Categories
Uncategorised

Vecka 5

Den här veckan fick vi på egen hand gå igenom vårt data och få fram olika resultat, vi kulle främst titta på antal personer och procent delar av personer som bor inom vissa områden. som malms flygfält, Vanda- Helsingfors flygfält och stationer. Jag tyckte om det här nar man fick i lugn och ro titta igenom sitt data och det man skulle göra för att få fram data, var väldigt repetitivt så det kändes som man fick ganska snabbt koll på vad man gjorde och hela lektionen kändes inte lika förvirrande och man förstod vad man höll på med i tredje uppgiften valde jag skoleleverna inom sitt distrikt.

Och i tabellen nedan så kan man se resultaten, jag blev förvånad över att det ändå var så pass många som bodde inom flygområdena med höga decibel värden. Jag visste att det fanns många hus i närheten men inte att det va så bebyggt ändå så nära. Dock så förvånades jag inte av stations resultaten. Efter son det känns som att det finns en hållplats efter vartenda hörn.

Skoldistrikt och skolbarns resultaten var svårare att få fram jämfört med de tidigare och det kändes som ett bakslag när man trodde att man hade förstått hur man skulle göra, så även fast Qgis programmet blir lättare att använda för varje gång så känner jag att jag fortfarande inte har ett stadigt grepp på hur man ska använda programmet