Tutkimuksia ja julkaisuja – Studier och publikationer

Väitös

FM Kaarina Reenkola väitteli filosofian tohtoriksi Helsingin yliopistossa 3.12.2015 väitöskirjalla ”Tahdon jotain maani puolesta tehdä”. Heikki Renvall aatteiden ja ilmiöiden välittäjänä 1900-luvun alun Euroopassa (Historiallisia tutkimuksia Helsingin yliopistossa XXXIX). Kaarina Reenkola on pitänyt esitelmiä Heikki Renvallin ja Aino Acktén kirjeenvaihdosta kahdessa kirjeseminaarissa (2012 ja 2015), ja tällä kirjeenvaihdolla on tärkeä osa myös väitöskirjassa.

Kirjallisuutta kirjetutkimuksesta
(Outi Paloposki)

Nordlund, Taru 2013.  Kirjeet. Keskustelua yli ajan ja paikan. Teoksessa: Lea Laitinen ja Kati Mikkola (toim.) Kynällä kyntäjät. Kansan kirjallistuminen 1800-luvun Suomessa. Helsinki: SKS, 107–138.7–138.

Leskelä-Kärki, Maarit, Anu Lahtinen ja Kirsi Vainio-Korhonen (toim.) 2011. Kirjeet ja historiantutkimus. Helsinki: SKS.

Hyttinen, Elsi 2008. Tutkija arkistossa – eli kävikö Elvira Willman koskaan Pariisissa? Teoksessa: Kirsti Lempiäinen, Olli Löytty & Merja Kinnunen (toim.) Tutkijan kirja. Tampere: Vastapaino, 178–186.

Hyttinen, Elsi & Katri Kivilaakso (toim.) 2010. Lukemattomat sivut. Kirjallisuuden arkistot käytössä. Helsinki: SKS.

Paloposki, Outi. 2014. Arki löytyy arkistosta. Arkistot ja niiden käyttö käännöstutkimuksessa. Teoksessa: Hartama-Heinonen, Ritva, Marja Kivilehto, Minna Ruokonen ja Leena Salmi (toim.) MikaEL. Kääntämisen ja tulkkauksen tutkimuksen symposiumin verkkojulkaisu. Electronic Proceedings of the Kätu Symposium on Translation and Interpreting Studies, Vol. 8. 119–133.

***

Artiklar om de Sinebrychoffska breven  (Hanna Lehti-Eklund)

Perspektiv på lexikografi, grammatik och språkpolitik i Norden
Svenskans beskrivning 33

***

Elämäkerta lähetyslääkäri Selma Rainiosta (1873–1939)

selmaLähetyslääkäri Selma Rainion elämänasenne on kiteytettävissä yhteen lauseeseen: ”Minä voin mennä!” Kun Lounais-Afrikkaan Ambomaan lähetyskentälle ei Selman opiskeluvuosina löytynyt lääkäriä, hän oli valmis lähtemään heti saatuaan opintonsa päätökseen vuonna 1908.

Elina Heikkilän ja Maarit Nurmen kirjoittama elämäkerta Minä voin mennä! valottaa Selma Rainion elämää monelta suunnalta: mitä aatteita hän omaksui lapsuudenkodissaan ja millaista oli opiskella lääketiedettä 1900-luvun taitteessa Keisarillisessa Aleksanterin yliopistossa – mutta ennen kaikkea sitä, millaisissa oloissa hän Ambomaalla työskenteli  ja miten työnsä järjesti

Heikkilä, Elina & Nurmi, Maarit 2015:Minä voin mennä! Ambomaan ensimmäinen lääkäri Selma Rainio (1873–1939). Suomen Lähetysseura, Helsinki. ISBN 978-951-624-451-1.
Sidottu, 309 s. Ovh. 32 euroa

Kirja sopii hyvin esimerkiksi joululahjaksi. Se on myynnissä mm. Suomen Lähetysseuran Basaari-myymälässä ja verkkokaupassa.

Suomen Lähetysseuran tiedote kirjasta

***

Anne Männikkö: “Ulkomaisen sotakummikirjeenvaihdon kääntäminen Suomessa vuosina 1940-1958” (Turun yliopisto; meneillään olevan tutkimuksen työnimi)

Männikkö, Anne (2010): Sveitsiläiset kummikirjeet suomalaisille sotaorvoille – arjen tekstejä kääntämisen haasteina. Teoksessa: Hekkanen, Raila/Penttilä, Esa/ Siponkoski, Nestori (toim.): MikaEL – Kääntämisen ja tulkkauksen tutkimuksen symposiumin verkkojulkaisu.
Electronic proceedings of the KäTu Symposium on translation and interpreting studies. Vol. 4.
Saatavissa: https://sktl-fi.directo.fi/liitto/seminaarit/mikael-verkkojulkaisu/arkisto-archive/vol-4-2010/