentsyymejä.

Lataa työohje tästä pdf-muodossa.

Lataa työohje tästä muokattavassa docx-muodossa.

Katkaisuentsyymien tutkiminen

Lukion biologian viidennellä kurssilla puhutaan usein bioteknologisista menetelmistä. Tässä yhteydessä käsitellään myös katkaisuentsyymejä. Mutta oletko ajatellut, että katkaisuentsyymien toimintaa voisi tutkia helposti myös kokeellisesti? Työ vaatii katkaisuentsyymien lisäksi agaroosigeelielektroforeesilaitteiston – jos koulultasi ei löydy sellaista, voit tulla tekemään työn BioPopin tiedeluokkaan!

Kokonaisuudessaan työssä kestää noin 120 minuuttia. Värjäytyneen geelin voi tulkita seuraavalla oppitunnilla.

Lataa työohje tästä pdf-muodossa.

Lataa työohje tästä muokattavassa docx-muodossa.

Veden viljeltävät mikrobit

Luonnosta löytyviä mikrobeja voi tutkia suhteellisen helposti myös koulussa. Esimerkiksi pintavesissä on aina jonkin verran mikrobeja, jotka kasvavat myös kiinteällä kasvualustalla. On kuitenkin huomioitava, että kaikkia veden sisältämiä mikrobeja ei voi viljellä, sillä ne eivät välttämättä kasva työssä käytettävällä kasvualustalla.

Työn on kehittänyt Helsingin yliopistossa yliopistonlehtori Pauliina Lankinen. Voit ladata työohjeen pdf-muodossa täältä: Veden viljeltävät mikrobit

Katalaasientsyymitöitä

Entsyymitoiminnan tutkiminen on helppoa! Erilaisia solujen entsyymejä voidaan tutkia esimerkiksi vetyperoksidin avulla. Useimmissa eliöissä vetyperoksidia syntyy jonkin verran soluhengityksen sivutuotteena. Se on kuitenkin haitallista soluille ja siitä pitää päästä nopeasti eroon. Tämän vuoksi soluissa on katalaasientsyymiä, jonka tehtävänä on hajottaa muodostunut vetyperoksidi nopeasti.

Katalaasientsyymityö voidaan yhdistää esimerkiksi monien elinten preparoinnin yhteyteen. Jos preparoitte esimerkiksi rottaa, voitte ottaa näytteitä preparoinnin aikana ja testata niistä katalaasiaktiivisuutta. Kontrollinäytteinä voi käyttää idätetyn herneen kuorta (ei katalaasiaktiivisuutta) ja herneen ydintä (katalaasiaktiivinen).

Tarvittaessa katalaasityöhön voi yhdistää myös hienojakoisuuden ja lämpötilan vaikutuksen tutkimista. Katalaasityöohje sopii esimerkiksi peruskoulussa ihmisbiologian yhteyteen tai lukion 3., 4. tai 5. kurssille (LOPS 2016). Materiaalia voi jakaa Creative Commons-lisenssillä ja voit muokata sitä omiin tarpeisiisi sopivaksi!

 

Lataa työohje docx-tiedostona tästä.

Lataa työohje tulostettavana pdf-tiedostona tästä.

 

BioPopin blogi jää joulutauolle. Lisää opetusvinkkejä ja työohjeita luvassa jälleen tammikuussa!

Jyrsijän preparointi

Erilaisten eläinten preparoinnilla auttaa etenkin ihmisbiologian yhteydessä hahmottamaan anatomiaa ja asioiden välisiä riippuvuussuhteita. Ihmisen ja eläinten rakennetta käsiteltäessä kokonaiskuvan muodostuminen voi olla haastavaa. Kokonaisten eläinten tutkiminen ja preparoiminen auttaa oppimaan biologiaa, kehittää käytännön työskentelytaitoja ja innostaa biologian opiskelua kohtaan.

BioPopin jyrsijän preparointi -työohjeessa on yhdistetty anatomia ja evoluutiobiologia. Miten jyrsijän hampaat ovat kehittyneet? Entä millaisia sopeumia jyrsijöiden suolistossa on? Miten ja miksi jyrsijät eroavat ihmisestä?

Työohjeessa on preparoinnista myös havainnollisia kuvia opetuskäyttöön. Työ sopii esimerkiksi peruskoulussa ihmis- tai evoluutiobiologian yhteyteen tai lukiossa ihmisbiologian kurssille. Materiaalia voi jakaa Creative Commons-lisenssillä ja voit muokata sitä omiin tarpeisiisi sopivaksi!

Lataa työohje docx-tiedostona tästä.

Lataa työohje tulostettavana pdf-tiedostona tästä.

Kasvisolujen plasmolyysi – tutkimuksellinen työ

Solujen tutkiminen mikroskoopilla on hauskaa ja havainnollista! Mikroskooppien käyttämiseen voidaan yhdistää myös tutkimuksellista työskentelyä. Oheisessa työohjeessa tutkitaan osmoosia kasvisoluissa. Työ sopii erityisesti lukion biologian toiselle kurssille (OPS2003, 3. kurssi OPS2015) tai yläkouluun solubiologian yhteyteen.

Työssä on tutkittavana tislattua vettä sekä 2% ja 5% suolaliuos. Tehtävänä on selvittää punasipulin solujen avulla, mitä liuosta koeputket sisältävät. Tutkimusstrategian opiskelijat saavat päättää itse ja he joutuvat tekemään itse johtopäätökset ja raportoimaan saamansa tulokset. Lopuksi kannattaa keskustella työn tuloksista yhdessä.

Työ sopii laajennettuna myös lukion kurssin tutkimukseksi tai tutkimukselliseksi oppilastyöksi. Työohje on jaettu Creative Commons-lisenssillä ja voit muokata sitä omiin tarpeisiisi sopivaksi!

Punasipulin soluja kuvattuna mikroskoopilla.

Punasipulin soluja kuvattuna mikroskoopilla.

Lataa työohje docx-muodossa.

Lataa työohje tulostettavassa pdf-muodossa.