Kirje ja vuorovaikutus – historialliset kirjeet tutkimuskohteena – Brev och interaktion

Kirje ja vuorovaikutus -seminaari 24.4.

Marraskuussa 2012 järjestettiin Helsingin yliopistossa ensimmäinen monitieteinen seminaari teemanaan ”Kieli, kulttuuri, historia – seminaari kirjetutkimuksesta”. Seminaari, jonka tarkoituksena oli pohjustaa kirjeiden tutkijoiden verkoston luomista, saavutti suuren suosion, ja vuonna 2013 järjestettiin kaksi uutta kirjeaiheista seminaaria.

Järjestämme nyt neljännen seminaarin kirjeistä tutkimuskohteena ja lähdeaineistona otsikolla ”Kirje ja vuorovaikutus” ja kutsumme tutkijoita, jatko-opiskelijoita ja pro gradu
-tutkielman kirjoittajia osallistumaan siihen. Seminaari pidetään Helsingin yliopistossa perjantaina 24. huhtikuuta 2015, Porthanian (Yliopistonkatu 3) salissa 722. Tilaisuuden alkamisaika ja kesto ilmoitetaan ohjelman valmistuttua.

Tässä seminaarissa pyydämme osanottajia pohtimaan kirjeitä lähtökohtanaan avainsana vuorovaikutus. Jos tarkastellaan kahden henkilön välistä kirjeenvaihtoa, missä määrin heidän kirjeenvaihtonsa on vastavuoroista dialogia, käyvätkö he todella keskustelua vai kertovatko pääasiassa itsestään ja omasta elämästään? Millaiset teemat ovat esillä kirjeissä? Ovatko kirjeet rupattelevia, neuvottelevia, romanttisia, jne.? Miten vuorovaikutuksen syntyyn vaikuttaa kirjoittajien sosiaalinen asema, ikä, sukupuoli? Millaiset välit kirjoittajilla on; informaaliset, formaaliset, jne.? Millaisia verkostoja ovat luoneet ne, jotka käyvät kirjeenvaihtoa useiden henkilöiden kanssa?

Pyydämme ilmoittautumisia puhujilta maan. 30.3. mennessä. Kullakin puhujalla on käytössä yhteensä 30 min. (esitelmän suositeltava kesto 20 min.). Toivomme esitelmöijien lähettävän lyhyen abstraktin (10‒15 riviä) ilmoittautumisen yhteydessä.

Seminaariin voi ilmoittautua myös kuulijana. Tarjoilun vuoksi toivomme kuulijoilta ilmoittautumista maan. 13.4. mennessä.

Seminaarin kielet ovat suomi, ruotsi ja englanti.

Ilmoittautumiset ja tiedustelut: juhani.harma@helsinki.fi

Tervetuloa!

Juhani Härmä   Hanna Lehti-Eklund   Jan Lindström   Henrika Tandefelt

Huom! Kirjeentutkijoille on perustettu sähköpostilista, brev-helsinki@helsinki.fi. Siihen voi liittyä kirjoittamalla viestin subscribe brev-helsinki nimi@sähköpostiosoite.fi osoitteeseen majordomo@helsinki.fi. Viestissä ei saa lukea muuta. Myös otsikko jätetään tyhjäksi. Tämän jälkeen listalle ilmoittautunut saa serveriltä vastausviestin listalle liittymisestä. Vastedes tiedottaminen kirjetutkimusta koskevista tapahtumista ja julkaisuista tapahtuu kätevimmin tämän listan avulla. Listaa ylläpitää toistaiseksi Marianne Gråsten, marianne.grasten@helsinki.fi

Brev och interaktion – historiska brev som forskningsobjekt

I november 2012 anordnades vid Helsingfors universitet ett mångdisciplinärt seminarium med temat ”Språk, kultur, historiaett seminarium om brevforskning”. Seminariet, som var ämnat att lägga grunden för ett brevforskningsnätverk, blev en succé, och två andra brevseminarier organiserades år 2013.

Nu ordnar vi ett fjärde seminarium med temat ”Brev och interaktion” och inbjuder forskare, doktorander och pro gradu-skribenter att delta. Seminariet kommer att hållas vid Helsingfors universitet, fredagen den 24 april 2015 i Porthania, sal 722 (Universitetsgatan 3). Exakt tidpunkt meddelas när programmet blivit färdigt.

I detta seminarium inbjuder vi deltagarna att diskutera brev utgående från nyckelordet interaktion. Om man granskar brevväxlingen mellan två personer, i vilken mån formar breven en interaktiv dialog mellan personerna? Samtalar de verkligen med varandra eller berättar de närmast om sig själva och sitt liv? Hurdana teman framkommer i breven? Är breven småpratande, förhandlande, romantiska, osv.? Hur påverkas interaktionen av skribenternas sociala position, deras ålder eller kön? Hurdana förhållanden har skribenterna med varandra: informella, formella, osv.? Hurdana nätverk skapas av dem som brevväxlar med flera olika personer?

Vi ber föredragshållarna att anmäla sitt intresse senast måndagen den 30 mars. Varje talare har 30 minuter till förfogande (vi rekommenderar att föredraget inte överskrider 20 minuter). Vi ber att få ett kort abstrakt (10–15 rader) i samband med anmälan.

Vi välkomnar även deltagare som inte håller föredrag. På grund av servering ber vi om anmälan senast måndagen den 13 april.

Seminariets språk är finska, svenska och engelska.

Anmälan och upplysningar: juhani.harma@helsinki.fi

Välkommen!

Juhani Härmä   Hanna Lehti-Eklund   Jan Lindström   Henrika Tandefelt

OBS! Vi har skapat en e-postlista för alla som är intresserade av brevforskning, brev-helsinki@helsinki.fi. Det går att ansluta sig till listan genom att skicka meddelandet subscribe brev-helsinki namn@e-postadress.fi till adressen majordomo@helsinki.fi. Meddelandet ska inte innehålla något annat och rubrikfältet bör lämnas tomt. Efter detta kommer anslutningen att bekräftas med ett svar från servern. I fortsättningen är det lätt att informera om evenemang och publikationer med hjälp av denna lista. Listan underhålls tills vidare av Marianne Gråsten, marianne.grasten@helsinki.fi .